שערוריית קיימברידג' אנליטיקה: מטא תשלם 725 מיליון ד' כפשרה לנפגעים

ב-2018 נחשפה העברת מידע אישי של כ-87 מיליון משתמשי פייסבוק לחברת הייעוץ הפוליטי שעבדה עם המפלגה הרפובליקנית ● כעת החברה האם של פייסבוק תשלם את הפיצוי הגדול ביותר שנקבע אי פעם בקובלנה בנושא פרטיות

פרשת קיימברידג' אנליטיקה - אחת מנקודות השפל בהיסטוריה של פייסבוק.

ענקית המדיה החברתית מטא (Meta) – החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וחברות אחרות – הסכימה באחרונה לשלם 725 מיליון דולר כדי ליישב תביעה ייצוגית נגדה שעניינה שערוריית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica). הפשרה מגיעה בסיומו של מאבק משפטי ארוך שניהלו נפגעי הפרשה מול פייסבוק בית המשפט המחוזי של ארצות הברית, צפון קליפורניה, סן פרנסיסקו, והיא עתידה לסיים את הפרשה המטרידה, לפחות במובן המשפטי.

כזכור, הכל החל בשנת 2018 כשהאובזרבר (The Observer) חשף את ההפרה החמורה וגילה לעולם כי פייסבוק העבירה מידע אישי של כ-87 מיליון משתמשיה לחברת הייעוץ הפוליטי הבריטית-אמריקנית, שעבדה עם המפלגה הרפובליקנית. התביעה היא קובלנה שאליה חברו יחד משתמשים אשר התלוננו משום שחברת הייעוץ עשתה בנתוניהם מפייסבוק שימוש לא חוקי. עם זאת, מטא התעקשה לאורך כל אותן שנים כי היא לא עשתה שום עוול בפרשה, אבל אמרה שהחברה מעוניינת להגיע לפשרה כיוון שהיא רוצה לפעול "לטובת הקהילה ובעלי המניות".

עקב חשיפת הפרשייה קיימברידג' אנליטיקה נאלצה להיסגר, מניית פייסבוק נפלה, הענקית ממאנלו פארק ספגה הפסדים, ומארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל, נחקר בסנאט האמריקני באירוע מאוד לא מחמיא, שסוקר בכל המדיה העולמית.

הפרשה הושגה כבר באוגוסט, אולם רק כעת מתפרסמים פרטיה המלאים. במועד הדיווח על השגת ההסכם, דיווחה סוכנות בלומברג כי ההודעה על ההסדר שהגיעה חסכה מצוקרברג לבלות שעות בתשאול על ידי עורכי דין המייצגים את עותרים.

קרול קדוולדר, עיתונאית האובזרבר שחשפה את השערורייה במקור, ביקרה את ההסדר עם היוודע דבר הפשרה. "זה מראה עד כמה צוקרברג נואש להימנע מלענות על שאלות אודותל הטיוח של פייסבוק על דליפת הנתונים של קיימברידג' אנליטיקה, שפייסבוק מסדרת ימים ספורים לפני שהוא אמור להיחקר תחת שבועה למשך שש שעות", אמרה קדוולדר לגרדיאן.

נואש להימנע מלענות על שאלות אודותל הטיוח של פייסבוק. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא.

נואש להימנע מלענות על שאלות אודותל הטיוח של פייסבוק. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא. צילום: צילום מסך

איך בדיוק הושג והופר המידע האישי?

הכל החל במבחן אישיות, כביכול, שהתפרסם בציבור בפייסבוק, ושלמעשה השיג בדרך לא דרך דיווחים של המשתתפים בו, כמו גם אודות חבריהם בפלטפורמה.

המשתתפים מסרו בשאלון מרצונם, אך מבלי הבנה למה ישמש הדבר, מידע על פחדים וחששות בסיסיים שלהם ואז, אחרי שנצברו נתונים אודות עשרות מיליונים מהם, יוצר המבחן מכר את הנתונים לחברת קיימברידג' אנליטיקה. חברת הייעוץ פיתחה קמפיינים פרסומיים, בין היתר, לקידום הברקזיט ולמועמדותו לנשיאות של דונלד טראמפ בארה"ב. המודעות הותאמו על בסיס פחדים (למשל פחד מהשתלטות פליטים על מדינה) וטורגטו למשתמשים בהתאם לכך.

לשון התביעה, שהוגשה כבר עם חשיפת הפרשה ב-2018, טענה כי החברה העניקה לספקי צד שלישי רבים גישה לנתונים ולמידע ללא הסכמה מפורשת של המשתמשים, ושמדובר במהלך המפר את כללי הפרטיות של ארה"ב ושל פייסבוק עצמה.

על פי הודעה לעיתונות של עורכי הדין באי כוחם של התובעים, למשתמשים היה חוסר שליטה בכל הקשור בנתוניהם – הם לא ידעו מי קיבל את הנתונים וכיצד נעשה בהם שימוש בו. עורכי הדין גם הודו  בהודעתם זו לשופטים ולמגשרים שליוו את התהליך לאורך השנים.

בית המשפט יידרש עדיין להפסקה כעת, לצורך עריכת ההסכם, והדיון המסכם נקבע למרץ הקרוב, אז חייב יהיה בית משפט פדרלי להסכים להסדר, על מנת לסיים את הפשרה ולהניע את התשלום לקורבנות.

יצוין כי ההסדר – שמחייב את מטא לשלם, כאמור, 725 מיליון דולר לתובעים – הוא הסכום הגדול ביותר ששולם אי פעם בתביעה ייצוגית בנושאי פרטיות, כך פורסם בידי רויטרס. זהו גם ההסכם היקר ביותר ש-מטא עצמה שילמה אי פעם כפיצוי על מעלליה, אבל ממש לא הראשון שלה, ואפילו לא הקנס הראשון בפרשייה זו עצמה.

ב-2019, פייסבוק נקנסה ב-5 מיליארד דולר על שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, עקב ענישה בגינה מטעם וועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים