מארק בניוף מציע: לגבות הרבה יותר מס מהמיליארדרים של ארה"ב

מייסד, יו"ר ומנכ"ל סיילספורס כתב בטור דעה שפירסם אתמול (ב') בניו יורק טיימס כי המערכת הקפיטליסטית הקיימת יצרה חוסר שוויון עמוק, והציע מודל "קפיטליזם חדש" שלתפישתו עשוי לתקן את המצב הקיים

מארק בניוף, מנכ"ל סיילספורס. צילום: יח"צ

מארק בניוף, מייסד, יו"ר ומנכ"ל חברת סיילספורס, פרסם טור דעה בניו יורק טיימס אתמול (ב'), ובו הציג מודל שלתפישתו עשוי לתקן את המצב הקיים – שלהגדרתו הוא חוסר שוויון עמוק אשר מקורו במערכת הקפיטליסטית הקיימת. לדבריו, יש לגבות מס גבוה במיוחד ממיליארדרים, וזה יסייע בצמצום הפערים המקשים על כלכלת ארצו.

בניוף סבור שעל ארצות הברית להקים מבנה כלכלי חדש שיועיל לכולם. "אני מודה שהקפיטליזם היה טוב עבורי. במהלך 20 השנים האחרונות החברה שהקמתי, סיילספורס, הניבה רווחים של מיליארדי דולרים והפכה אותי לאדם עשיר מאוד. הייתי בר מזל לחיות חיים מעבר לדמיון הפרוע ביותר של סבא רבא שלי, שעלה מקייב לסן פרנסיסקו בשלהי 1800. עם זאת, בתור קפיטליסט, אני מאמין שהגיע הזמן לומר בקול רם את מה שכולנו יודעים שנכון: הקפיטליזם, כידוע, מת", כך טען בניוף בטורו.

סוג חדש של קפיטליזם

לדבריו, הקפיטליזם שהיה נהוג בעשורים האחרונים, שליבתו הרצון למקסום רווחים של בעלי מניות, הביא לאי-שוויון מחריד בחברה. בכדי להמחיש את טענתו, ציין בניוף כי ל-26 האנשים העשירים בעולם יש עושר רב כמו לכמעט מחצית מאוכלוסיית העולם. יתר על כן, לדבריו, הוא מעריך שבארצות הברית העשירים ביותר – המהווים כ-0.1% מכלל האוכלוסיה – ואשר הוא ביניהם, מחזיקים בכ-20% מהעושר, בעוד שאמריקנים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם לשלם הוצאת חירום פתאומית בגובה 400 דולר, נתון שנמצא במחקר שפורסם בטיימס באחרונה.

על מנת לפתור את התופעה, ולסגור את הפער בין עשירים לעניים, בניוף מציע סוג חדש של קפיטליזם. הקפיטליזם החדש לדידו צריך לכלול מערכת פיסקלית המייצרת את המשאבים הדרושים להשגת היעדים – שהם למשל: להילחם בעוני, לפעול נגד מצב של חוסר בית, נגד אי שוויון חברתי וכדומה, או המאבק נגד שינויי האקלים), ובסופו של דבר על המנגנון לגבות מיסים גבוהים יותר ממי שמוגדרים כעשירים ביותר מקרב תושבי המדינה.

עוד הצהיר היזם והמיליארדר בטור הדעה כי הוא סבור שעל חברות עסקיות להתמקד פחות ברווחים ויותר בהשפעתן על החברה, תוך שימוש בכוחן לקידום סיבות חשובות, כולל יצירת חוק לאומי להגנת הפרטיות והצטרפות למאבק נגד שינויי האקלים. הדברים הם למעשה המשך למה שכבר אמר מנכ"ל סיילספורס בתחילת החודש, בסן פרנסיסקו, באירוע Disrupt SF 2019 של TechCrunch, שם היה אחד הנואמים הבולטים.

גם בכנס הצהיר בניוף שהקפיטליזם מת וציין כי בשלו התנאים לצורה חדשה של קפיטליזם שמתמקדת יותר בטובת החברה. לדבריו: "הסוג החדש של הקפיטליזם שעומד להתעורר הוא לא הקפיטליזם של מילטון פרידמן, שעוסק רק בלהרוויח כסף. אם האוריינטציה שלך היא פשוט להרוויח כסף, אני לא חושב שאתה עומד להישאר זמן רב כמנכ"ל או כמייסד חברה. אתה צריך להיות יותר מזה בעולם של ימינו". בנוסף אמר בניוף לקהל שומעיו כי מהלכים אקטיביסטיים והפגנת מעורבות חברתית מטעם בכירי ענקיות הטכנולוגיה יסייעו לתפוס את הריק המנהיגותי שנוצר משום שהממשלה לא מספיק דומיננטית בטיפול בבעיות הללו.

אמרו את זה קודם לפניו

בניוף אינו המיליארדר הראשון שטוען כי עשירי אמריקה צריכים לשלם יותר מיסים. קדמו לו איל ההון והיזם וורן באפט, והמייסד השותף של מיקרוסופט, ביל גייטס, שניהם ניצבים בצמרת טבלת עשירי תבל, שתמכו בסוג זה של מודל מיסוי לא פעם בעבר.

בנוסף, שניים ממובילי המירוץ הפנימי במפלגה הדמוקרטית לקביעת המתמודד המוביל לבחירות 2020 לנשיאות ארה"ב, הסנטורית אליזבת וורן, והסנטור ברני סנדרס, עוסקים אף הם בהצעת מודלי מיסוי אלטרנטיביים, בדיוק מאותו נימוק – הצורך בצמצום הפערים בעצומים בין עשירים לעניים.

וורן העלתה בעבר רעיון לגביית "מס עושר", מס של 2% על מי שהונו הוא מעל 50 מיליון דולר ו-3% על הון של מעל מיליארד דולר (בסך הכל 75,000 משפחות), ובאחרונה הציע סנדרס תכנית מעט שונה – וכנראה יותר קרובה להלך הרוח של בניוף – העוסקת במיסוי הנוגע בפסגת איילי ההון של אמריקה – מיסוי ששמו פשוט "מס העושר הקיצוני" (Extreme Wealth Tax).

מס זה, אם יצא לפועל אי פעם, יחול על מי שהשווי הנקי שלו מתחיל "נמוך" יותר מהרף של וורן – ב-32 מיליון דולר – ובמקרה זה יידרש הנישום לשלם "רק" אחוז מכספו כמס. אלא שאז יטפס המיסוי כלפי מעלה, כאשר העשירים ביותר, מי ששווי הונם עומד על 10 מיליארד דולרים או יותר, יחויבו בתשלום 8% מס מתוך כלל כספם למדינה.

במסגרת הקמפיין שלו סנדרס טוען שהמיסוי המסוים יצבור 4.35 טריליון דולר לקופת המדינה. גם בניוף בטוח שמיסוי שכזה ייסגור חורים בקופה ויסייע להשקעה בשלל מטרות חיוניות אחרות להחלמת ארה"ב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים