"אם לא נדע לנהל עלויות – שירותי ה-IT יכבו"

ליאור אשכנזי, מנמ''ר משרד התיירות, וקטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת, סיפרו על יישום הענן וההתייחסות אליו בגופים שלהם ● חלק א' בפרק מיוחד של פודקאסט אנשים ומחשבים

ליאור אשכנזי, המנמ"ר הנכנס של משרד הכלכלה.

"לצערי, כבר חוויתי מצב שבו לא היה לנו איך לשלם עבור שירות IT, כי עקב בעיות תקציביות – לא נכנס הכסף והשירות כבה. יש להיערך לקראת מצבים כגון אלה, על מנת להימנע מהם ומההשלכות שלהם. כשהמשאבים מצומצמים, עלינו להיות עם האצבע על הדופק", כך אמר ליאור אשכנזי, מנמ"ר משרד התיירות.

אשכנזי דיבר במסגרת פרק מיוחד של פודקאסט אנשים ומחשבים, שעסק בניהול ובקרת עלויות הענן – יביא לייעול התפעול של ה-IT ומהצד השני לא ינפח את העלויות החודשיות באופן דרסטי. מנחה הפודקאסט הוא יהודה קונפורטס, העורך הראשי של קבוצת אנשים ומחשבים, ומלבד אשכנזי ובר שלום השתתפו בו הילה אברמוב, מנמ"רית אשכול דרום; צחי שלום, מנמ"ר מרכז השלטון מקומי; וטל וגוייזר, ארכיטקט ענן ב-נס.

אשכנזי, לשעבר מנמ"ר המשרד לענייני דת, אמר כי "אנחנו רואים בענן כזה שמשנה את תפיסת ההפעלה הטכנולוגית שלנו, בממשלה. התוודענו לענן ולהערכתי, מכרז מחשוב הענן הממשלתי, נימבוס, יוציא מהממשלה את המיינפריים, שהיה במשך שנים רבות חלק בלתי נפרד מ-'חייה'. הוא יעניק לגופי הממשל יכולת גידול אקספוננציאלית". אבל, סייג, "מי שלא יערוך בקרה הדוקה על צריכת ה-IT, יגלה בסוף החודש חשבון לא קטן בכלל. קורה לעתים שמאחר שכבר לא נדרש להקים שרתים, אלא רק להדליק מכונה, שוכחים לכבות אותה. לכן, עלינו להפוך את עצמנו מאנשי טכנולוגיה ל-'אנשי כספים', להבין את עלויות מחשוב הענן ולהכיר כל מרכיבי העוגה התקציבית".

"כיום", אמר אשכנזי, "צריכת המשאבים מנוהלת על גבי לוח מחוונים באופן יומיומי. בכל כמה שעות אני בוחן מה וכמה יש לי. קיימים כיום כלים שתומכים בניהול המשאבים ומסייעים לי להתעדכן בזמן אמת. כאשר האירוע מנוהל, הדבר מסייע לי לדעת מה קורה תקציבית".

לסיכום הוא ציין ש-"אני מדמה את כניסת הענן לממשלה כמצב בו הממשלה רוצה להיניק, אבל לעגל קשה לינוק. בסופו של דבר, כל עולם הענן יהפוך לתחום של מומחי תוכן, שיתמכו ויעזרו לנו, כי עם כוח האדם והתקציב שלנו – לא נוכל לעמוד בכך לבד. אנחנו רוצים, ומצווים, לשמור ולחסוך את כספי הציבור, ונעשה זאת בכך שנתייחס לאירוע כאל משהו מנוהל – כלכלית, פיזית וטכנולוגית".

קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת.

קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת. צילום: יח"צ

קטי בר שלום, מנמ"רית קופת חולים מאוחדת, אמרה כי "היינו בעיצומו של שינוי דיגיטלי, ואז באה הקורונה, ששיבשה את השוק ואת התהליכים. מנגד, הרגולציה אפשרה לנו להיכנס יותר לעולמות הענן, לאחר ש-'הוסר' הטאבו שהיה בעבר, שלפיו אין להעלות לענן מידע רפואי". היא ציינה כי "ב-2022 הגדרנו את אסטרטגיית המעבר שלנו לענן, על מנת לסלול את הדרך לתחום: אנחנו מבינים שכדי להביא חדשנות ושיבוש חיובי, אנחנו חייבים להיכנס לענן, לטובת הפיכת ה-IT למכפיל כוח, וכמה שיותר – יותר טוב".

על פי בר שלום, "אנחנו, במאוחדת, רוצים לנצל את הענן באופן מלא – לא רק ברמת התשתית כשירות (IaaS), ולספק שירותים במתכונת תוכנה כשירות (SaaS). אף שבמסגרת הכניסה לענן אנחנו מבינים שבשלוש השנים הקרובות הוא יביא ליותר עלויות, ברור לנו שהוא יניב חיסכון לטווח הרחוק".

היא אמרה ש-"כבר כיום, יש לנו שירותים רבים בענן. כעת אנחנו מתקדמים מהקל לקשה, כדי לאפשר רפואה טובה יותר, נכונה ואישית. ההכרה שאין כבר און-פרמיס מחלחלת ואנחנו משתנים". לדברי בר שלום, "בענן צריך להיות עם היד על הדופק, לרבות בכל הנוגע למערכות האבטחה לקלאוד. זה לא פשוט". היא הוסיפה כי "כדי לדעת מי עושה מה, ערכנו מיפוי נרחב. אני יודעת שלא תמיד אני יודעת מהן העלויות, ולכן אנחנו בתהליך למידה, על מנת לנצל באופן המיטבי את המודל של תשלום לפי שימוש בפועל. יש לי שליטה על צריכת המשאבים – וכך, בעזרת ניהול מרכזי, לא כל אחד יכול להעלות את מה שהוא רוצה".

בר שלום סיכמה באומרה כי "הכניסה שלנו לעוד עולמות תוכן בענן תקדם את היצע שירותי הטלה-רפואה שלנו ותעניק ערך משמעותי לרפואה מותאמת אישית. אנחנו צורכים יותר ויותר שירותים בענן, ומתמקדים בלעשות זאת בצורה מושכלת וטובה יותר".

החלק השני של הפודקאסט יפורסם בהמשך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים