מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה לשעבר: "כן קיבלנו נתונים מפייסבוק"

אלכס ניקס הופיע השבוע לעדות שנייה בפני ועדת הפרלמנט הבריטי, שם נחקר בנוגע ליחסי חברת המחקר ופייסבוק ואודות הקשר שלה לקמפיין הדיסאינפורמציה במטרה להביא לבחירת דונלד טראמפ ולשינוי דעת הקהל במשאל הברקזיט ● לדבריו הוא קרבן של שונאי טראמפ והתקשורת ה"שמאלנית"

קיימברידג' אנליטיקה

אתמול (ד') התייצב מנכ"לה לשעבר של חברת קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), אלכסנדר ניקס, בפני חברי פרלמנט בריטים מהוועדה לתרבות, מדיה, ספורט ודיגיטל (DCMS) למסירת עדות שנייה.

החקירה מגיעה לאחר התפוצצות השערורייה שבטבורה עומדת החברה שניהל ניקס בזמנו, והשימוש שעשתה בנתוניהם של 87 מיליון ממשתמשי פייסבוק (Facebook) לצורך סיוע להטיית דעת לטובת הנשיא דונלד טראמפ, לפני הבחירות לנשיאות, שהתקיימו ב-2017 בארצות הברית, כמו גם לשינוי הלך הרוח בנוגע למשאל הברקזיט (Brexit) שנערך בבריטניה באותה שנה.

קוגן כן העביר את הנתונים לידי החברה

בעדותו האחרונה הודה ניקס כי החברה שלו קיבלה נתונים מהחוקר אלכס קוגן, שפיתח יישום שאלון המכונה אלה החיים הדיגיטליים שלך (thisisyourdigitallife), שעלה בפייסבוק, אשר משך פרטים אישיים של משתמשי פייסבוק. בהודאה זו סתר ניקס את העדות הקודמת שלו בפני המחוקקים האמריקנים, עת התייצב מול וועדת העיתונות של הפרלמנט, שם הכחיש את העברת הדטה.

במפגש אתמול אמר ניקס כי כן קיבל נתונים מקוגן. "כמובן, התשובה לשאלה זו צריכה להיות 'כן'", אמר ניקס, והוסיף ונימק את הפער בגרסאות בכך שבעדות הראשונה חשב שנשאל אם קיימברידג' אנליטיקה עדיין מחזיקה בנתונים מהחוקר. הוא הכחיש הטעיה מכוונת של המחוקקים הבריטים.

ניקס, אמר לוועדה כי הוא והחברה שלו "קורבנות" של "תיאוריות קונספירציה מגוחכות" ש"נמכרו" על ידי עובד קנאי לשעבר, בפרשייה שנופחה במיוחד על ידי "התקשורת הליברלית הגלובלית".

"יש לכם יצירה של סערה מושלמת. יש לכם אנשים שרוצים לשנוא", אמר ניקס. "אם הייתם יושבים במקום שבו אני נמצא עכשיו, קרוב לוודאי שהייתם מרגישים כקורבנות".

ניקס התנצל על הדברים שתועד אומר בתחקיר של ערוץ 4 (Channel 4), שכללו התרברבות על יכולות לסחוט פוליטיקאים באמצעות שיטות שונות שפיתחה קיימברידג' אנליטיקה, ואמר שהיה טיפש ונהג כך בכדי למשוך את מה שהוא חשב שהוא לקוח פוטנציאלי. "זה לא רק מביך מאוד, אלא זה משהו שאני מצטער עליו מאוד", אמר לוועדה. עם זאת, לדבריו, ערוץ 4 ערך את הסרט "בכבדות" בכדי להציג אותו באור גרוע יותר.

מתכחש לשלל האשמות אחרות

בעניינים אחרים ניקס נשמע מתנצל הרבה פחות – הוא אמר כי קיימברידג' אנליטיקה לא הייתה מעורבת בקמפיין הברקזיט, כפי שכבר טען באזני ועדת הבחירות, וכי כריסטופר וויילי, מי שחשף את הפרשיה, שיקר בגין המעורבות של חברת הייעוץ במשאל העם, שבו בחרו הבריטים להתנתק מהאיחוד האירופי (EU).

יצוין כי וויילי טען באזני הוועדה כי קיימברידג' אנליטיקה דווקא מילאה תפקיד מרכזי במערכה. אתמול, לאחר עדותו של ניקס, אמר וויילי לערוץ 4: "למעשה גיביתי במסמכים את כל מה שאמרתי. אני מרגיש די בנוח מאחורי ההצהרות שלי".

עוד בעדותו נשאל ניקס על דיווח של הגארדיאן (Guardian), שטען כי נציג מטעם קמברידג' אנליטיקה ניפגש עם מייסד וויקיליקס (Wikileaks), ג'וליאן אסאנג', בשגרירות אקוודור ב-2017, וענה שלא היה מודע לפגישה.

ניקס הכחיש בעדות גם את המאמר של הפייננשל טיימס (Financial Times), שטען כי המנכ"ל לשעבר גנב 8 מיליון דולר מקיימברידג' אנליטיקה לפני שפשטה את הרגל ונסגרה בחודש שעבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים