למי קראתם לוזר? אילון מאסק שבר שיא גינס שלילי

לא רק שמאסק - שנשא במשך חודשים ארוכים את הטייטל 'האדם העשיר בתבל' - איבד את התואר למולטי-מיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, אלא שכעת נודע כי הוא נכנס לספר השיאים של גינס כאדם שהפסיד הכי הרבה כסף אי פעם

שבר שיא גינס - אבל שלילי. אילון מאסק.

אילון מאסק אוהב, כך נראה, לשבור שיאים ולהיכנס לסיפרי ההיסטוריה, אבל לא בטוח שיזם הטק המפורסם מרוצה במיוחד משיא גינס החדש שהוא עומד מאחוריו. הבעלים של טסלה השיג שיא עולמי ממש כעת, עם פתיחת שנת 2023, והוא "ההפסד הפיננסי הגדול ביותר בהיסטוריה של הון אישי".

עד לפני זמן מה היה מאסק האדם בעל ההון הגדול ביותר בעולם. שוויו עמד על שיא של 340 מיליארד דולר בנובמבר 2021, אך מאז למעשה החל להתכווץ. חלק ניכר מסכום העתק הזה הגיע מבעלותו של מאסק על מניות טסלה, אלא שאלו סבלו בשנה שעברה מירידות חדות בערכן. למעשה הקריסה של ניירות הערך של טסלה היא כשלעצמה עניין חסר תקדים, כי מדובר על ירידה של כ-60% בשווין.

את טייטל האדם העשיר בתבל תפס לפני פחות משבועיים ברנאר ארנו, מנכ"ל מותג היוקרה הצרפתי LVMH, העומד מאחורי המותגים לואי ויטון וקוניאק הנסי, שהשאיר את מאסק מאחור ממש ביומה הראשון של 2023.

ומאסק? הוא כבר לא יכול להתגאות רק בהישגים (הרבים) שלו. איל הטק אמנם הוביל ליצירת מנגנון התשלומים אונליין המצליח פייפאל; הצליח כבעלים של חברת החלל SpaceX להיות הראשון שסיפק חלליות של חברה פרטית לנאס"א; יצר מנגנון נהיגה אוטונומית מלאה (FSD) בטסלה שהוא ממנכ"ל; וממשיך לפתח פרויקטים חדשניים וייחודיים כמו מנהרות התחבורת התת-קרקעיות בחסות חברת בורינג שלו; וכן הוא הראשון לחבר (לעת עתה בחיות) מוח אל מחשב, במסגרת פועלו בנויראלינק – עכשיו הוא יאלץ להוסיף לרשימה גם שיא גינס, אבל – שלילי.

אז מה השתבש בעצם?

השיא החדש הזה, ליגונו של מאסק, לא קשור לחדשנות הגדולה שלו, אלא נגרם משנה פיננסית רעה במיוחד שחווה הטייקון ב-2022, שבה הונו התכווץ בסכום הלא נתפש 182 מיליארד דולר, לפי נתוני פורבס.

המניות של טסלה צנחו צניחה חופשית, כאמור. בנוסף מאסק רכש את טוויטר באוקטובר האחרון בסכום המופקע 44 מיליארד דולר, רק כדי לגלות שהיא במשבר כספי ושנדרשים בה שלל קיצוצי עומק, דבר שלא תרם לשווי הנכס החדש שלו. כמו כן, מאז שהיזם השנוי במחלוקת – אשר הבטיח להפוך את הפלטפורמה לרשת חברתית "לכולם", להפחית בה צנזורה ולאפשר לכל מי שרוצה להתבטא בחופשיות – לקח לידיו את טוויטר, נפח הפרסום בה התכווץ פלאים. באוקטובר הוא ירד ב-74% ובנובמבר ב-85%, כך לפי הוול סטריט ג'ורנל. פרסום היה אפיק ההכנסות המשמעותי ברשת החברתית המצייצת, וכעת הוא מצומצם במיוחד. ספק אם אופציית המינויים החדשה שמאסק הכניס לשירות, בתמורה ל-8 דולר בחודש, יציל את המאזן הפיננסי של החברה.

שנת הכספים של מאסק הסתיימה בצורה נוראית: לא רק שהוא נאלץ למכור חלק גדול ממניות טסלה שלו כדי שטוויטר תשרוד, אלא שחברת כלי הרכב החשמליים, ששגשגה והייתה ליצרנית המכוניות המצליחה בעולם, מאבדת עוד ועוד גובה בחודשים האחרונים.

למרות שמאסק ממשיך להיות הבעלים של SpaceX, בעל מניות "כבד" בטסלה ושבבעלותו אחת הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר כיום, הסיכויים שלו לצאת מהמשבר הזה אינם גבוהים, לפחות על פניו. אמנם על פי נתוני פורבס הונו הצטמצם ב-182 מיליארד ד', אך בלומברג העריכה כי ההפסד הכספי של מאסק יגיע בסופו של דבר לכ-200 מיליארד, ולא היססה אף לציין כי היזם לעולם לא ישוב לשאת את התואר האדם העשיר בעולם.

ארגון שיאי גינס הודיע לפני מספר ימים לעיתונות כי מאסק שבר שיא שלילי ב-2022 בדמות אובדן ההון הגדול ביותר בהיסטוריה (בשנה קלנדרית) ועקף את מי שהחזיק בשיא המסוים לפניו מסאיושי סון, מייסד סופטבנק, שהפסיד בסך הכל 58.6 מיליארד דולר. אולי לפחות בכך יכול מאסק להתעודד – הוא הצליח לשבור שיא של איל טכנולוגיה האחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים