בלעדי

צה"ל הולך לפרויקט IT ענק: מקים מערכת שכר חדשה

תא"ל עומר דגן, מפקד לוטם: "במסגרת חידוש המערכות אנו בשלב אחרון בתחזוקת ורכישה של מערכות לגאסי" ● מערכת ה-IT החדשה תטפל בכלל היבטי השכר של אנשי צה"ל ● הפרויקט מוערך בעשרות מיליוני שקלים

מפקד לוטם, תא"ל עומר דגן.

צה"ל יוצא לפרויקט ענק, של בניית מערכת IT חדשה, אשר תטפל בכלל היבטי השכר של אנשיו – חיילי וחיילות סדיר, נשות ואנשי קבע, אזרחים עובדי צה"ל, גימלאים ואוכלוסיות נוספות, דוגמת מילואימניקים ושארים; כך נודע לאנשים ומחשבים.

פרויקט בניית מערכת השכר החדשה צפוי להתחיל השנה והוא עתיד להימשך כחמש שנים. היקפו הכספי של הפרויקט לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק ה-IT המקומי העריכו אותו בעשרות מיליוני שקלים.

על הפרויקט אמונים המפתחים אשר ביחידת שחר, בית התוכנה למערכות ארגוניות לניהול ותמיכת הלחימה של הצבא. יחידת שחר נמצאת תחת יחידת לוטם – החטיבה להתעצמות ותקשוב טכנולוגי-מבצעי, אשר באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

תוכנית-אב לגריטת מערכות ישנות

הפרויקט הוא חלק מסדרה של תוכנית-אב לגריטת מערכות ישנות, רבות מהן בנות עשרות שנים.

במחצית העשור הקודם הבינו בלוטם שבאגף התקשוב, כי יש מערכות מנהלתיות רבות בצבא, היושבות על מערכות מורשת (מיינפריים). אז הוחלט לקחת את כלל מערכות המורשת הללו ולבצע להן הסבה בשנים הקרובות, כדי שהן לא יעלו לנגב. בכיר באגף התקשוב אמר אז לאנשים ומחשבים, כי "כמו רוב הארגונים במשק, מצאנו עצמנו בנקודה של חוסר התייעלות, והכורח בצמצום התקציבים יביא אותנו למקום טוב יותר. עצרנו את רוב הפיתוחים על גבי מערכות המורשת, ותוך כמה שנים נגרוט את כלל מערכות המורשת".

בראיון לאנשים ומחשבים אמר תת-אלוף עומר דגן, מפקד לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר, כי "במסגרת חידוש המערכות אנו בשלב אחרון של תחזוקת ורכישה של מערכות לגאסי". לדבריו, מערכת השכר הצה"לית פותחה בשנות ה-60'-70' במאה ובאלף הקודמים, והיא מבוססת מיינפריים של יבמ (IBM). "המערכת רבת השנים", אמר תא"ל דגן, "פותחה ועבדה באמצעות PL/I". מדובר בשפת תכנות פרוצדורלית, שפותחה באמצע שנות ה-60' על ידי יבמ, ואשר נועדה להחליף את שתי השפות הנפוצות באותו זמן, FORTRAN ו-COBOL.

"בשל השימוש במהדיר, הפרויקט יהיה מהיר וזול יותר"

"כאשר החלטנו על פיתוח המערכת החדשה", הסביר מפקד לוטם, "גילינו שהאתגר העיקרי שלנו הוא לא בהבט ה-IT, כי אם בקובצי חוקים ונהלי תשלומים, המכונים 'חוקות שכר'. החלטנו שלא להתבסס בפיתוח המערכת החדשה על מערכות שכר אזרחיות, אלא לפתח מהדיר (compiler), אשר יטפל ב'תרגום' של מיליוני שורות הקוד, באופן שהן יוכלו לרוץ בשפת ג'אוה, החדשה יחסית. בשל השימוש במהדיר, הפרויקט יהיה מהיר וזול יותר".

לדבריו הפרויקט חולק לשלבים, ובכל אחד מהם יטופל סוג אוכלוסיה שונה. עד סיום הפרויקט, ינוהלו במקביל שתי מערכות, המערכת הישנה שתלך ותגרט בשנים הקרובות, והמערכת החדשה, בעלת יכולות שונות ונוספות. 

"אנשי יחידת שחר מספקים פתרונות דיגיטציה לעולמות התוכן הרלוונטים לשגרת היום של החיילים והחיילות", סיכם תא"ל דגן. "הקמת מערכת השכר החדשה תביא למימוש החזון שלנו, של שיפור השירות ל'לקוחות' – אנשי ונשות הצבא. אנו באגף התקשוב קשובים לצרכי החיילים והחיילות. מערכת השכר החדשה תביא לצמצום הבירוקרטיה בממשקים של החיילים עם מערכות צה"ליות".

מאגף כוח אדם (אכ"א), נמסר כי "פיתוח מערכת השכר החדשה משמעותי לצה"ל. אכ"א ואגף התקשוב הקימו כוח משימה משותף וייעודי לטובת פרויקט זה. הפרויקט צפוי להביא לקיצור זמני חישוב השכר, יחד עם יכולת גיבוי של תהליכי החישוב, על בסיס תשתית מודרנית וחדשנית. הפרויקט מתאפיין ברמת מורכבות גבוהה מאוד, ויביא להתנהלות אפקטיבית ויעילה יותר".

תגובות

(22)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. קייזר סוזה

    עברית שפה קשה - לחזור על אותו דבר כמו המילה "מהדר" לא אומרת שאתה יותר כחכם כל מה שעושים זו תוכנת המרה ל BE ומפתחים FE יותר חדש צר לי אבל לא כזה סיפור https://www.hilan.co.il עושים את זה שנים על גבי שנים

  2. קורא תמים

    מדוע שלא יקחו מנוע חוקה ויזינו את חוקת השכר? כל מנוע חוקה שמחשב חשבוניות מסחריות, פוליסות ביטוח וכו', יכול גם לחשב שכר. אין שום צורך לקחת קוד ישן ולעשות עליו טרנספורמציות.

    1. קורא יותר תמים

      חבל שאתה מגיב ממקום של חוסר הבנה ועדע

  3. תמי

    הכתבה הזאת נכונה אולי ל-2013. אבל 10 שנים אחרי - אין כאן שום בשורה אופטימית. כבר ב-2013 לא ניתן היה לתחזק את מערכת השכר.

  4. שאלת תם

    מדוע לזרוק סכומי עתק על פיתוח פנימי כאשר קיימים אין ספור פתרונות לאותה מטרה בדיוק? מי מאשר את זריקת הכספים הללו ? למה כל מפקד בצבא שיש לו גישה לתקציבים, בטוח שהוא יכול לעשות בכסף מה שבא לו בלי לתת דין וחשבון? מדוע 5 שנים לפתוח מערכת? מה יהיה על כשלים? ומה יקרה כאשר יכנס הבא בתור לתפקיד ויחליט לגנוז את המערכת לטובת מערכת חדישה .... שלא לדבר על פגיעות תוכנות מבוססות ג'אווה להאקרים ולתוכנות זדוניות. המערכת הקיימת גם אם היא בת עשרות שנים לא הופך אות ללא ראויה או לא מספקת, אלו לא קריטריונים אובייקטיביים לשיפוט,מה גם שדי ברור שהם עברו עדכונים ושיפורים לאורך השנים כדי לבצע התאמות לשינויים במערכות. משום מה נראה שאף אחד לא נותן דין וחשבון, ורוייקטים בסכומי עתק נפתחים ונגנזים כאילו היה מדובר בגריסת עיתונים

  5. אור

    כרגיל הצבא מבזבז את כספי האזרחים, מה הבעיה להשתמש במערכות שכר אזרחיות

  6. בני

    קודם שיפתרו באגים ישנים , שלא הזינו למערכת , וגרמו עוול , כמו למערכת חדשה , היא תשכח את נתונים ישנים , התוצאה המרה , שאנשים נפגעים , דומה להתקנה מחשב חדש , שהמון קבצים לא עולים , כי אין הלימה בין מערכת חדשה לישנה,

  7. שחר

    הגיע הזמן, שכר של איש קבע מתחיל מגיע ל5500 ₪ נטו כולל תורנויות וכולל שבתות וחגים והקפצות ולהשאר בבסיס במהלך השבוע. מי ישרת בשכר כזה דחוף דחוף להעלות את השכר. כולל לשוטרים באותה מידה

  8. מחטבי חרסינה בסלון

    עד היום הצבא עם as400?

  9. ורדה

    בכל המצאה שלהם חייבים לבדוק איפה העוקץ לגימלאי צהל...

  10. עיתונות מטעם

    חבל שמוחקים פה תגובות. מי שחושב שהפרויקט הזה הוא מה שיעזור לצה"ל במלחמה הבאה, לא מבין הסטוריה. צבא שמערך הקבע שלו מחזיק רק יומיים ראשונים ללחימה, עם מערך מילואים שבקושי מתפקד, מפנה משאבים של מיליונים בהתקנת מערכות לחישוב משכורת. זה למה.

  11. סטש

    למה הצבא לא משתמש במערכת אזרחית ? למה לפתח מערכת ייעודית ? כי הצבא חי ומבזבז על חשבון האזרחים. במקום צבא העם, העם של הצבא 😕

  12. כלשהו

    במילה אחת, הזוי. בשלוש מילים, בחיים לא יסתיים. מישהו שמע על חילן ??

  13. אופטימיות זה חשוב

    חמש שנים להסב מערכת כל כך מורכבת? אם זה ייקח פחות מעשר שנים זה יהיה נס חנוכה חדש... אבל בהצלחה! בהחלט הגיע זמן להחליף אותה

  14. אחד שיודע

    מדובר בטרנספיילר, לא בקומפיילר.

  15. אזרח מודאג

    תשקיעו בשכר של אנשי הקבע ,עובדים בשביל פרוטות 24/7 בזמן שהמשק מתייקר

  16. אלי

    דווקא JAVA? אם ההחלפה הבאה תתבצע בעוד 30 שנה, בטוח ישנם חלופות טובות (ויעילות) יותר.

  17. ותרא האתון

    כי מערכת טיפול בשכר תציל את צה"ל בחברון, ומפני ממשלה השבוייה בידי פורעי חוק.

  18. פלקו

    יופי לכם עכשיו מי שקרוב לצלחת יקבל תוספת לא יגיע לצבא פעמיים בשבוע כולל שישי שבת והכושי ימשיך לשמור עלינו בשער זה תוכנית שמחפדת אוכלי חינם שבאים לצבא להעביר כרטיס

  19. יוסי

    מהדר. מי מפתח מהדר ב2023? ככה זה כשאין מגבלות כספיות

אירועים קרובים