האם טובאלו – מדינת איים באוקיינוס השקט – תתקיים רק במטאברס?

בשל השפעת משבר האקלים, טובאלו עשויה להיות המדינה הדיגיטלית הראשונה בתבל שתושביה לא יתגוררו בה פיזית - כי היא תכוסה במי הים - אלא יהיו נתיניה במרחב הווירטואלי בלבד

האם היא תשרוד רק במטאברס? טובאלו היפה.

טובאלו – מדינת איים זעירה באוקיינוס השקט, הנחשבת כמדינה אשר לה האוכלוסייה השנייה הקטנה בגודלה מבין כל המדינות הריבוניות בעולם – עלולה להיעלם מתחת למים. עליית מפלס פני הים והשלכות נוספות של משבר האקלים העולמי מהוות איום ממשי על עצם קיומה של טובאלו, שכבר כיום גורם בה שינוי האקלים לנזקים ניכרים לקרקע, לאלמוגים, לדגים ולחוף.

בעקבות הסכנה המוחשית הזו החליטה המדינה לפנות אל המטאברס – העולם הוירטואלי האלטרנטיבי שהולך ומפותח כיום על ידי כמה וכמה חברות היי-טק, ובראשן מטא של מארק צוקרברג. בכוונת טובאלו ליצור העתק וירטואלי משוחזר שלה, כך שאם אכן תיעלם מהמפה העולמית, ישאר מקום בדמותה לפחות בעולם האלטרנטיבי העתידני.

בשנים האחרונות גרמה עליית פני הים להמלחת מי התהום של טובאלו, כך שהתושבים תלויים במי גשם לקיומם, אך הבצורות נעשות תדירות יותר ויותר באזור זה. גם הקרקע כבר הפכה למליחה ברמה הפוגעת ביבולים. פיג'י ואוסטרליה העלו הצעות לפנות לשטחן את תושבי טובאלו, אך הממשלה בינתיים מתנגדת לכך.

שר המשפטים, התקשורת והחוץ של טובאלו, סיימון קופה, דיווח על היוזמה האחרונה הזו באמצעות פנייה דיגיטלית מצמררת לעולם. דרך סרטון יוטיוב שהופנה אל המנהיגים שנפגשו בוועידת האומות המאוחדות לשינוי אקלים 2022, שנערכה באחרונה בשארם א-שייח', מנסה קופה לספר על תכנית המוצא האחרון של בני ארצו.


הסרטון מערוץ היוטיוב של רויטרס

ארץ שהיא תאומה דיגיטלית של טובאלו במטאברס

לדבריו, התוכנית, שמסבירה את "תרחיש המקרה הגרוע ביותר", כוללת יצירת תאומה דיגיטלית של טובאלו במטאברס, על מנת לשכפל את האיים היפים שלה ולשמור על התרבות העשירה שבה.

לפי קופה, "לא ניתן להפריז בטרגדיה של תוצאה זו. טובאלו עשויה להיות המדינה הראשונה בעולם שמתקיימת אך ורק במרחב הווירטואלי – אבל אם ההתחממות הגלובלית תימשך ללא מעצורים, היא לא תהיה האחרונה".

הרעיון המרתק סביב היוזמה העצובה הוא שהמטאברס יוכל אולי לאפשר לטובאלו "לתפקד באופן מלא כמדינה ריבונית", גם אם או כשאנשיה יאלצו לעבור לחיות פיזית במקום אחר.

"האדמה שלנו, האוקיינוס ​​שלנו, התרבות שלנו הם הנכסים היקרים ביותר של עמנו, וכדי לשמור עליהם מפני פגיעה, לא משנה מה יקרה בעולם הפיזי, נעביר אותם לענן", אמר קופה בסרטון.

קופה משך תשומת לב עולמית בוועידת האקלים בשנה שעברה, כאשר נאם בה בעמידה עד הברכיים במי ים, כדי להמחיש כיצד טובאלו נמצאת בקו החזית של שינויי האקלים. "טובאלו חייבת לפעול מכיון שמדינות בעולם לא עושות מספיק כדי למנוע שינויי אקלים", אמר אז השר.

טובאלו – אם אכן תעשה זאת – תהיה המדינה הראשונה שתשכפל את עצמה במטאברס, אך קדמו לה העיר סיאול וגם מדינת האיים ברבדוס, שבשנה שעברה הודיעו כי ייכנסו למטרברס כדי לספק שירותים מנהליים וקונסולריים (בהתאמה) לתושביהן.

"הרעיון הוא להמשיך לתפקד כמדינה ומעבר לכך לשמר את התרבות שלנו, הידע שלנו, ההיסטוריה שלנו במרחב דיגיטלי", אמר קופה לרויטרס לקראת ההכרזה על היוזמה הכוללת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים