תוכן פרסומי
ראשי » חדשות » המבקר: מערכת ה-IT של רשות המסים פעלה באופן לקוי – וזכאים לא קיבלו החזרי מס בסך 300 מיליון ש'

המבקר: מערכת ה-IT של רשות המסים פעלה באופן לקוי – וזכאים לא קיבלו החזרי מס בסך 300 מיליון ש'

הגירה בין מערכות שע"ם של רשות המסים הביאה לכך שלא היה ברור מה מקור יתרות הזכות של הזכאים, ולכן - אלה לא ניתנו להם ● הסיבה המרכזית לכך היא שהמדינה לא יישמה המלצות של ועדה שהיא עצמה הקימה ב-2007 על מנת לנסות ולפתור את הבעיה ● המבקר אף קבע, כי "רוב מערכות השע"ם פותחו לפני שנים רבות, ועקב כך - קרוב למחצית ממשאבי התכנות מופנים לתחזוקת המערכות על חשבון פיתוחן"

מאת 7 במאי 2009, 10:03 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

אזרחים שהיו זכאים להחזרי מס בסך 300 מיליון שקלים לא קיבלו אותם בשל תקלה בשע"ם (שירות עיבודים ממוכנים), מערכת הניכויים במערך המיחשוב של רשות המסים – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שפורסם אתמול (ד'). המבקר כתב בדו"ח, כי המערכת פעלה באופן לקוי כאשר ביצעה הגירה בין מערכות IT שונות, שהביאה לכך שלא היה ברור מה מקור יתרות הזכות של הזכאים. הסיבה לכך היא חוסר ההתקדמות בטיפול בבעיות הניכויים. זאת על אף שלצורך פתרון הבעיה הוקמה ועדת מומחים עוד בשנת 2007, שסיימה את דיוניה באותה השנה.

הרוב מתוך עשרות מערכות השע"ם הקיימות ברשות המסים פותחו לפני שנים רבות, ציין המבקר בדו"ח. "עקב כך, קרוב למחצית ממשאבי התכנות מופנים לתחזוקת המערכות על חשבון פיתוחן". "מערכת ה-IT לניהול הזמנות לפיתוח תוכנה, שהוקמה לפני כ-18 שנים, לא שודרגה", קבע. "המערכת אינה מאפשרת מעקב אחר הזמנות עבודה, ואינה כוללת לוחות זמנים, קישור לתקציב, הצגת תכנון מול ביצוע והסברים לחריגות בביצוע, ופוטנציאל ימי עבודה לפרויקט מסוים. במצב זה אף נזנחה במידה רבה הזנת המערכת בנתונים".

המבקר אף ציין, כי "אין גוף מטה לתיאום בין רשות המסים ובין שע"ם ולקביעת תכנית העבודה של שע"ם, ואין מנגנון למעקב אחר ביצוע הזמנות עבודה. כך, מערכת שע"ם מסוגלת לבצע לכל היותר כשליש מהדרישות לפיתוח תוכנה שלהן זקוקה הרשות".

לינדנשטראוס הוסיף בדו"ח, כי אין למערכת DRP: "למידע שבידי שע"ם אין תחליף לצורך ניהול מערכי המס במדינת ישראל. להבטחת רציפות הפעולה של מערכת שע"ם יש לגבות בקביעות את בסיס הנתונים, באתר פיזי חלופי ומאובטח – אולם הדבר אינו נעשה".

עוד נכתב, כי "בביקורת נמצאו ליקויים הנוגעים לליבת הפעילות של שע"ם בתחומי המטה והתכנון, בתחום פיתוח התוכנה והחומרה ובתחום הבקרה".

שע"ם הוא גוף עצמאי ברשות המסים, הפועל מול כ-10,000 משתמשים. מחצית מהם הינם גורמים לא ממשלתיים. באמצעות מערך הניכויים נגבים כ-57 מיליארד שקלים בשנה, שהם כשליש מסך הגבייה השנתית של הרשות. "גיבוש שאילתות המחשב לפיהן מטופלים נושאי ניכויים, גבייה ואכיפה הוא אחד התחומים הבעייתיים ביותר בשע"ם", קבע המבקר.

בשנת 1994 הוחלט לבנות מערכת IT חדשה, שהושקה בשנת 1998. "לא זו בלבד שהמעבר למערכת הניכויים החדשה לא פתר את בעיות העבר", ציין לינדנשטראוס, "אלא שהוא אף הוסיף בעיות חדשות, כגון: היעדר אפשרות לרשום פעולות עם תאריכי ערך מלפני שנת 1998 – השנה שבה הוסבו הנתונים למערכת החדשה והיעדר אפשרות, במקרים מסוימים, לקלוט במערכת החדשה רשומות חדשות בדבר החזר יתרות זכות, במסגרת הנסיונות לפתור את הבעיה".

המבקר: מערכת ה-IT של רשות המסים פעלה באופן לקוי – וזכאים לא קיבלו החזרי מס בסך 300 מיליון ש' Reviewed by on . אזרחים שהיו זכאים להחזרי מס בסך 300 מיליון שקלים לא קיבלו אותם בשל תקלה בשע"ם (שירות עיבודים ממוכנים), מערכת הניכויים במערך המיחשוב של רשות המסים - כך עולה מדו" אזרחים שהיו זכאים להחזרי מס בסך 300 מיליון שקלים לא קיבלו אותם בשל תקלה בשע"ם (שירות עיבודים ממוכנים), מערכת הניכויים במערך המיחשוב של רשות המסים - כך עולה מדו" Rating:

הגיבו