איך עושים כסף מאפליקציות? שאלת מיליון הדולר (תרתי משמע)

בתור התחלה, נסכים על זה שכדאי שניתן יהיה להוריד את האפליקציה שלך חינם, אחרת יהיה מאד קשה לצבור את הלקוחות הראשונים ● לאחר שהסכמנו, עלינו לבחור בין המודלים, מה עדיף? פרסום באפליקציה, Freemium, B2C, B2B, או בכלל לשלב בין הדברים? ● מאת: אלירן לזר, שותף וסמנכ"ל שיווק פיתוח אפליקציות ב-Groboot

קרה לך שהתעוררת בבוקר עם רעיון והתחלת עם מצעד הציטוטים הבא:
"איך אין את זה עדיין?"
"איך לא חשבו על זה קודם?"
"הרעיון הזה הולך לשנות את העולם"
"כולם צריכים את זה"…

המחשבה שמלווה את אותם הציטוטים היא, "כשזה יתפוס, בטוח יהיו לי מיליונים, אשחה בכסף, צוקרברג אני בעקבותיך!"

השאלה רק… איך עושים כסף מאפליקציות?
בתור התחלה, נסכים על זה שניתן להוריד את האפליקציה שלך חינם, אחרת יהיה מאד קשה לצבור את הלקוחות הראשונים. ועכשיו נתחיל לדבר במודלים עסקיים:

פרסום באפליקציה
נפוצץ את הבועה הזאת, מפרסום באפליקציות לא מתעשרים. אבל אולי המספרים יסבירו את זה יותר טוב. נניח ותוסיפו את הבאנר הבסיסי של גוגל (Google) לאפליקציה שלכם ותקבלו 1$ עבור כל 1000 חשיפות Unique (מה זה אומר? בגדול, אם משתמש אחד ראה את אותה מודעה פעמיים זה לא נספר). אם הגעתם ל-100,000 משתמשים פעילים אשר נכנסים לאפליקציה 3 פעמים בשבוע ורואים 3 באנרים ממוצע בכל כניסה (נתון מרשים לכל הדעות) –לפי חישוב גס ייצא לכם בסוף החודש 3,600$ הכנסות בלבד. על ההוצאות שיש לאפליקציה ארחיב במאמר אחר.

אם נוסיף עוד פרסומים, מתפרצים, מלמעלה ומלמטה וכיו"ב, ההכנסה אולי תגדל אבל המשתמשים עלולים להתעצבן ולעזוב.

מודל פרימיום (Freemium)
אתם בטח מכירים את כל האפליקציות שיצאו ראשית בגרסת ה-Lite שלהם. הרעיון הוא, לגרות את המשתמשים עם משחק או כלי שהם לא יוכלו בלעדיו, אבל אם הם ירצו לנצל את מלוא יכולות המוצר או לקבל יותר שלבים, הם יוכלו לרכוש את הגרסה המלאה בתשלום כזה או אחר. חשוב להבין שגם פה אחוז ההמרה של משתמשים משלמים הוא נמוך יחסית למרות שמדובר בדרך כלל במחיר שלא עולה על פחית שתייה.

In app purchase
אם בכל זאת תרצו רק אפליקציה אחת ולתת את כל השירותים בהורדה אחת, תוכלו להשתמש בכלי הבא. מדובר ברכישה בתוך האפליקציה עצמה. זה יכול להיות כסף וירטואלי, או עוד צבעים, עוד פילטרים, עוד יכולות וכד' (נכון, הדוגמה הזאת נפוצה בעיקר במשחקים). באפל (Apple) זה מאד פשוט – לחיצת כפתור, השארת סיסמה והתהליך הסתיים. אמנם 30% מהסכום יעבור לאפל, אבל אם תצליחו לכבוש את השוק זה לא יעניין אתכם.

B2C (ר"ת Business to Customer)
אם אתם עסק שמוכר משהו, אז המודל הזה מאד ברור לכם. קחו לדוגמה את כל האפליקציות של הפיצריות שאתם מכירים. אפליקציה כזאת, היא שירות משלים לעסק המרכזי וכל עוד משתמשים יזמינו באמצעות האפליקציה היא רווחית ו"עושה כסף".

המודל הזה גם רלוונטי לאפליקציות שהופכות להיות עסק כמו Cellopark, ,Get Taxi או "צלם שלם". הם מוכרים את השירות שלהם ישירות ללקוח. האפליקציה לא מרוויחה מהורדות אלא ממשתמשים שמוכנים לשלם עבור השירות שאתם מציעים. השירותים הללו מלווים במשתמש שיחויב להשאיר כרטיס אשראי (שזה מחסום אצל רוב המשתמשים) אבל במקרה כזה כל הסכום יגיע אליכם.

B2B (ר"ת Business to Business)
מודל שמתאים יותר לאינדקסים – הכסף שלך יגיע מהעסקים שירצו להיות חלק מהאפליקציה שלך. באמצעותה יוכלו לשווק את עצמם או לתת שירות ללקוחות שלהם. קחו לדוגמה את My Check שדרכה ניתן לשלם בבתי עסק שונים או את "מה בא לי", שבאמצעותה ניתן להזמין אוכל ממקומות שונים וכד'.

Data Base ו-Rating
אם תצליחו לגרום למיליוני אנשים להשתמש באפליקציה שלכם על בסיס קבוע, ותאספו עליהם מידע חיוני, זה שווה ערך להמון כסף. אולי לא תראו אותו ביום הראשון, וגם לא בשנה הראשונה אבל אני מניח שאתם מכירים את Waze, Instagram ו-Facebook. אין ספק שהסבלנות השתלמה להם.

אפשר גם לשלב בין הדברים
אם ניקח את DrawSomthing לדוגמה:

1. הייתה גרסת Lite וגרסה מלאה.
2. בגרסת ה-Lite היו פרסומות.
3. באפליקציה עצמה נמכרו צבעים ופצצות.
4. האפליקציה נמכרה בזכות הרייטינג שהיה לה.

חשוב להדגיש כי אין נוסחת קסם לעניין. צריך לתכנן קדימה, לנסות לצפות את העתיד ולהאמין במוצר בצורה מוחלטת. אם הייתם שואלים אותי לפני שנתיים אם אני מוכן להשקיע בעוד אפליקציית תמונות עם פילטרים בלי שום מודל עסקי? כנראה שלא הייתי מהמר שהם יימכרו בסוף במיליארד דולר.

אודות הכותב: אלירן לזר, שותף וסמנכ"ל שיווק פיתוח אפליקציות ב-Groboot

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים