מאסק שוב עושה היסטוריה: הפעם כמפסיד הגדול בתבל

בפתיחת 2021 הפך מנכ"ל טסלה לאדם השני אי פעם שהונו האישי עלה על 200 מיליארד דולר - אחרי ג'ף בזוס מ-אמזון ● כעת הוא בעל הישג דומה, אך הפוך - האדם הראשון בהיסטוריה שהפסיד 200 מיליארד ד' משוויו

רוצה יותר שליטה. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק.

יזם הטק אילון מאסק הפך לאדם הראשון בהיסטוריה שהפסיד, על הנייר, 200 מיליארד דולר, כך דיווחה בלומברג, בהתבסס על מדד המיליארדרים שלה.

כזכור, רק לפני שנתיים, בינואר 2021, היה מאסק לאדם השני בהיסטוריה ששוויו האישי חצה את רף 200 מיליארד הדולר. אז הוא עשה זאת אחרי שג'ף בזוס, מייסד אמזון, הקדים אותו. כעת הוא דווקא הראשון לזכות בתואר המפוקפק 'המפסיד הגדול בתבל'.

הסיבה המרכזית להידרדרות בשוויו של מאסק היא קריסת מחיר המניה של טסלה, החברה שהוא מנכ"לה ואחד מבעליה. טסלה הפסידה השנה כ-680 מיליארד דולר (65%) משווי השוק שלה, ומצב זה הפך אותה אפילו לנכס הפיננסי החמישי עם הביצועים הגרועים ביותר במדד המניות S&P 500.

כל זאת קרה בזמן ש-מאסק – מי שפעם הוכתר כגאון ששיבש לחלוטין את תעשיית הרכב והמציא אותה מחדש ממש – נראה טרוד יותר ויותר בעסקי הרשת החברתית טוויטר, אותה רכש באוקטובר השנה, מאשר בשיקום טסלה.

אילון מאסק הפסיד לו את הובלת טבלת עשירי תבל. ברנאר ארנו.

אילון מאסק הפסיד לו את הובלת טבלת עשירי תבל. ברנאר ארנו. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: ויקיפדיה

בנובמבר 2021  – האדם העשיר בתבל עם שווי של 340 מיליארד ד' 

כאמור, ב-2021 טסלה הגיעה לשיא של כל הזמנים בשוויה עם רווחים חזקים והגדלת נפח הייצור, על רקע הביקוש הגובר למכוניות חשמליות מתוצרתה. עקב כך, בנובמבר 2021 הונו של מאסק הגיע לשיא של 340 מיליארד דולר בגלל אחזקות אישיות בחברה.

נכון להיום מאסק ממשיך להחזיק במקום השני במדד המיליארדרים של בלומברג – אשר עוקב אחר שינויים יומיומיים בהונם של האנשים העשירים בעולם – והונו האישי עומד כעת על 137 מיליארד דולר, אולם מקדים אותו המיליארדר הצרפתי ברנאר ארנו, שהוא יו"ר מנכ"ל LVMH – תאגיד צרפתי בינלאומי בתחום מוצרי מותרות, שמטהו נמצא בפריז – והונו עומד כיום על 162 מיליארד דולר. מאסק הפסיד ל-ארנו את התואר 'האדם העשיר בעולם' באמצע החודש החולף.

החודש האחרון של השנה הקלנדרית 2022 היה רע במיוחד עבור חברת כלי הרכב החשמליים, כאשר משקיעים מכרו את מניותיה מחשש שהחברה לא תעמוד בביקוש ובהתייחויותיה ללקוחות, ותיאלץ לפצות את מי שלא קיבל את הזמנותיו לפני סוף השנה. מוקדם יותר, בעיות ייצור ועיכובים במפעל של טסלה בסין, הוסיפו לדאגות המשקיעים. אנליסטים חוששים שהביקוש למניות החברה ימשיך לרדת ושהיא לא תוכל לעמוד בציפיות של השוק לצמיחה בנפח בהמשך דרכה.

"היסודות לטווח ארוך הם חזקים ביותר. טירוף שוק לטווח קצר הוא בלתי צפוי", צייץ מאסק בהקשר למצב נכסיו הפיננסיים, לאחר סגירת השוק ביום ו' האחרון, יום המסחר האחרון של השנה.


עובדי טוויטר מביאים לעבודה נייר טואלט מהבית

נזכיר כי מהונו האישי של מאסק נגרע השנה סכום "צנוע" של 44,000 מיליארד דולר, אותו שילם המולטי-מיליארדר על רכישת טוויטר – עסקה שנחשבת כגבוהה יתר על המידה, בהתייחס לשוויה הריאלי של הרשת החברתית המצייצת בעת ביצועה, וכן לנוכח העובדה שמאסק החל, מיד עם כניסתו לנעלי הבוס, לקצץ בהוצאותיה ולנסות לחסל גרעון כבד שיש לחברה ולנכס החדש שבידיו.

מיד לאחר שהשלים את הרכישה באוקטובר, הוא פיטר את המנכ"ל, מנהל הכספים והאחראית על ענייני משפט ומדיניות בחברה. עד כה ובסך הכל יזם הטק כבר פיטר יותר ממחצית מ-7,500 עובדי החברה, חלקם הארי בנובמבר, ואז בדצמבר הוא פיטר עוד עובדים בתחומי העיסוק המרכזיים של החברה. לאחר מכן בישר מאסק ש-"החברה כבר לא בנתיב המהיר לפשיטת רגל… אבל יש עדיין הרבה לעשות".


כעת נודע שכחלק מהקיצוצים מאסק פיטר גם את עובדי הניקיון של טוויטר, וכן, לפי הדיווחים החדשים המצב הקיים כעת מאלץ חלק מהעובדים להביא איתם נייר טואלט משלהם לעבודה.

חדשות NBC דיווחו כי הבוס החדש ביטל לפתע את שירותי הניקיון בתחילת החודש ועשה זאת ללא התרעה מוקדמת, שבועות ספורים לפני החגים, לאחר שחברת הניקיון ביקשה העלאה בשכרה וטוויטר ביטלה את החוזה מולה.

עובדים מספרים כי מטה טוויטר בסן פרנסיסקו, ומשרד החברה בסיאטל, נראים מטונפים ומוזנחים לאחר המהלכים האחרונים הללו. בנוסף, הם צפופים מאוד משום שהעובדים נדחסו כעת לשתי קומות במטה, לאחר שארבע קומות אחרות שלו הושבתו, כך על פי תיאורי הניו יורק טיימס מיום ה', שציטט בכתבה סיפורים של כמה מהעובדים שעדיין נותרו כדי לדווח מהשטח.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לילי

    גאון מוכח יכל לעבור מבחינה רגשית לחוסר יציבות. ברור הרגשות שולטות בהחלטות של מסק. הקו בין כישלון להצלחה הוא במבחן הזמן.

אירועים קרובים