תא"ל אופיר שהם: "צה"ל מעודד חדשנות בכל הדרגים – למרות המחשבה שזהו גוף מרובע"

"היום מלמדים את הצעירים כבר מהיום הראשון לתהות, לחשוב ולערער על הנחות שנראות כמו הנחות יסוד", אמר ראש מפא"ת בכנס "חדשנות בדור העתיד" שנערך הבוקר ● לדבריו, "אנו צריכים להיות טולרנטיים לכישלונות ולהנביט הרבה פרויקטים, כי אחד מהם עשוי להיות פריצת דרך" ● "אנחנו רוצים חדשנות גם בעולם המבצעי בצה"ל", קבע

אופיר שהם, ראש מפא"ת במשרד הביטחון

"צה"ל מעודד חדשנות בכל הדרגים האפשריים, וזאת בניגוד למחשבה המקובלת שצבא הוא גוף מרובע עם נהלים, היררכיה והרבה משמעת", כך אמר הבוקר (ג') ראש מפא"ת, תא"ל אופיר שהם, בכנס "חדשנות בדור העתיד" שקיימה סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה ובטחון, באוניברסיטת תל-אביב.

תא"ל שהם, שהיה חניך באחד המחזורים הראשונים של תלפיות, זוכר קורס חשיבה יצירתית שעבר בשנה השלישית שלו בתכנית. לדבריו, תלפיות הפיקה לקחים מאז, והבינה שהמונח חשיבה יצירתית הוא דבר והיפוכו. "צריך לנצל את העובדה שמיינת היטב את המועמדים לתוכנית, ולספק להם תנאים שיעודדו אותם לפרוח, להיות יצירתיים ולהגיע לחדשנות, במקום לדכא אותם. לכן, היום מלמדים את הצעירים כבר מהיום הראשון לתהות, לחשוב ולערער על הנחות שנראות כמו הנחות יסוד, ואז שום דבר איננו מובן מאליו. אנו מסבירים להם שמותר לטעות: תעזו, תנסו, תשאלו ותטעו – ותלמדו מהטעות. יש גם סלוגן בתלפיות – להעז לדעת. אם אני באמת רוצה לדעת וללמוד, אני צריך לשאול את השאלות ולהרשות לעצמי לשאול גם שאלות קשות".

"אבל הדבר נכון לא רק לגבי תלפיות", הוסיף. "אנחנו רוצים חדשנות גם בעולם המבצעי בצה"ל. לוחמים מבצעיים ביחידות העילית לומדים כמה דברים: ראשית, שאין בלתי אפשרי. זה שם קוד אחר לערעור על הנחות היסוד. גם בעולם המבצעי בודקים כל הזמן את הנחות היסוד. ושנית, מלמדים אותם שאין שאלות טיפשיות, אלא לכל היותר אנשים טיפשים".

לדברי שהם, "דבר אחד משותף לשני הקצוות הללו: שגם בעלית הטכנולוגית שלנו וגם בעלית המבצעית אנחנו נותנים תנאים לצעירים לרכוש בטחון עצמי, נותנים להם אחריות ומלמדים אותם שהם לא פחות טובים מהותיקים. לוותיקים יש ניסיון חיים ופרספקטיבה רחבה יותר, אבל זה לא אומר שהם צודקים יותר. אין מגבלה, כל עוד אתה בודק כל הנחת יסוד, מרשה לעצמך לשאול ומחפש פתרון לכל בעיה".

אך לא רק אלה תורמים ומעשירים את היכולות הצבאיות. "כידוע, ההכרח הוא אבי ההמצאה, וגם בתנאים מאוד קשים מוצאים פתרונות. מפא"ת נמצאת בקשר עם שותפים מעבר לים בפיתוח פרויקטים ואמצעי לחימה. מתברר שאחד הדברים שמדהימים את אורחינו הוא שכמעט כל קצין בשטח מרשה לעצמו לשאול למה לא נמצא מכשיר שעושה ככה וככה. זאת, מכיוון שקהילת הפיתוח שלנו כל כך קומפקטית".

לדבריו, "כמעט כל ממציא בעולם הפיתוח הביטחוני, באקדמיה ובמכוני המחקר, הוא איש צבא או שבניו משרתים בצבא. הוא מסוגל לבוא עם הצעות ורעיונות שבקהילה הקומפקטית שלנו מוצאים כר נרחב לפעולה. זמני הפיתוח של אמצעי הלחימה והקליטה מאוד מהירים, וגם הפתיחות לקבל אמצעים חדשים היא מאוד גדולה. אנחנו לא מספיקים לסיים הטמעת מערכת ואנחנו כבר מדברים על הדור הבא. כך, יצרנו תנאים גם בעולם המבצעי וגם ביחידות העלית הטכנולוגיות, שבהשוואה לכל מקום אחר הם מעודדי חדשנות גם בפתרונות המבצעיים וגם בפיתוח הטכנולוגיה והטמעתה".

בהמשך, קרא שהם תיגר על ההתמקדות בפרויקטים גדולים. כך, ציין, כי "תפקידנו הוא לשמור על השקעה. עלינו להקציב משאבים גם לפרויקטים ניסיוניים שבהם לא מחפשים את התוצאה המיידית, אלא מאפשרים ליוזמות שונות ומגוונות לצאת לדרך עוד בלי צורך מבצעי מוגדר. כלומר, עם יכולת להיכשל". לתפישתו, "אם לא היו לנו מספיק כישלונות, סימן שלא העזנו מספיק ברמת בכירות מסוימת. אנו צריכים להיות טולרנטיים לכישלונות, לספק משאבים ולהנביט הרבה פרויקטים, כי אחד מהם עשוי להיות פריצת דרך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים