מהי הקריאה המפתיעה של קבוצת מיליונרים לפורום הכלכלי בדאבוס?

יותר מ-200 מיליונרים פנו בקריאה למשתתפי האירוע "להתמודד עם עושר קיצוני" ו"להטיל מס על האולטרה-עשירים" והדהדו קריאות קודמות של בכירי טק, ובראשם ביל גייטס ● ומי לא הוזמן למסיבה?

קריאה לעבר דאבוס: מסו את העשירים ביותר.

למעלה מ-200 מיליונרים מרחבי העולם יצאו בקריאה מפתיעה לבכירים שנכחו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס השבוע "להתמודד עם עושר קיצוני" ו"להטיל מס על האולטרה עשירים", וזאת במטרה לצמצם פערים כלכליים בין בעלי הון רב לבין האנשים ה"רגילים".

במכתב פתוח – שעליו יכולים לחתום כעת כל המעוניינים בכך, ושכותרתו "סוף עידן העושר הקיצוני. מס על העשירים במיוחד" – אשר שלחו למשתתפי הכנס, ציינו הפונים כי העלאת המיסוי למי שנמצאים בראש פירמידת העושר "זו כלכלה פשוטה והגיונית. זו השקעה בטובתנו הכללית ובעתיד טוב יותר שמגיעה לכולנו, וכמיליונרים אנחנו רוצים לבצע את ההשקעה הזו".

המסר מזהיר מפני הפערים כלכליים העצומים בין אזרחי העולם ומפני עוני גובר, אי שוויון בעושר, לאומיות אנטי-דמוקרטית, תנאים חמורים אקולוגית והידלדלות הזדמנויות הפרנסה עבור העובדים הממוצעים להתפרנס.

אביגיל דיסני, יורשת אימפריית הבידור המולטימדיה, תאגיד דיסני, שהייתה בין חותמי הפנייה, ציינה כי "עושר קיצוני אוכל את העולם שלנו בחיים. זה מערער את הדמוקרטיות שלנו, מערער את היציבות בכלכלות שלנו והורס את האקלים שלנו. אבל למרות כל הדיבורים שלהם על פתרון בעיות העולם, המשתתפים בדאבוס מסרבים לדון בדבר היחיד שיכול להשפיע באמת – מס על העשירים".

היא מתחה ביקורת, "הייתי בדאבוס. ישבתי באותו חדר עם כמה מהאנשים העשירים והחזקים בעולם כשהם מדברים על איך הם יכולים לעשות את ההבדל, אז אני יכול להגיד את זה עם ניסיון ממקור ראשון – דאבוס היא פארסה. עד שהמשתתפים בדאבוס יתחילו לדבר על מיסוי על העשירים, ההתכנסות כולה תישאר דוגמה פומבית מאוד לכמה הם באמת מנותקים", כך דיווחה CNBC.

מחקר שהציגה קבוצת המיליונרים חשף כי מס עושר שנתי פרוגרסיבי – לפי מודל של 2% על אנשים ששוויים 5 מיליון דולר, 3% על אלה עם 50 מיליון דולר נטו ו-5% על העשירים ביותר שלהם יותר ממיליארד דולר – יכול היה לגייס יותר מ-1.7 טריליון דולר ב-2022.

בנוסף מסתבר כי אחוז אחד בודד של עשירים תבל צברו כמעט שני שלישים מכל העושר העולמי החדש בשנתיים האחרונות – 26 טריליון דולר מתוך 42 טריליון דולר שנוצרו באותה תקופה -כך לפי דו"ח אוקספם האחרון.

הקריאה במכתב מהדהדת למעשה הצעות ותיקות שהשמיעו ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, מארק בניוף, יו"ר ומנכ"ל סיילספורס, ו-וורן באפט, יו"ר ברקשייר הת'אוויי – בעלי הזיקה נישירה לתחום הטכנולוגי – שהציעו מזמן למסות ביתר שאת את מי שכיסיו תפוחים בהון רב במיוחד. גם חברי המפלגה הדמוקרטית האמריקנית, הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן לחצו רבות בעבר על נקודה זו במיוחד, וזאת עוד בטרם עידן הקורונה, שרק הגדיל את הפערים הכלכליים בעולם.

הפסיד לברנאר ארנו (משמאל) את הובלת טבלת עשירי תבל ולא הוזמן לדאבוס. אילון מאסק.

הפסיד לברנאר ארנו (משמאל) את הובלת טבלת עשירי תבל ולא הוזמן לדאבוס. אילון מאסק. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ויקיפדיה

ומי לא הוזמן לדאבוס, למרות שטען אחרת?

הפורום הכלכלי העולמי הצהיר באחרונה כי המולטי-מיליארדר אילון מאסק – מי שהיה עד תחילת 2023 האדם העשיר בתבל, ומכהן כמנכ"ל וכבעלים של חברות הטכנולוגיה הדומיננטיות טוויטר, SpaceX, נויראלינק ואחרות, וכן כמנכ"ל ענקית הרכבים החשמליים טסלה – לא היה ברשימת האורחים שהוזמנו לאירוע השנתי אליו מתכנסים מנהלי עסקים, מנהיגים עולמיים וקובעי מגמות רבים ושנערך בדאבוס שבשוויץ. אלא שההצהרה הזו סותרת את מה שטען מאסק עצמו מוקדם יותר.

מאסק לא הגיע לדאבוס, על אף שלדבריו הוזמן לאירוע. דובר הפורום הכלכלי העולמי, יאן זוף, דחה ביום ג' את דברי היזם המפורסם, ואמר שהפעם האחרונה שבה מנכ"ל טסלה קיבל הזמנה "לא הייתה השנה ולא לאחרונה" אלא ב-2015. לפי זופף, המארגנים אמנם שלחו הזמנות למאסק, כמנכ"ל ויו"ר טסלה, להצטרף לפסגה, ואף עשו זאת כמה פעמים בין השנים 2010 ועד 2015 – אבל יזם הטכנולוגיה התזזיתי מעולם לא נרשם או השתתף באירוע המכובד.


מאסק צייץ בנדון ב-22 בדצמבר וכתב: "הסיבה שלי לדחיית ההזמנה של דאבוס לא הייתה בגלל שחשבתי שהם עסוקים בשיימינג שטני, אלא בגלל שזה נשמע משעמם" והוסיף לציוץ שלו תיאור של צחוק מתגלגל. הוא לא ציין מתי קיבל את ההזמנה, אבל התזמון של הציוץ יכול בכלל לרמוז כי מדובר בפסגה של 2022.

מאסק לא הגיב לדברי מארגני הכנס אודות אי הזמנתו על ידם.

כמו כן, ככל הידוע, מאסק גם אינו שותף ליוזמה למסות ביתר שאת עשירים "כבדים" ברחבי העולם. אפשר אולי לתלות את העובדה שאינו לוקח חלק ביוזמה זו בכך שמאסק הפך באחרונה להרבה פחות עשיר משהיה. עם פתיחת 2023 נודע כי מאסק שבר שיא גינס חדש ושלילי – לזכות, או למעשה לחובת, הבעלים של טוויטר נזקף "ההפסד הפיננסי הגדול ביותר בהיסטוריה של הון אישי".

עד לפני זמן מה היה מאסק, כאמור, האדם בעל ההון הגדול ביותר בעולם. שוויו עמד על שיא של 340 מיליארד דולר בנובמבר 2021, אך מאז למעשה החל הונו להתכווץ. חלק ניכר מסכום העתק הזה הגיע מבעלותו של מאסק על מניות טסלה, אלא שאלו סבלו בשנה שעברה מירידות חדות בערכן. למעשה הקריסה של ניירות הערך של טסלה היא כשלעצמה עניין חסר תקדים, כי מדובר על ירידה של כ-60% בשווין.

ומאסק עצמו? על פי נתוני פורבס הונו הצטמצם מאז נובמבר 2021 ב-182 מיליארד ד'. בלומברג העריכה כי ההפסד הכספי של מאסק יגיע בסופו של דבר לכ-200 מיליארד, ולא היססה אף לציין כי היזם לעולם לא ישוב לשאת את התואר האדם העשיר בעולם, שבו אוחז כיום המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, שהוא יו"ר מנכ"ל LVMH – תאגיד צרפתי בינלאומי בתחום מוצרי מותרות, שמטהו נמצא בפריז.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים