נא להכיר: FinOps

FinOps היא מילה שהולכת ועושה יותר ויותר באזזז - אבל מה זה בדיוק? ולאדי שולמן, מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של פרופיסאה לאבס, מסביר

ולאדי שולמן, מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של פרופיסאה לאבס.

DevOps היא אחת ממילות הבאזזז הבולטות בעולם הטכנולוגי בזמן האחרון. גם ההתפתחות שלה, DevSecOps, שגורה בפי רבים מאנשי ההיי-טק. אבל מה זה FinOps?

המועצה המייעצת של קרן ה-FinOps הגדירה את המושג כ-"משמעת (כן, זאת המילה שהיא השתמשה בה – י"ה) מתפתחת של ניהול פיננסי בענן ופרקטיקה תרבותית המאפשרת לארגונים לקבל ערך עסקי מרבי על ידי סיוע לצוותי הנדסה, פיננסים, טכנולוגיה ועסקים לשתף פעולה בהחלטות אודות הוצאות מונחות נתונים". הגדרה אחרת, קצת יותר פשוטה – של אינטל, אומרת ש-"FinOps (קיצור של Financial Operations – פעולות מבצעיות) הוא פרקטיקת ניהול שמקדמת אחריות משותפת לתשתית ועלויות מחשוב הענן של הארגון".

ולאדי שולמן, מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיות של פרופיסאה לאבס, דיבר על הנושא במיטאפ של יבמ, שהתקיים באחרונה באולם האירועים של הבורסה בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים. דבריו נשאו את הכותרת "פיתחו את הנעילה של השקיפות בנוגע לעלויות הענן באמצעות שימוש בטכניקות FinOps".

לדבריו, "המילה FinOps עלתה בפעם הראשונה ב-2016 וב-2019 יצא הספר הראשון שעוסק בטכניקות שלו. כעת יש בארגון ה-FinOps מעל 7,000 ונדורים. הוא מתקשר לעולם הענן, שגרטנר חזתה שיגיע השנה ל-354 מיליארד דולר. ובכן, אנשי חברת המחקר טעו: הוא הגיע השנה לחצי טריליון. כעת, התחזית של גרטנר היא שבשנה הבאה התחום יגיע ל-600 מיליארד דולר".

"לפני הענן הכול היה מרוכז: על מנת להוציא לפועל פרויקט חדש אנשי הטכנולוגיה ויתר הפונקציות הרלוונטיות בארגון היו צריכים לקבל את התקציב, לבנות שרתים, לחבר מזגנים וכדומה. זה היה איטי, אבל לא היו הפתעות. עכשיו, בלחיצת כפתור כל אחד יכול לייצר את הענן, וההבנה שכל לחיצת כפתור עולה כסף יצרה בזבוז בענן. במקום רכישה מרוכזת, כל אחד יכול לרכוש בו. כאן נכנס ה-FinOps, שהוא תחום בעלייה. הביקוש לאנשי FinOps הוא בין הגדולים בענף, עם עלייה תלולה של מספר האנשים שמחפשים אותו בלינקדאין", אמר.

שולמן הציג את פרופיסאה לאבס: "החברה הוקמה ב-2015. לאחר שזיהינו שארגון ממוצע משתמש ב-3.7 כלים לניהול הענן ואין כלי אחד שמציע את הכול במקום אחד. יש כלים לתחומים מסוימים – אבטחה, פיננסים וכו'…, אבל אין כלי שכולל את כולם. ב-2020 פיתחנו את מוצר יוניסקיי, שבא לפתור את זה. ב-2021 סגרנו סבב סיד והתחלנו את ההפצה במאי 2022. השקנו את המוצר בוועידה האחרונה של אמזון. יש לנו מעל 150 לקוחות ברחבי העולם".

"המוצר שלנו מאפשר נראות, וכשאני אומר נראות, הכוונה היא לא רק לראות על מה אנחנו משלמים, אלא אילו שירותים וכלים יש לנו בענן. מבלי שארגון יודע מה יש לו, מבלי שהוא יודע אילו דברים 'זרוקים' לו בענן – ויכולים להיות הרבה דברים כאלה, מאוד קשה לו לחסוך כסף", ציין שולמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים