IDC: כמחצית מהארגונים הנשענים על מיינפריים מתכוונים להגדיל את ההוצאה השנתית בתחום

כך עולה מסקר של חברת המחקר שהוצג באירוע בתחום המיינפריים אותו קיימה CA בפראג ● עוד עולה מהסקר, כי ארגונים המשתמשים במחשבי מיינפריים הולכים ומרחיבים השימוש בחומרה ותוכנה מקטגוריה זו, בצורה ניכרת

CA קיימה היום (ה') בפראג מפגש עיתונאי טכנולוגיה המוקדש לרענון תחום המיינפריים, בו לוקחת החברה חלק נכבד. מספר המחשבים הגדולים בעולם איננו רב בהשוואה לזה של המערכות הקטנות. אולם יש לזכור כי הם מופעלים בארגונים הגדולים ביותר, שהשפעתם ענקית ותקציבי המיחשוב שלהם משמעותיים ביותר.

בראשית היו המחשבים המרכזיים, כאופציה יחידה. בשנות ה-70, הגיעו המערכות שכונו "מיני מחשבים" ובעשור שלאחר מכן המחשבים המוכרים לכל בשם "אישיים". ההצפה של המערכות הקטנות והמבוזרות, מסתירה מן העין ומתודעת הציבור את התפקיד החשוב שיש כל העת למערכות המרכזיות הגדולות. ארגונים ממשלתיים, בנקים, חברות ביטוח, חברות תשתית, מוסדות אקדמיה וכדומה, ממשיכים להישען על המחשבים המרכזיים.

קטגורית המחשבים הגדולים, המתאפיינת במרכיבים טכניים משלה, הנה ענף משמעותי בתעשייה שלנו. לפי מחקר מן השנה שעברה של IDC, חברת האנליסטים הטכנולוגית, יש אמנם ירידה קטנה שנתית במספר המחשבים מן הסוג האמור. אולם מחקר חדש יותר של אותה חברה, מציג גם את הצד האופטימי של הענף. בתוך 8 שנים עלו יכולות המחשבים המרכזיים במושגי MIPS (מיליוני פקודות לשנייה), בפי ארבע.

כלומר: הארגונים המשתמשים במחשבים מן הסוג האמור הולכים ומרחיבים השימוש בחומרה ותוכנה מקטגוריה זו, בצורה ניכרת. באותו סקר נמצא כי כמחצית מהארגונים הנשענים על מחשבים מרכזיים (MF), מתכוונים להגדיל ההוצאה השנתית על מיחשוב זה. חשוב לדעת כי חלק ניכר בהכנסות של כמה מהספקיות המרכזיות בענף, מקורו ב-MF. זה נכון למשל לגבי חברת יבמ, ששולטת כמעט בכל ליגת החומרה האמורה. כך גם לגבי יצרנית התוכנה CA, מארחת הכנס.

בין חוזקות המחשבים המרכזיים ניתן למנות את: היכולת להרצת יישומים במקביל, האפשרות  לגדול בעת צורך,כושר התמודדות עם נפחי נתונים אדירים, זמינות גבוהה, אמינות (ברמה של פעילות רציפה במשך שנים ללא נפילה), חיבור מאסיבי של עד אלפי תחנות עבודה, חסכון באנרגיה ועוד. בצד החולשות מוצאים: רמת מסובכות גבוהה, צורך במיומנות גבוהה, תמיכה מסורבלת של הספקים וחוסר במקצוענים. בכדי להתגבר על הנקודות הבעייתיות הללו, נקטה CA ביוזמה חמש שנתית, המכונה: Mainframe 2.0.

הפעילות התבססה על מרכז מצוינות שהקימה החברה בפראג. את המקום מאיישים בעיקר סטודנטים ואקדמאים צעירים שגויסו מהמוסדות המקומיים. כך נוצרה התשתית הנושאת כיום בעיקר נטל הפיתוח של חברת CA, שנועד להפיח רוח חדשה במפרשי קטגורית המחשבים המרכזיים. מדובר בהסבה של תוכנות ושדרוגן, בפיתוח כלי ניהול מערכות המקלים על העבודה והשליטה, בהכנסת סביבות פיתוח חדשות לתחום (כגון ג'אוה ו-לינוקס).

כעת, לקראת סיום תקופת התוכנית הראשונית, נתכנסנו כאן במרכז של CA, בכדי לבחון את ההישגים ומשמעותם. רוב מוצרי החברה בתחום הנדון (מעל 160 בסה"כ) כבר הוסבו בפועל. הוחדרה בינה תפעולית למוצרים, בדרך שמנטרלת חלק מהמורכבות שלהם. חוזקה ההתאמה לסטנדרטים של מובילת הסקטור – יבמ (IBM). שוכללה היכולת להתקנה קלה של התוכנות המורכבות. נוצרה תשתית ראשונית של מומחים צעירים ועוד ועוד.

היוזמה החדשה של חברת CA מחלחלת אל כל שלוחותיה. היא לא פסחה על סניפה הישראלי. שם מונה לאחרונה ולראשונה, מנהל תחום מוצרי MF. את התפקיד ממלא אריק שלומוביץ, שהנו בעל ניסיון רב שנים במערכות מן הסוג האמור. בראיון עמו במסגרת הכנס, הוא הבהיר לי כי בין היתר בדעתם להדגיש את העברת הידע הבין-דורית. מומחי המערכות הגדולות בעולם כולו, מבוגרים יחסית. את הפערים שנוצרו יסגרו באמצעות הנחלת הידע היקר מפז לדורות ההמשך.

כל אלה, כך מקווים בחברה, יביאו לשימור ההכנסות מתחום זה ואפילו לצמיחה. שהרי כל העת ממשיכים להירכש מחשבים מרכזיים חדשים. דוגמא מרשימה הנה זו של חברת הביטוח העולמית אליאנז, שמרכזה במינכן. שם מעסיקים 150 אלף עובדים ומשרתים 75 מיליון לקוחות. החברה הכניסה לא מכבר מחשב מרכזי שלישי. הוא החליף 60 שרתים מבוזרים. ההסבה בפועל בוצעה בסוף שבוע אחד, אחרי תכנון של שנה.

כולם ממתינים לברר מה תניב בפועל יוזמת הרענון של CA. בחברה עצמה מתכוננים ומבטיחים המשך תנופה והשקעה. דבר אחד ברור, המחשבים המרכזיים יהיו עמנו ובעמדה קדומנית, עוד שנים רבות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים