דו"ח: עלייה של עשרות אחוזים בביקוש לעובדי היי-טק בחציון הראשון של 2011

התפקיד המבוקש ביותר הוא מפתחי תוכנה למובייל ולסביבות פיתוח של אנדרואיד ו-iPhone - כך עולה מסקר שערכה חברת משאבי האנוש אתוסיה ● בביקוש למהנדסי אמבדד נרשמה עלייה של 38% בהשוואה לחציון השני של 2010 ובביקוש למהנדסי פיתוח לתחום האינטרנט - של 28% ● לדברי אייל סולומון, מנכ"ל החברה, הנתונים מראים שיש סממנים להיווצרותה של בועת היי-טק נוספת

עלייה בביקושים לעובדים, ירידה במשך האיוש של משרות וגידול במספר העוזבים מקומות עבודה מרצון מעידים על מגמה חיובית שנרשמה בתחום ההיי-טק בחציון הראשון של 2011. הנתונים עולים מסקר שערכה מחלקת המחקר של חברת ההשמה אתוסיה, שמתמחה במתן פתרונות גיוס לחברות בתחומי ההיי-טק, הביו-טק ושוק ההון.

על פי החברה, הפתיחה החזקה של השנה בביקושים לעובדים בתעשייה הינה שיא בשלוש השנים האחרונות. מתחילת 2011 נרשמו עליות של עשרות אחוזים בביקושים לעובדים בתפקידי פיתוח, מכירות, מחקר ותפעול.

הסקר מעלה כי, בששת החודשים הראשונים של השנה חלו זינוק של 38% בביקוש למהנדסי אמבדד (Embedded) וגידול של 28% בביקוש למהנדסי פיתוח לתחום האינטרנט, בהשוואה לחציון השני של 2010. התפקיד המבוקש ביותר היה מפתחי תוכנה למובייל, לסביבות פיתוח של אנדרואיד (Android) ו-iPhone.

בקרב אנשי החומרה נרשמה עלייה ממוצעת בביקושים של 19% לעומת החציון הקודם. כמו כן, חל גידול של 23% בביקושים לאנשי מכירות בתעשיות השונות, כשהמובילים הם אנשי מכירות לשווקים של אפריקה ודרום אמריקה.

משך תהליך הגיוס הממוצע ירד במחצית הראשונה של 2011 ל-3.5 שבועות אל מול חמישה שבועות בתקופה המקבילה ב-2010.

עוד עולה מהנתונים, כי מגמת הגידול במספר העוזבים מרצון את מקומות העבודה שלהם, שהחלה בסוף השנה שעברה, נמשכת. השיעור הממוצע של העוזבים מרצון עלה בתקופה המדווחת אל מעבר ל-6% לעומת 5.1% במהלך שנת 2010 כולה. בנוסף, שיעור הגיוסים בארגוני ההיי-טק עלה ועמד בחציון הראשון של 2011 על ממוצע של 8.5% מסך כל העובדים, לעומת 7.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

הסקר אף מגלה, כי נרשמו עליות מתונות בשכר בתעשיות ה-IT. כך, השכר בחברות הגדולות עלה ב-2.5%-3% לעומת 2010, כשהמובילות הן חברות הסמיקונדוקטור, הציוד הקפיטאלי והתקשורת. בחברות קטנות ובסטארט-אפים שבהם 50-100 עובדים עלו רמות השכר המוצעות לעובדים חדשים ב-4.5%-5%. הצעות אלה משקפות רמות שכר הגבוהות ב-1.5%-2% מרמות השכר המוצעות כיום בארגונים הבינוניים והגדולים.

בתעשיית הביו-טק, על פי המחקר, המצב מתון יותר מאשר בתעשיית ההיי-טק. שיעור העוזבים מרצון עמד בחציון הראשון של 2011 על 4.3% מכלל העובדים, בדיוק כמו העוזבים מרצון בחציון השני של 2010. בחברות הביו-טק הגדולות נרשמו שינויים מינוריים בלבד ברמות השכר, המגיעים בתפקידים מסוימים לעלייה מתונה, של עד 1.5%. יצוין, כי בעלי התפקידים המחקריים בתחומים כמו כימיה וביולוגיה הם הנהנים העיקריים מהעליות בביקושים לעובדים.

אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה משאבי אנוש, צופה, כי המגמה בגידול בביקוש למפתחים בתחומי המובייל והאינטרנט תימשך. "לדעתי, אנחנו נמצאים רק בתחילת הדרך", אמר סולומון בראיון לאנשים ומחשבים. "למרות התפתחות הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים, אנחנו עדיין רואים רק את השלב הראשון, ותפקידים אלה עוד יתפסו נתח גדול יותר מעוגת הגיוסים".

עזיבה מרצון של עובדים שיקפה בעבר בעיקר רצון לשיפור בתנאי שכר. מהו, לדעתך, הגורם העיקרי לגידול במספר העובדים שעוזבים מרצון בימים אלה?
"כיום עוברים בעיקר בגלל שאיפות וחלומות ופחות בגלל השכר. יש הרבה חברות סטארט-אפ, ורבות מהן עוסקות בתחומים החדשים שציינו, כגון פיתוח לאינטרנט ולמובייל. רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק (Facebook) מאוד מושכות אנשים לרצות ולעסוק בתחום ובנוסף, מייצרות איזה חלום וציפייה לשווי שוק של מיליארדים. זה גורם לאנשים לרצות להצטרף לסטארט-אפ בגלל האופציות ופחות בגלל השכר".

זה נשמע כאילו אנחנו לקראת בועה נוספת.
"ברמה האישית, אני חושב שאכן, יש סממנים לבועה, אבל אנחנו עדיין לא שם. כרגע, השוק מתנהל לפי היצע וביקוש קיימים, אך אני לא פוסל את האפשרות שבעתיד נחווה עוד בועה".

מה הצפי לחצי השני של 2011?
"כל הסממנים מראים שהמספרים יכפילו את עצמם. תהיה עלייה חדה בעזיבות עם צפי למינימום גדילה של 12% בתחום זה. השוק תזזיתי והארגונים יחוו גל של עזיבות שלא על בסיס מיצוי תפקיד".

איזה כיוון היית ממליץ לסטודנט שנרשם עכשיו ללימודים ורוצה היי-טק?
"כל מה שמבוסס על פיתוח לסביבה האינטרנטית, למשל – הרשתות החברתיות, מובייל, תשתיות וידיאו ו-Google TV".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים