אל"מ אבנר זיו, אגף התקשוב: "ניכנס ל-Big Data בעולמות הסייבר וה-IT המבצעי"

"תוך 5 שנים נגרוט את כלל מערכות המורשת בצבא", אמר אל"מ זיו, מפקד יחידת מצפ"ן באגף התיקשוב ומבטיח: "עד סוף העשור תהיה לצה"ל מערכת ERP אחת ואחודה"

אל"מ אבנר זיו, מפקד יחידת מצפ"ן. צילום: דו"צ

"בצבא, כמו באזרחות, נוצר בשנים האחרונות מידע רב, אלא שרק מיעוטו הגיע למפקדים בשטח. לפיכך, בכוונתנו להיכנס לתחום הטיפול במידע רחב היקף, Big Data, תוך התמקדות בשני אזורי פעולה, התחום המבצעי ותחום הסייבר", כך אומר בראיון מיוחד לאנשים ומחשבים, אלוף משנה אבנר זיו, מפקד יחידת מצפ"ן שבאגף התקשוב.

ראשי התיבות של היחידה הם "מערכות צבאיות לפו"ש (פיקוד ושליטה) וניהול". היחידה, בית התוכנה הגדול בצבא, הוקמה על בסיס איחוד שתיים מהיחידות שבלוטם, היחידה באגף התקשוב בצה"ל, המרכזת את נושאי התקשוב. לדברי אל"מ זיו, הקמת היחידה שבראשותו היא חלק מתהליך הקרוי "צופן העתיד", שהובל על ידי אלוף עוזי מוסקוביץ', ראש אגף התקשוב, ותת-אלוף דני ברן, מפקד לוטם. ההליך הוגדר לפני כשנה, וכולל שינוי והתאמה, שמטרתו לשפר את ההיערכות הצבא לקראת הבאות. מצפ"ן הוקמה על בסיס איחוד שתי יחידות בלוטם – בית התוכנה "לשם", שפעל לפיתוח מערכות IT לוגיסטי, תומכות לחימה ומחלקת "שוהם", שטיפלה בשו"ב, שליטה ובקרה, וב-IT מבצעי. כך, מצפ"ן כיום הוא בית תוכנה מטכ"לי, הגדול בצבא, ומונה מאות מפתחים ומתכנתים, הפועלים בתשעה ענפים.

הקמת היחידה, לדברי זיו, עונה על כמה צרכים במקביל: "התייעלות, כינוס כלל גורמי ה-IT במקום אחד; התעצמות, המביאה לכך שעל בסיס המערכות המבצעיות, התקשוב בצה"ל יביא להגברת קצב האש ולקידום תקיפת המטרות בצבא. לנו, באגף, יש תפקיד חשוב בקידום ההתעצמות של הצבא בהיבט המבצעי".

המשמעות המעשית של ההתעצמות, אמר אל"מ זיו, "היא בכך שנבנה אינטרה-נט מבצעי, נסיר מחיצות בין גופים וגורמים בצבא, ובכך נביא לשיתופיות גבוהה יותר. מהלך זה יביא לקפיצת מדרגה באפקטיביות המבצעית של הצבא, ויקדם אותו מהתכנית של לפני עשור, 'צה"ל ברשת', לעבר 'צה"ל רשתי', התכנית הנוכחית". אל"מ זיו הוסיף כי "לצד הקמת רשת התקשורת הפנימית החדשה, נספק יותר יכולות מבוססות רשת, יותר שירותים, ויותר קישוריות וגישה ישירה בין הגופים ובין עצמם". לדבריו, "את כל המערכת התקשורתית הזו לשיתופיות וחיבוריות, תעטוף מעטפת אבטחת מידע והגנת סייבר. הכל יהיה מוגן או מאובטח".

"רוב המערכות תומכות הלחימה יטופלו במצפ"ן"
במרץ השנה פורסם כי הצבא יוצא, שוב, לפרויקט ERP כלל צה"לי. ההחלטה על כך נתקבלה על ידי הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ. היקף הפרויקט עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים, וקיימות הערכות שהוא יעמוד לבסוף על מיליארד שקלים. לפני כמה שנים החל הצבא בהקמת מערכת ERP כוללת, וביטל אותה. התנעת הפרויקט בימים אלה מבוססת על אישרור החלטה על יציאה לפרויקט ERP כלל צה"לי שהתקבלה על ידי הרמטכ"ל גנץ, ושלא יצאה אותה עת לפועל מסיבות תקציביות. בשנה החולפת הלכו אנשי אגף התקשוב למטה הכללי, והציגו נתונים כספיים, לפיהם בשל העובדה שאין תוכנית ERP כלל צה"לית, כל יחידה או זרוע פעלו עצמאית, הטמיעו מערכות ובפועל – העלות המצטברת לצבא עמדה על עשרות אחוזים יותר – נתון המגלם סכום של כמה עשרות מיליוני שקלים.

"הקמת מנהלת ה-ERP לטובת מערכת כלל צה"לית נועדה להביא אותה למצב של האחדה של מערכות ה-IT המנהלתיות. נשיג התייעלות ברמת מערכות ה-IT המנהלתיות – לצד חיסכון כספי", אמר אל"מ זיו, "הוצאנו בפועל על מערכות ה-ERP השונות יותר ממה שניתן היה להוציא, אם היינו משיקים פלטפורמת ERP אחת. המנהלת תקום בסוף השנה, ואנו באגף התקשוב נטפל בכלל המערכות הניהוליות. נביא לשיתוף רב יותר בין המערכות ונגדיל את ההתייעלות. צוק העתים ומצוקת המשאבים יביאו אותנו למיקוד בתחום, ולכך שרוב המערכות תומכות הלחימה יטופלו במצפ"ן".

בניגוד למה שנהוג לחשוב, אמר אל"מ זיו, "רוב המערכות המנהלתיות בצבא אינן יושבות על מערכות ה-ERP הקיימות בצבא, אלא על מערכות מורשת (מיינפריים). ניקח את כלל מערכות המורשת הללו ונבצע להן הסבה בשנים הקרובות, כך שלא נעלה אותן לנגב. זה חלקו הגדול של הפרויקט. חלקו הקטן הוא מיזוג מערכות ה-ERP השונות הקיימות בזרועות, הפועלות כאיים – לכלל מערכת מטכ"לית אחת". לדבריו, "כמו רוב הארגונים במשק, מצאנו עצמנו בנקודה של חוסר התייעלות, והכורח בצמצום התקציבים יביא אותנו למקום טוב יותר. עצרנו את רוב הפיתוחים על גבי מערכות המורשת, ותוך 5 שנים נגרוט את כלל מערכות המורשת". כך, אמר אל"מ זיו, "עד סוף העשור תהיה מערכת ERP מרכזית אחת ואחודה בצבא, שתשרת עשרות אלפי משתמשים".

המעבר ממיקור חוץ – הביתה, פנימה
באוקטובר האחרון פורסם כי אגף התקשוב בצה"ל יקצץ משמעותית בפרויקטי IT שהוא מבצע בשיתוף התעשייה האזרחית, כחלק מהצורך בהתייעלות ובחיסכון תקציבי. לצורך כך הוא צפוי להחזיר פנימה חלק ניכר מפרויקטי השו"ב (מערכות שליטה ובקרה) המבצעי שלו, ולהמשיך בפיתוח שלהם באופן פנימי – תוך שיתוף פעולה פחות בהרבה עם התעשייה האזרחית. במהלך העשור הקודם השקיע צה"ל מיליארדי שקלים בפיתוח מערכות שליטה ובקרה מבצעיות, ומתוכם נהנה המגזר האזרחי, העובד מול צה"ל בשיתוף פעולה, בתקציבים שעלו לצבא מאות מיליוני שקלים.

כעת, במסגרת התכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל, "תעוזה" שמה,  צפויה ההוצאה התקציבית להיות קטנה יותר משמעותית. "אנו גוף תוכנה ייחודי, לטוב ולרע, המתבסס בחלקו הגדול על כוח אדם איכותי וצעיר. יש דברים רבים שהם יכולים לעשות טוב יותר מהתעשייה האזרחית. יש להם ברק בעיניים ומוטיבציה", אמר אל"מ זיו, "איפה כן אצרוך שירותים חיצוניים? היכן שדרושים ניסיון ובשלות בהנדסת מערכות, או מומחיות בטכנולוגיות ייחודיות. נביא לחיסכון שנתי של עשרות מיליוני שקלים בשל מהלך זה. הצבא הגיע למסקנה כי המערכות המבצעיות שלו הן הליבה, והליבה תפותח ותתוחזק בבית, מסיבות רבות: לצד הצורך בהתייעלות, יש לנו רצון בעצמאות מבצעית, עם גמישות לשינויים. כך, המשך פיתוח מערכת 'טירת האגם', למשל, ייעשה אצלנו החל מסוף שנה זו".

קוד פתוח
"אנו בוחנים כניסה לפיתוח מערכות בהתבססות על קוד פתוח", אמר אל"מ זיו, "ואם נעשה זאת, זה יהיה בכל שכבות ה-IT. בעולם הקוד הפתוח יש חדשנות שלא תמיד קיימת במערכות הקנייניות. סיבה נוספת לבחינת הכניסה שלנו לתחום היא בשל הצורך להתאים עצמנו לעולם הוובי".

אל"מ זיו סיכם באומרו כי "הצבא נמצא בפני צורך משמעותי בהתייעלות. קורים הרבה שינויים – ארגוניים ואחרים, שלא קרו שנים רבות. העובדה שאנו מכניסים פעילויות פנימה, לצד העובדה שאנו מאגמים וממרכזים פעילויות, תביא להוזלת עלויות פיתוח ולהתעצמות המבצעיות של צה"ל. מערך התוכנה בצבא בעת הזו הופך להיות יותר רלוונטי ויותר בעל משמעות. אנו מקבלים גיבוי מהדרגים הגבוהים, ומקבלים משובים של שביעות רצון מהשטח".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוני

    הנה הוכחה נוספת לביזבוז המטורף של הצבא בכל הגופים הכלכליים שלפני הכל בודקים כדאיות לוקח עשרות שנים לסגור את המערכות הלאגסי (מורשת) אפילו חברות כמו גוגל ופייסבוק שאמונות על חדשנות לא מחליפות את התוכנה העקרית שלהן כל חמש שנים רק בצבא כסף זו מילה גסה והם יכולים בקלות להשקיע אלפי שנות אדם ולבנות תוך חמש שנים את כל המערכות מחדש וא"כ מתפלאים שלא נותר כסף לקנות אפודים קרמיים לחייל החירהמסכן

  2. מודי

    אפשר לחשוב שזה באמת יקרה "מערכת ERP אחודה" הרי הכחולים לא יתנו שזה יקרה וכמובן הלבנים לא (חיל הים) ושלא לדבר על מודיעין אז מערכת ERP אחודה לכלל צה"ל יהיה רק בחלומות באספמיה

אירועים קרובים