אליוט משקיעה בסיילספורס – האם המייסד, בניוף, ייזרק?

אנליסט: "הקירות סוגרים על בניוף, לאחר נסיעה בכרכרה כמו סינדרלה במשך עשור" ● קרן ההשקעות האקטיביסטית כפתה פיטורים מסיביים, והביאה מנהלים מטעמה לחברות הטק שהשקיעה בהן

אליוט מעוניינת בהשתלטות עליה, ובהדחת מנכ"לה, מארק בניוף. סיילספורס.

קרן ההשקעות האקטיביסטית אליוט מנג'מנט (Elliott Management) ביצעה השקעה של מיליארדי דולרים בסיילספורס (Salesforce), ובכך פצחה במהלך שסופו עלול, או עשוי, תלוי את מי שואלים, להביא להדחתו של מארק בניוף, מייסד ומנכ"ל משותף של מעצמת ה-CRM בענן.

אליוט – קרן ההשקעות האקטיביסטית, המנהלת השקעות בסך 55 מיליארד דולר – ידועה כמי ש"עשתה סדר" בלא מעט חברות טק בעבר – כפתה פיטורים מסיביים והביאה מנהלים מטעמה לחברות בהן השקיעה. אנליסטים הגדירו את המהלך של אליוט כ"משחק כוח, בו כל אחד מהצדדים משקיע בהימור במספרים גדולים".

"זה הולך להיות שינוי גדול עבור בניוף"

כך כתב דניאל אייבס, מנכ"ל וודבוש סקיוריטיס (Wedbush Securities): "הקירות סוגרים על בניוף, לאחר נסיעה בכרכרה כמו סינדרלה במשך העשור האחרון – והמשקיעים מתוסכלים". אייבס, אנליסט מניות בכיר המכסה את מגזר הטכנולוגיה שנים רבות, ציין כי "אנו מאמינים שקרן ההשקעות אליוט יכולה להשיג מושב בדירקטוריון החברה ולהתמקד בהרחבת שולי הרווחים מעבר ל-25%, לטובת שיפור הרווחים בעתיד". האנליסטים היו תמימי דעים כי "ההשקעה של אליוט תביא לכך שסיילספורס תמצא תחת לחץ לבצע קיצוצים, או אפילו שינויים משמעותיים במודל העסקי שלה". אחד האנליסטים כתב כי "כל פעם שמישהו כמו אליוט משקיע בחברה, הוא דוחף לשינויים מבניים עם פיטורים פוטנציאליים. מנהיגי (החברה המושקעת) נוטים לאבד שליטה כאשר סוג כזה של משקיעים אקטיביסטים מעורב. זה הולך להיות שינוי גדול עבור בניוף. הוא יצטרך להתאים את החברה על סמך השינויים שאליוט תרצה".

ג'סי קוהן, שותף-מנהל של אליוט, שידוע כמי שהתערב במבנים ובפעילויות של כמה חברות טכנולוגיה, אמר כי "אליוט מצפה לעבוד בצורה בונה עם סיילספורס, כדי לממש את הערך ההולם חברה בסדר גודל שלה. סיילספורס היא אחת מחברות התוכנה הבולטות בעולם, ולאחר שעקבנו אחר החברה במשך כמעט שני עשורים, פיתחנו כבוד עמוק לבניוף ולמה שהוא בנה".

סיילספורס – איבדה כמחצית מערכה בשנה החולפת

סיילספורס איבדה כמעט מחצית מערכה (48%) בשנה החולפת, כאשר המניה שלה, שהחלה את 2022 במחיר 255.01 ד', הגיעה אל סוף השנה כשמחירה 132.59 ד'. כך, שווי השוק הכולל של ענקית הענן צנח מ-250.3 מיליארד דולר בתחילת השנה ל-132.6 מיליארד בסופה.

ההשקעה של אליוט מגיעה לאחר שסיילספורס הודיעה מוקדם יותר החודש כי תפטר 7,000 עובדים, נתון המשקף 10% מכוח העבודה שלה. ברט טיילור, המנכ"ל המשותף של החברה, ששימש בתפקידו משך שנה בלבד, עומד להתפטר בסוף החודש, ויותיר את בניוף כמנכ"ל יחיד – לאחר שנתגלעו סכסוכים בין השניים.

במסמכים שהגיש בניוף מוקדם יותר השנה ל-SEC, הרשות לניירות ערך בארה"ב, הוא כתב כי "הסביבה נותרה מאתגרת והלקוחות שלנו נוקטים בגישה מדודה יותר לגבי החלטות הרכישה שלהם".

באחרונה השקיעה אליוט מיליארדי דולרים בסיטריקס (Citrix), הביאה למיזוג שלה עם טיבקו (Tibco), והחברה הממוזגת פיטרה 15% מכוח העבודה שלה מוקדם יותר השנה. כבר ב-2015 אליוט הביאה לפיטורי המנכ"ל דאז של סיטריקס, מארק טמפלטון.

המטרה – להשתלט על חברות היי-טק

סיטריקס הייתה אחת ממספר הולך וגדל של חברות היי-טק שהיו על הכוונת של אליוט השקעות. אליוט דחפה במחצית העשור הקודם כמה חברות בהן היא השקיעה – ביניהן EMC, ג'וניפר (Juniper Networks), בברוקייד (Brocade) ובריברבד (Riverbed Technology) – לייעל את התפעול, להפחית עלויות, ולשפר את מצבן הכספי, ובכך להשיב יותר כסף לבעלי המניות. אנשי אליוט רכשו מספיק מניות בחברות אלו ואחרות, כדי להפוך למשקיעים העצמאיים הגדולים שלהן, ובכך תפסו עמדת השפעה על ניהולן.

כך, הפכו אנשי אליוט השקעות לבעלי המניות האקטיביים של EMC, ולחצו בעבר להפריד בינה ובין ענקית הווירטואליזציה שבבעלותה – לטובת מכירה נפרדת של VMware. מדובר בזמן שלפני ש-EMC נרכשה על ידי דל (Dell).

לאחר שבכירי EMC מינו שני חברי דירקטוריון שאושרו על ידי אליוט, החברה הודיעה כי תחתוך 850 מיליון דולר בהוצאותיה השנתיות החל משנת 2017, ונכנעה ללחץ של אליוט והביאה להדחת מנכ"ל EMC, ג'ו טוצ'י.

במהלך השנים האחרונות קרן אליוט פצחה בכמה מהלכים אקטיביסטיים, לטובת מה שמכונה "הצפת ערך בחברות הנסחרות בתמחור חסר". כך, הקרן הביאה לכך שאינפורמטיקה (Informatica) ו-BMC נמכרו לקרן השקעה פרטית.

ב-2016, אנשי אליוט דחקו בסמסונג להתפצל לשתי חברות. עוד השקיעה הקרן בעבר בחברת אבטחת המידע הישראלית אימפרבה, בפייפאל (PayPal), ב-AT&T ובטוויטר. בסוף השנה שעברה, אליוט השקיעה בפינטרסט (Pinterest) וכפתה מינוי דירקטור מטעמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים