טסלה תיתן למאסק בונוס "קטן": מניות בשווי 29 מיליארד ד'

על רקע פסיקת בית המשפט שביטלה את חבילת הבונוס המקורית, הודיעה החברה שהמנכ"ל שלה יקבל תמריץ ביניים בשווי העצום ● האם זה יספיק לה כדי לשמור על הובלותו ה"ייחודית" ולמנוע את התמקדותו במיזמים אחרים?

אילון מאסק, המנכ"ל, צפוי לקבל ממנה מענק ענק. טסלה.

חברת טסלה הודיעה כי העניקה לאילון מאסק, מנכ"לה ומייסדה, חבילה ובה תגמול ביניים בשווי של כמעט 29 מיליארד דולר. צעד זה מגיע בזמן שהעיסוק בחבילת הבונוס המקורית שלו משנת 2018, שהוערכה בכ-56 מיליארד דולר, עדיין תלוי ועומד בבית המשפט.

נזכיר כי בית משפט בדלאוור ביטל בשנה שעברה את תוכנית התגמול המקורית של מאסק, וקבע כי הדירקטוריון של ענקית כלי הרכב החשמליים לא מילא את חובתו כלפי בעלי המניות, בכך שאישר באופן אוטומטי את החבילה שהוצעה בידי מאסק, ללא משא ומתן או הערכה ראויה של תרומתו בפועל לחברה. טסלה ערערה על החלטת בית המשפט בדלאוור לבית המשפט העליון של דלאוור.

בנוסף, בתגובה ישירה להחלטה זו, טסלה הכריזה על "מענק ביניים חדש למנכ"ל ל-2025". הסדר זה, שאושר כבר על ידי בעלי המניות, מקנה למאסק את הזכות לרכוש 96 מיליון מניות החברה במחיר של 23.34 דולר למניה – אותו מחיר שנקבע בעסקה המקורית משנת 2018, שבוטלה. שווי שוק של מניות אלו כיום עומד על למעלה מ-300 דולר למניה. ההסדר החדש דורש ממאסק להישאר בתפקיד הנהגה בכיר בטסלה למשך שנתיים ולהחזיק את המניות שלה שבבעלותו במשך חמש שנים.

חשוב לציין כי חבילת תגמול ביניים זו, המהווה מניות חסומות השוות כשליש מחבילת השכר המקורית, תבוטל או תוחזר – אם בית המשפט בדלאוור יאשר מחדש את חבילת השכר המקורית משנת 2018, וזאת כדי למנוע "כפל תשלום".

"לשמור על מרצו של אילון ממוקד בטסלה"

בהצהרה שפורסמה ב-X בידי טסלה, תיארו הדירקטוריות רובין דנהולם וקתלין וילסון-תומפסון את החבילה החדשה כצעד שנועד "לכבד את העסקה שנכרתה עם מאסק בשנת 2018". השתיים הציגו את המענק כ"צעד ראשון, תשלום 'בתום לב' לאילון". 

הדירקטוריות הדגישו כי "חיוני לשמר ולדרבן את הטאלנטים יוצאי הדופן שלנו, החל באילון". הן הוסיפו וציינו כי מאסק לא קיבל "תגמול משמעותי במשך שמונה שנים", וזאת למרות שהוביל "צמיחה טרנספורמטיבית וחסרת תקדים". 

וילסון-תומפסון ודנהולם ציינו כי טסלה נמצאת ב"נקודת מפנה קריטית" במעברה ממובילה בתעשיית כלי הרכב החשמליים והאנרגיה המתחדשת למובילה עתידית בתחומי הבינה המלאכותית, הרובוטיקה והשירותים הנלווים להם. עוד כתבו כי "המלחמה על כישרונות בתחום ה-AI מתעצמת", כהבהרה למצב המורכב שאיתו מתמודדים החברה ומאסק.

הן הביעו ביטחון כי למרות ש-"מיזמיו העסקיים, תחומי העניין ודרישות פוטנציאליות אחרות לזמנו ותשומת לבו של אילון נרחבים ומגוונים", המענק יעודד אותו להישאר בטסלה.

וילסון-תומפסון ודנהולם, כחברות הוועדה המיוחדת של הדירקטוריון, ציינו כי סקרו מכתבים ותגובות מבעלי מניות והגיעו למסקנה ש-"אחת הדאגות העיקריות (של בעלי המניות – ג"פ) היא לשמור על מרצו של אילון ממוקד בטסלה". הן תיארו את המענק כ"צעד ראשון קריטי להשגת מטרה זו".

ואולם כדאי לזכור כי בית המשפט, כשביטל את העסקה המקורית ב-2018, הצביע על ההערצה של הדירקטוריון למאסק כבעיה מרכזית בהתנהלות החברה, ורמז כי לא ברור אם הדירקטורים פעלו למען האינטרס הטוב ביותר של החברה או של מנכ"לה המפורסם. בית המשפט אף ציין כי שבחיו של חבר המנהלים ל-"מנהיגותו הבלתי מתפשרת" של מאסק היה חלק ממה שהפך את העסקה המקורית מולו ל"חשודה".

מאסק עצמו דווקא הציע הסבר שונה לחשיבות התגמול שהוא מקבל. לדבריו, "זה לא עניין של כסף", אלא עניין של שליטה. "אני לא מרגיש בנוח להרחיב את טסלה להיות חברה מובילה בתחום ה-AI והרובוטיקה בלי שתהיה לי 25% שליטה על ההצבעה", כך כתב יזם הטק כבר בינואר האחרון. הוא הוסיף אז סוג של "איום" וציין שאם הבונוס המקווה לא יוענק לו: "אעדיף לבנות מוצרים מחוץ לטסלה".

כיום מאסק מחזיק ב-13 אחוזים ממניות טסלה. מענק הבינתיים החדש יגדיל משמעותית את החזקותיו ואת השפעתו בה, ויקרב אותו ליעדו המוצהר של שליטה ברבע ממניות החברה.

מעניין לגלות כי עקב העיסוק בבונוס החדש ברשתות החברתיות, צ'טבוט ה-AI גרוק (Grok), שפיתחה חברת xAI – גם היא בבעלות מאסק – ציין בתגובה למשתמש ב-X כי בזוס מחזיק בכ-8.3% מאמזון, עם שליטה מקבילה בהצבעה (מניות מסוג יחיד). צוקרברג מחזיק בכ-13% ממטא מבחינה כלכלית, אך שולט בכ-58% מהקולות באמצעות מניות מסוג כפול (מניות מסוג B עם כוח הצבעה פי 10). מאסק מחזיק כעת בכ-15% מטסלה לאחר הבונוס האחרון, עם שליטה מקבילה בהצבעה. מאסק שולט פחות במניות מאשר צוקרברג, אך יותר מבזוס". לאחרונה נחשף מידע לפיו כלי הבינה המלאכותית הפעיל ב-X מספק מענה והתייחסות לשאילתות גולשים לאחר שהוא מברר מה חושב על כך המנכ"ל מאסק.

אתגרי החברה הנוספים והאסטרטגיה העתידית שלה

חשוב לציין כי חבילת תגמול זו מגיעה גם על רקע תביעה שחייבה את טסלה לשלם 329 מיליון דולר למשפחות קורבנות תאונת דרכים מ-2019, שבה היה מעורב רכב טסלה. 

בנוסף, בשנה שעברה מאסק הכעיס בעלי מניות רבים בטסלה כאשר שינה את מיקודו בחברות הטק שבהובלתו לפוליטיקה. ואכן, לאחר הצטרפותו לקבינט של הנשיא טראמפ, מכירות טסלה ירדו, ומניותיה צנחו ב-25% השנה. הפגנות פוליטיות נגד מאסק וקשרי הון-שלטון גברו בסוכנויות טסלה, ואז מדיניותו הפנימית של טראמפ שללה מיצרניות רכב חשמליות, כמו טסלה, זיכויים רגולטוריים, המהווים חלק משמעותי מהכנסות החברה. לאחרונה, מאסק הודיע כי ישוב במשרה מלאה לחברותיו לאחר ששימש כראש המחלקה ליעילות ממשלתית, ה-DOGE בממשל טראמפ, אבל אז בישר מאידך שהוא מקים מפלגה חדשה.

טסלה – שממש כעת משיקה שירות רובוטקסי במספר ערים בארה"ב – הודיעה כי היא מפתחת "אסטרטגיית תגמול ארוכת טווח למנכ"ל", שבעלי המניות צפויים להצביע עליה בנובמבר הקרוב. נראה כי בחירותיו של מאסק במה להתרכז במהלך הזמן שנותר עד אז ישפיעו על תוצאות ההצבעה, ואלו בתורן יסמנו עד כמה בעלי המניות מוכנים לוותר על שליטה שלהם בחברה, כדי להבטיח את תשומת לבו של מנהיגם התזזיתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים