עסקת אמזון-iRobot תיבחן על ידי הרגולטורים בארה"ב

רכישת חברת השואבים הרובוטיים, שענקית הקמעונאות אונליין ביצעה ב-1.7 מיליארד ד', תבחן בידי ועדת הסחר הפדרלית, שתבקש להעריך אם זו תגדיל את נתח השוק של הרוכשת במגזר המכשירים המחוברים, תוך הפרת חוקי התחרות

נמצאת בחקירות הגבלים עסקיים. אמזון.

בארה"ב נפתחה חקירת הגבלים עסקיים חדשה לאמזון. ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, החליטה לבחון את עסקת אמזון-iRobot, שהוכרזה בתחילת חודש אוגוסט האחרון.

כזכור, ענקית המסחר האלקטרוני הודיעה לפני כחודש כי רכשה את חברת השואבים הרובוטיים, iRobot, במסגרת עסקה בשווי 1.7 מיליארד דולר. סכום הרכישה מתבסס על מחיר מניה של 61 דולר, ויכלול גם חובות של הנרכשת. חברת המסחר אונליין הביעה רצון לשלם את הסכום במזומן, ובעלי המניות והרגולטורים שלה עדיין צריכים לאשר את העסקה. לפי התוכניות, המייסד-שותף והבוס לשעבר של iRobot, קולין אנגל, יישאר להוביל את החברה גם אחרי מיזוגה אל תוך אמזון.

אלא שהמיזוג המסוים, כך מסתבר, מטריד את ה-FTC, שבישרה כי תחקור אותו, כשמטרת החקירה מטעמה היא לברר ולהעריך אם ההסכם מפר את חוק ההגבלים העסקיים האמריקני – אם לאו, כך על פי דיווח של פוליטיקו.

לפי הדיווח, בחינת רכישת iRobot בידי אמזון תהיה רחבה ותעריך את נתח השוק המוגדל של הרוכשת בשוק המכשירים המחוברים ובשוק הקמעונאי בכלל.

במקביל חוקרת ועדת הסחר את אמזון גם על עסקה אחרת ואף גדולה יותר שביצעה החברה מוקדם יותר – העסקה שבמסגרתה הענקית מסיאטל הפכה ביולי האחרון לבעלים של וואן מדיקל (One Medical) עבור סכום של 3.49 מיליארד דולר.

רכישת iRobot היא למעשה הקנייה הרביעית בגודלה שביצעה אמזון, אחרי מיזוגה עם רשת מוצרי המזון הול פודס (Whole Foods), רכישת אולפני הסרטים MGM ו-וואן מדיקל.

האם רכישתה בידי אמזון תפר את חוקי התחרות בארה"ב? iRobot.

האם רכישתה בידי אמזון תפר את חוקי התחרות בארה"ב? iRobot. צילום: הפכה לבעלים של iRobot. אמזון.

חששות להפרות נתונים ושימוש בהם לתועלת הרוכשת

הודעת אמזון על ההשתלטות האחרונה שלה העלתה מיד חששות לגבי פרטיות – שואבי האבק החכמים של iRobot מתעדים את הנתונים המרחביים של חללי המגורים, ויוצרים מעין מיפוי של הדירות ובתי המשתמשים. מידע שכזה יכול לשמש חברות גדולות למטרות מסחריות. חברות כמו למשל – אמזון עצמה.

"עבור iRobot, בטיחות המוצר ופרטיות הלקוח מובטחים וחמשובים ביותר", אמר בתייחס לכך אנגל, מייסד ומנכ"ל iRobot. "אנחנו יודעים שלקוחות מקבלים אותנו בברכה לבתיהם, כי הם סומכים על כך שהמוצרים שלנו יעזרו להם בחיי היומיום שלהם ושאנחנו נכבד את המידע שלהם. אנו מתייחסים להיבט הזה ברצינות רבה. גם לאחר שנרכש בידי אמזון, המחויבות שלנו לנתוני לקוחות ולפרטיות תישאר ללא שינוי".

ואולם מסתמן כי בנוסף רכישת iRobot, והמוניטין החזק שהיא מביאה איתה, צפויה לספק לענקית מסיאטל "דריסת רגל מאסיבית בשוק הרובוטים הצרכניים", שיכולה לעזור לחברה לשחזר את הצלחת קו הרמקולים החכמים שלה אקו (Echo), כך לפי ניתוח של ליאן ג'יי סו, אנליסטית תעשיית הרובוטיקה של ABI Research, שצוטטה על ידי הגרדיאן.

הנחה אחת שעלתה היא שכעת, אחרי צירוף הנרכשת לפורטפוליו שלה, תוכל אמזון, למשל, לשדרג את היכולות של השואבים הרובוטיים להגיב לפקודות קוליות שיתקבלו דרך העוזרת הקולית שלה, אלקסה (Alexa), שהיא סיפור הצלחה נוסף מבית החברה.

נחשבת אויבת של אמזון. לינה קאן, יו"ר ה-FTC.

נחשבת אויבת של אמזון. לינה קאן, יו"ר ה-FTC.

האם היו"רית של ה-FTC, לינה קאן, רודפת אחרי אמזון?

ה-FTC מפגינה דאגה קבועה מפעילותה העסקית של אמזון, ונוהגת לבדוק אותה בחקירות חוזרות ונשנות. במרץ 2021, הסוכנות פתחה בחקירת החברה שייסד ג'ף בזוס, כדי לבדוק האם יש לה טקטיקות מטעות המשמשות אותה כדי לשכנע אנשים להירשם לשירות הפריים שלה. החקירה הרשמית לא אושרה עד אמצע אוגוסט, אז דיווחה הסוכנות כי קיבלה מסמך משפטי מטעם אמזון, שהגדיר את פעילותה כ"רדיפה" אחריה, ושהטיח ב-FTC האשמות במתן יחס עוין מתמשך וממוקד לאמזון. במסגרת ההאשמות הללו נאמר גם כי הסוכנות מעניקה יחס כזה לא רק לאמזון עצמה, אלא גם למנהלים הבכירים שלה, כולל לבזוס ולמנכ"ל, אנדי ג'סי.

יצוין כי בראש ה-FTC עומדת כיום היו"רית לינה קאן. קאן ידועה כמבקרת נחרצת של דומיננטיות השוק שיש לענקית המסחר האלקטרוני, ולה ולאמזון היסטוריה "עקובה מדם" של שנאות ומדון. קצת אחרי שקאן נכנסה לתפקידה, בקיץ 2021, עתרה אמזון בבקשה ש-קאן לא תנהל את חקירות ותביעות ההגבלים העסקיים נגדה, משום שאינה אובייקטיבית, לטענתה, בכל הקשור באמזון. העתירה לא התקבלה.

רויטרס עדכנה כי אמזון סירבה להגיב על פתיחת החקירה, בעוד ש-iRobot וה-FTC לא התייחסו לבקשת התגובה שנשלחה אליהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים