סם בנקמן-פריד מתכנן להחזיר כסף לקורבנות FTX דרך הקמת עסק חדש

המייסד ומנכ"לה לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת מרבה להתראיין ולהתנצל, אך טוען כי אינו אשם בשאירע ישירות ושולל מכל וכל הונאה ● באחרונה אמר ל-BBC כי בכוונתו להרוויח בעסק חדש מספיק כסף לפיצוי קורבנות FTX

אז דווקא כן היו לו נכסים, שכבר נתפסו על ידי הרשויות. סם בנקמן-פריד, המייסד ומנכ"לה לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת FTX.

סם בנקמן-פריד (סב"פ) הוא המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו FTX שבימים אלו פושטת רגל בארה"ב. מדובר בחברה שהייתה עד לאחרונה בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם, ושבוצעו דרכה עסקאות בהיקפים של 10 מיליארד דולר מדי יום, אבל אז שורה של אירועים שעדיין אינם בהירים במיוחד הכניסו את החברה למשבר, אשר אילץ אותה לבקשת הגנה על פושטי רגל מהרשויות האמריקניות, כפי שנחשף באמצע נובמבר האחרון.

סב"פ נחשב בעיניי רבים כאשם הישיר במצב העסק ובאובדן מיליארדים רבים של דולרים השייכים ללקוחותיו המשקיעים. מבקריו ה"עדינים" טוענים נגדו שגילה חוסר יכולת נוכח ניהול לקוי של נכסי הלקוחות והסיכונים ואילו הבוטים שבהם מכנים אותו פשוט "נוכל הקריפטו", על כל ההשלכות שיש למונח המסוים.

אלא שסב"פ ממשיך להכחיש מעילה בכספי לקוחותיו וסבור שטעויות וכשלים הם שהובילו את בורסת הקריפטו לפשיטת הרגל.

"לא הייתי הכישרון הגדול שחשבתי שאני"

ל-FTX יש מטה ראשי באיי בהאמה – הנחשבים כמקלט מס לעסקים – ובאחרונה הוא העניק ראיון ל-BBC המקומי בבהאמה, בו סיפר שהוא מקווה להקים עסק חדש, כדי להרוויח מספיק כסף למען פיצוי קורבנות הקריסה של הבורסה שהקים.

כשנשאל בראיון זה האם יש לו אחריות לשאירע ענה: "לא ביצעתי הונאה ביודעין, אני לא חושב שעשיתי זאת. לא רציתי שכל זה יקרה". ואז הוסיף סב"פ תובנה והצהיר: "בהחלט לא הייתי הכישרון הגדול שחשבתי שאני".

זו אינה הפעם הראשונה שבה בנקמן-פריד לוקח על עצמו אחריות מסוימת לאירועים. גם בפניה-BBC וגם בראיונות שהעניק מאז הקריסה לתקשורת, הודה בכך סב"פ לא אחת, אלא שבעיקר התמקד בטענה שלא הצליח לנהל את העסק היטב, אך שהדבר קרה בשוגג.

בראיון אודיו שנערך מוקדם יותר החודש, סיפר מי שהיה המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת הקריפטו הקורסת את הצד שלו בפרשה החמורה, ואמר בין השאר: "אף אחד לא רוצה לשמוע ממני סליחה עכשיו". הוא המשיך וציין "אני מרגיש מאוד עצוב עבור אנשים שסמכו עליי, הם ניסו לעשות משהו טוב למען העולם, אבל אני ביאסתי אותם והם נעלמו".

"יש לי חובה למשתמשי FTX לעשות כמיטב יכולתי עבורם"

נזכיר כי בנקמן-פריד הגיע לעולם הקריפטו ב-2017, אז הקים קרן גידור במטבעות קריפטו, בשם אלמידה (Alameda Research). כעבור שנתיים הקים חברה נוספת, שנייה, את FTX – בורסה למטבעות דיגיטלים. מכיוון שהערך של כמה מהמטבעות המובילים בשוק עלה, ועימו כל התחום, ובמהירות מסחררת, הוא הפך לכוכב התחום, מהעשירים שבו, והונו אישי הצטבר ליותר מעשרים מיליארד דולר.

אלא שאז, במקביל למשבר בתחום הקריפטו השנה, ולצד שאלות שהחלו להישאל בשוק, צצו בעיות נזילות, ובורסת FTX חדלה לאפשר למשקיעים למשוך כסף. בהמשך הגיעו הגשת בקשת פשיטת הרגל לרשויות ופרישתו של סב"פ מתפקיד המנכ"ל.

היזם בן ה-30 בסך הכל, שלרגע נחשב כוכב והפך גם למולטי מיליארדר צעיר, אמנם איבד את כל הונו במהלך קריסת FTX, אבל נשמע בראיונותיו עסוק בעיקר ברגשי אשם כלפי לקוחותיו, שהפכו בעצם לכמיליון נושים.

הוא הצהיר בין השאר בשיחתו עם ה-BBC: "אני אחשוב איך אנחנו יכולים לעזור לכולם. אני חושב שלפחות, יש לי חובה למשתמשי FTX לעשות כמיטב יכולתי עבורם. אתם צריכים לדעת שאני אתן הכל כדי שאוכל ליצור עסק ולייצר ערך".

לא קונים את הצגת התמימות

מעניין לציין כי באחרונה, בהתכתבות בטוויטר, הגיב סב"פ להצעה שהושלכה לעברו לסגור את עסקי FTX הכושלים, ולהנפיק מטבע FTT חדש. הוא הגיב לציוץ ואמר שזה בהחלט נשמע לו דבר נכון לעשות, ואז ספג עוד ביקורת, שריטוויט הרצ"ב מייצג אותה נאמנה. נכתב בו: "סב"פ פשוט הציע ליצור עוד תכנית פונזי של אסימונים כדי לפצות את הקורבנות המוקדמים יותר מתכנית הפונזי הראשונה שלו".

בנוסף, בכיר לשעבר ב-FTX, המקורב ל-סב"פ, אמר לתקשורת כי הבוס של הבורסה היה מודע בוודאות לכך ש-אלמידה משתמשת בכספי לקוחות FTX. המקורב טען כי המנכ"ל לשעבר שיקר כשאמר בראיונות לאחרונה שהוא לא מודע לתזרימי מזומנים וקריפטו בין FTX לאלמידה.

עקב הפרשה נפתחו סביבה חקירות רגולטוריות שונות, כולל באיי בהאמה, וכן ועדת הבנקים של הסנאט האמריקני רוצה לחקור את סב"פ השבוע על קריסת FTX. לפיכך בקרוב נשמע מהיזם הצעיר הכושל עוד תשובות, ואולי כאלו שיהיו מדויקות יותר ופחות כלליות ומתנצלות בדיעבד, לכשיתייצב מול המחוקקים האמריקנים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים