למה מצב ההשקעות בפינטק לא טוב – ומתי נצא מזה?

האינפלציה, העלייה בריבית והירידות בשווקים הביאו לירידה בהשקעות, ומגזר הפינטק הוא אחד המושפעים הגדולים מהמצב ● אלא שיש למגזר זה גם שלל הזדמנויות ● תומר מיכאלי, שותף כללי ב-ויולה פינטק, מסביר

תומר מיכאלי, שותף כללי ב-ויולה פינטק.

"2022 היא שנה קשה, עם אינפלציה, מלחמה, עלייה בשיעורי הריבית וירידות בשווקים – מה שמשפיע מאוד על עולם ההיי-טק בכלל ועל הפינטק בפרט. ההנפקות נעלמו ויש ירידה בהשקעות הפרטיות בעולם הפינטק מהשיא ההיסטורי של 2021. בנוסף, הפינטק משפיע על עולמות הבנקאות, הקריפטו והשירותים הפיננסיים, כך שזה מתגלגל גם אליהם", כך אמר תומר מיכאלי, שותף כללי ב-ויולה פינטק.

מיכאלי דיבר בכנס Fintech Junction של אנשים ומחשבים, שנערך ביום ה' באולם האירועים של הבורסה בתל אביב. הוא סקר בדבריו את המצב הנוכחי והשינויים שהעולם הפיננסי עובר, ואת ההזדמנויות לעתיד.

"המגמות בישראל דומות לאלה שבחו"ל", ציין מיכאלי. "חברות ישראליות שהפכו לפרטיות ירדו ב-41% מתחילת השנה – ירידה גדולה יותר מהנסדא"ק באופן כללי. בנוסף, ההשקעות בחברות הפינטק חזרו לרמות של לפני הקורונה. יש הרבה פחות מגה סיבובים, של מעל 100 מיליון דולר כל אחד. הם למעשה נעלמו".

"הפינטק נפגע יותר מסקטורים אחרים בהיי-טק הישראלי ובכלל", הוסיף. "בישראל, 20% מהשקעות ההון-סיכון הלכו לפינטק, והנתון ירד ל-10%. בנוסף, הפינטק ירד מהמקום השני לשלישי בדירוג ההשקעות בתתי ענפי ההיי-טק, אחרי האבטחה וה-DevOps. לפי הנתונים שלנו, ב-ויולה, לא הייתה עד כה ירידה גדולה בהשקעות בחברות בשלבים מוקדמים – אבל זה יקרה".

מה בעתיד?

מיכאלי חלק עם משתתפי הכנס תחזית מה עולם הפינטק צפוי לעבור בשנה הבאה: "הפינטק", אמר, "ימשיך 'לחיות' בסביבה מאתגרת. חברות שנשענות על שיעורי ריבית אפס נמצאות בבעיה עמוקה ועסקים מבוססי תשלומים נעלמו, אבל יש גם הזדמנויות: הפינטק הישראלי הוא חזק מאוד, סביבה תוססת. יש פוטנציאל רב הזדמנות לעסקי B2B2C (מכירות של ארגון לארגון אחר, ומשם ללקוח הסופי – י"ה). עסקים שהם Pure B2C – רק מהארגון ללקוח – יתקשו מאוד, עקב הירידה בתקציבי השיווק והדרישה של משקיעים שהיזמים יוכיחו להם רווחיות. כמו כן, קיים פוטנציאל להעלאת הרווחיות השולית, לשינוי המודלים העסקיים של היום, שדלים בהזדמנויות להעלאתה. הגמישות בקביעת המחיר של המוצר, כדי להגן על מהירות ההפצה שלו, תהיה המפתח לפתרון של זה", אמר מיכאלי. כמו כן, הוא ציין כי ויולה חוזה גל חדש של חברות SMB בתחום הפינטק.

"התעשייה תלך למקום של בנייה", אמר, "של בניית תשתיות לעולם הקריפטו, במיוחד כשזה נוגע לאבטחה ולתאימות לרגולציה. הבלוקצ'יין והקריפטו נגישים כיום יותר להרבה אוכלוסיות, ויש בזה הרבה הזדמנויות".

מגמה נוספת שמיכאלי סקר היא האינשורטק 2.0. "העובדה שכיום ניתן לכרות מידע שקשור לעולם הביטוח מהרבה יותר מקורות והרבה יותר קלות מביאה אתה הזדמנויות חדשות בתחום. בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה ליצור מוצרי ביטוח אפילו מתמונות לוויין ומטלמטיקס", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים