בעקבות פרשת דליפת המידע: גל של עזיבת פייסבוק

10,000 משתמשים עזבו את הרשת החברתית אתמול (ד') בתוך שעתיים בלבד, ושלשום הוזכר ההאשטאג DeleteFacebook# כ-50 אלף פעמים ● בנוסף, כמה מעובדי פייסבוק הביעו את רצונם לעזוב – ויש מי שחושש שזה יזיק לחברה יותר

למחוק? צילום אילוסטרציה: ymgerman, BigStock

הקמפיין למחיקת חשבונות בפייסבוק (Facebook) הולך וצובר תאוצה: יותר מ-10,000 משתמשים מחקו את החשבון שלהם במשך שעתיים בלבד אתמול (ד') ושלשום הוזכר בטוויטר (Twitter) ההאשטאג DeleteFacebook# כ-50 אלף פעם – כך על פי נתונים של חברות מחקר שפורסמו בניו-יורק טיימס (New York Times).

אחת הראשונות לעזוב את פייסבוק הייתה הזמרת שר, שצייצה אתמול: "היום עשיתי משהו שמאוד קשה לי – ומחקתי את חשבון הפייסבוק שלי. אני אוהבת את מדינתי". בריאן אקטון, מייסד ווטסאפ (WhatsApp) – שנרכשה על ידי פייסבוק – אמר בכלל שצריך לסגור את הרשת החברתית.

החשיפה שהובילה לגל העזיבה

הגל החל בעקבות החשיפה בתקשורת שלפיה מידע על 50 מיליון משתמשי פייסבוק, רובם מארצות הברית, דלף לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica) – חברת מחקר שעבדה בשירות הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. בתחקיר של ערוץ 4 הבריטי אף התפארו בכירים בחברה על קשריהם עם טראמפ וכי הפעילות שלהם היא זו שעזרה לו לנצח.

פייסבוק שתקה מספר ימים לאחר הפרסום, ורק אמש פרסם מייסד ומנכ"ל החברה, מארק צוקרברג, פוסט על הפרשה, שלאחריו אף החל בגל ראיונות לאמצעי התקשורת בארצות הברית. בראיון ל-CNN הוא התנצל על התנהגותה של פייסבוק ואמר כי "הלוואי שהיינו נוקטים מוקדם יותר את הצעדים שאנחנו נוקטים עכשיו. זוהי כנראה הטעות הגדולה ביותר שעשינו בפרשה הזאת".

בפוסט שפרסם, צוקרברג התחייב כי פייסבוק תחקור את השימוש של כל החברות שיש להן גישה לכמויות גדולות של מידע על משתמשי הרשת החברתית עוד לפני השינוי, שאותו ביצעה ב-2014; תגביל את הגישה של מפתחים למידע (אם כי הוא לא ציין לאיזה מידע ועד כמה תוגבל הגישה – י"ה); ותשיק בחודש הקרוב כלי שיוצג למשתמשים בראש הפיד שלהם ויאפשר להם לדעת באילו אפליקציות הם השתמשו באחרונה בתוך פייסבוק, ולמנוע מהן את הגישה בעתיד, אם ירצו בכך. הוא אף כתב כי "אנחנו אחראיים להגן על המידע שלכם ואם איננו יכולים לעשות זאת – אנחנו לא ראויים לשרת אתכם".

אלא שכאמור, יש רבים שלא מתרשמים מכך. בינתיים מדובר אמנם במספרים נמוכים מאוד מתוך 2.2 מיליארד משתמשי פייסבוק, אבל העזיבה רק מוסיפה לנזק התדמיתי שנגרם לחברה בעקבות הפרשה עצמה.

יתרה מזאת, על פי הניו-יורק טיימס, הפרשה גרמה למורל ירוד בקרב עובדים רבים ברשת החברתית, וכמה וכמה מהם הביעו בימים האחרונים רצון לעזוב את החברה או לעבור לעבוד בחברות בת שלה, כמו ווטסאפ או אינסטגרם (Instagram). וגם לזה יש השפעה רעה על פייסבוק.

האם פייסבוק תשרוד את המשבר? יש להניח שכן, אבל הנזק שנגרם למוניטין שלה רב מאוד, אולי הרב ביותר שנגרם לה מאז היווסדה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים