אילון מאסק צייץ בדרישה לקבל יותר מניות של טסלה ושליטה בה

לדעתו עליו להיות הבעלים של 25% מכוח ההצבעה בחברה, משום העיסוק שלו בהובלת ענקית המכוניות החשמליות בתחום ה-AI והרובוטיקה

רוצה יותר שליטה. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק.

יזם הטק הדומיננטי אילון מאסק, שהוא גם האדם העשיר בתבל, שוב עושה כותרות באמצעות ציוצים שמכילים אמירות דרמטיות. באחרונה הוא פרסם סדרת מסרים ב-X שבבעלותו, ובה קבע תג מחיר גבוה יותר למעורבותו העתידית בפרויקטי הבינה המלאכותית והרובוטיקה של טסלה, שהוא מנכ"לה.

כדרכו, ובניגוד למה שאפשר לצפות מדמות של מגה בכיר בחברת טכנולוגיה, פנה מאסק ל-X, פלטפורמת המדיה החברתית שרכש לפני קצת יותר משנה, ולא ישירות להנהלה או לדירקטוריון כדי להכריז על דרישתו החדשה להיות בעליו של רבע מכוח ההצבעה של טסלה, משמע לקבל בעלות על 25% מהמניות – ולמעשה להכפיל את חלקו הנוכחי בהן, העומד על 13%. הדרישה הזו היא בעצם תביעה לקבלת חבילת אחזקות בשווי של כ-80 מיליארד דולר, וזו אמורה להעניק לו השפעה מהותית על טסלה, אך לא שליטה מוחלטת בה.

מאסק מצדיק את דרישתו זו בטענה שאינו חש בנוח להוביל את החברה אל מחוזות הבינה המלאכותית והחדשנות ללא רמת הסמכות הזו. הנימוק שהשמיע הוא שזהו מהלך חיוני שמטרתו להגן על חזונו ועל עתיד החברה בתחום המתפתח.

"אם יש לי 25%, זה אומר שאני משפיע, אבל אפשר לעקוף אותי אם פי שניים מבעלי מניות יצביעו נגדי לעומת עבורי", כתב מאסק בציוץ. "ב-15% ומטה, היחס בעד/נגד לעקוף אותי הופך השתלטות של בעלי אינטרסים מפוקפקים לקלה מדי".

חשוב להבין כי לא מדובר בבקשה סתמית או אגבית של היזם התזזיתי, אלא בכזו שבאה עם מה שמסתמן כאולטימטום לא מפורש אבל נוכח, שאם החברה לא תסכים למילוי בקשתו, הוא עלול לעזוב אותה ולרדוף אחר חלומות הבינה המלאכותית שלו במקום אחר.

האם מאסק יקבל את דרישתו? האם יעזוב את טסלה?

ההערות של מאסק לגבי רצונו לקבל יותר בקרת הצבעה בטסלה הגיעו בתגובה לציוץ של משתמש ובו השאלה האם היזם צריך לזכות בתוכנית פיצויים חדשה בחברת הרכב החשמלי. חבילת הפיצויים הנוכחית של מאסק עומדת על שווי 56 מיליארד דולר והחלה מאז 2018.

הציוצים, שאותם פרסם מאסק ביום ב', השפיעו באופן טבעי על מצבה של טסלה בשוק. מאסק הוא השם המזוהה ביותר עם החברה שבהובלתו, ולפיכך מניית טסלה צנחה ביותר מ-2% עקב ההצהרות הבוס, במה שהוסיף עוד מהמורות להתחלה הלא פשוטה ממילא של 2024 עבור ענקית התחבורה האלקטרונית. אנליסטים שונים העלו בעקבות ה"איומים" החדשים חששות לגבי רצינות מחויבותו של מאסק לטסלה, במיוחד לאחר ההתמקדות האחרונה שלו ב-X.

יצוין כי מאסק כבר החזיק בנתח של יותר מ-20% בטסלה, אבל זה קרה לפני שמכר מספר רב של מניות טסלה שהיו בבעלותו לצורך מימון רכישת X בסכום העתק 44 מיליארד דולר.

"מאסק הוא טסלה וטסלה היא מאסק"

טסלה היא כיום החברה המובילה בתחום כלי הרכב החשמליים, אך לפניה יש לא מעט תחרות מחברות דומות. לפי מאסק, עתיד החברה טמון בבינה מלאכותית וברובוטיקה. בינואר 2022, הוא אמר בשיחה עם אנליסטים בוול סטריט כי הוא מאמין שהמטרה של החברה לבנות רובוט דמוי אדם – כשאב הטיפוס של הרובוט הזה, ששמו אופטימוס, כמובן כבר הוצג לציבור באוקטובר, אבל שהוא עדיין רחוק מהפוך למוצר ריאלי לשיווק בנתיים – היא הטכנולוגיה החשובה ביותר שטסלה מפתחת. מאסק אמר על הרובוט המתוכנן שלו: "לדעתי יש לזה פוטנציאל להיות משמעותי יותר מעסקי הרכב לאורך זמן".

בכל הכרוך ב-AI, ברור שמדובר בטכנולוגיה המגבה הן את מנגנון הטייס האוטומטי של מכוניות טסלה, הקיים ופעיל כבר, והן את המנגנון לנהיגה אוטונומית מלאה (FSD) של הטסלות, שאמנם כבר התפתח יפה, אבל שלא מצליח לצאת משלבי הפיילוט ולהפוך למציאותי ולזמין ללקוחות, וזאת על אף שמאסק הכריז בעבר לא אחת שהמנגנון כבר מוכן ויכנס לפעולה בקרוב. הקושי העיקרי סביב מינוף יכולות ה-AI לכדי אוטונומיות של מכוניות החברה הוא ככל הנראה רגולטורי, אם להתבסס על תגובות משתתפי הפיילוט ושלל סרטוני הדגמות, כמו זה שצירפנו לכתבה, בהם נראות מכוניות טסלה שנבחנות עם מנגנון ה-FSD מסיעות את עצמן באופן מרשים למדי, כשנהגיהן יושבים ליד ההגה אבל כמעט שלא נדרשים להתערב בהליך הנהיגה עצמו.

אם נחזור לדרישתו של מאסק – טסלה לא הגיבה אליה בינתיים, אך לפי דיווחים, הדירקטוריון ובעלי המניות הבכירים של החברה מכירים בסיכון שגלום בעובדה שמאסק הוא "איש מפתח" בחברה, ושמעורבותו בתחום הבינה המלאכותית היא עניין בעל חשיבות ביכולתה של טסלה להתבלט כחלק ממהפכת ה-AI העולמית.

"בסופו של יום אנו מאמינים שהדירקטוריון ומאסק יוכלו לפתור את הבעיה הזו במהלך 3-6 החודשים הקרובים ובסופו של דבר כל יוזמות הבינה המלאכותית יישמרו בתוך טסלה", אמר דן איבס, אנליסט ב-וודבוש (Wedbush). "זה עידן חדש של טכנולוגיית בינה מלאכותית שמגיעה לטסלה ומאסק נשאר הנכס המרכזי והלב והריאות של הסיפור של טסלה", הוסיף. "מאסק הוא טסלה וטסלה היא מאסק ובינה מלאכותית היא מפתח לעתיד של טסלה", סיכם איבס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים