אמזון רוכשת את רשת המרפאות וואן מדיקל ב-3.9 מיליארד דולר

הרכישה מעוררת חששות רבים מכך שלענקית המסחר האלקטרוני תהיה כעת גישה לדטה רפואי רגיש של לקוחות, וזאת מעבר למידע הרב שצברה עליהם בלאו הכי ● הסנאטורית איימי קלובושר קראה ל-FTC לחקור את העסקה

אמזון רוכשת את וואן מדיקל

אמזון הודיעה בסופו של השבוע הקודם כי רכשה את וואן מדיקל (One Medical), רשת מרפאות אמריקנית, ב-3.9 מיליארד דולר. מנכ"ל מדיקל וואן, אמיר דן רובין, ימשיך להוביל את החברה גם לאחר השלמת המיזוג.

הרכישה הזו היא השלישית בגודלה שביצעה אמזון אי פעם – אחרי רשת המזון הול פודס (Whole Foods) שעליה שילמה החברה 13.7 מיליארד דולר, ו-MGM, שבעבור השליטה בה הוציאה אמזון 8.45 מיליארד דולר.

"אנחנו רוצים להיות אחת החברות שעוזרות לשפר באופן דרמטי את חווית הבריאות", אמר סגן נשיא בכיר לשירותי בריאות של אמזון, ניל לינדזי, בהסבירו את מניעי הרכישה. לדבריו, "יחד עם הגישה מוּנעת הטכנולוגיה, הממוקדת בבני אדם, של וואן מדיקל לשירותי בריאות, אנו מאמינים שאנחנו יכולים ונעזור ליותר אנשים לקבל טיפול טוב יותר, מתי ובאופן שהם זקוקים לו. אנו מצפים לעמוד במשימה ארוכת הטווח הזו". לינדזי הוסיף והבהיר כי בעיניי אמזון, תחום הבריאות ממוקם "גבוה ברשימת החוויות הזקוקות להמצאה מחדש".

וואן מדיקל היא החברה העומדת מאחורי רשת מרפאות בוטיק פרטית, המספקת שירותים היברידיים, הן פיזית והן מרחוק, ללקוחותיה ברחבי ארה"ב. היא מציעה מנוי בעלות של 199 דולר לשנה, שמעניק למנויים גישה 24/7 לאפליקציה לשירותי בריאות, בה ניתן לקבל שירות על פי דרישה באמצעות וידיאו ו/או פגישות באותו יום או למחרת, על ידי מומחים המתמחים ביותר מ-125 שיטות רפואיות.

בסרטון שפרסמה החברה נאמר: "אנחנו לא יכולים לגרום לביקור אצל הרופא להרגיש כמו חופשה, אבל אנחנו יכולים לגרום לחדר ההמתנה להרגיש יותר כמו לובי של מלון. צוות העיצוב שלנו טוב מאוד במציאת רהיטים וטקסטיל שלא נראים או מרגישים כאילו הם במרפאה".

העסקה תאפשר לאמזון לצבור עוד ועוד מהם. נתוני בריאות אישיים ורגישים. אילוסטרציה.

העסקה תאפשר לאמזון לצבור עוד ועוד מהם. נתוני בריאות אישיים ורגישים. אילוסטרציה. צילום: BigStock

טביעת רגל משמעותית יותר בעולם הבריאות

הרכישה החדשה הזו מעניקה לאמזון דרך נוספת להיכנס לשוק הבריאות ולהפגין בו נוכחות משמעותית, וזאת אחרי שלאורך השנים האחרונות טיפחה החברה שירות משלה בתחום, בשם Amazon Care.

לדברי מנכ"ל וואן מדיקל, רובין, באמצעות המיזוג יווצרו "הזדמנויות רבות להפוך את חוויית הבריאות לנגישה יותר, משתלמת יותר ואף מהנה יותר עבור מטופלים, ספקים ומשלמים". ככלל, צוותי הנרכשת אמרו לתקשורת האמריקנית כי הם מצפים לחדש ולהרחיב את הגישה לשירותי בריאות איכותיים, יחד עם אמזון.

ואולם לא כולם שמחים כל כך על הקנייה ועל הרקע שלה נשמעים קולות רבים המביעים חששות עמוקים מהשלכות המיזוג החדש שיוזמת אמזון.

לדוגמה, הסנאטורית איימי קלובושר, מבקרת חריפה של כוח השוק של אמזון, כבר החלה דוחקת בנציבות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, לחקור את הרכישה שהענקית מסיאטל מתכננת ומעוניינת ביקרה.

הסנאטורית הדמוקרטית של מינסוטה, שהיא גם יו"ר ועדת המשנה להגבלים עסקיים בסנאט, ביקשה מה-FTC במכתב ששלחה ביום ה' האחרון לחקור את העסקה, לנוכח חששות שלדבריה היא מעלה לגבי התנהגות אנטי-תחרותית בתעשיית הפארמה, והנתונים הרפואיים הרגישים שהיא תאפשר לאמזון לצבור.

"העסקה המוצעת הזו מעוררת שאלות לגבי השפעות פוטנציאליות אנטי-תחרותיות הקשורות לעסקי שירותי הרוקחות שאמזון כבר מחזיקה, ולגבי העדפת ספקים המציעים שירותים אחרים דרך אמזון", כתבה קלבושר לנציבות הסחר. "אני גם מבקשת מה-FTC לשקול את תפקיד הדטה, כולל כחסם פוטנציאלי לכניסה, בהתחשב בכך שהעסקה המוצעת הזו עלולה לגרום להצטברות של נתוני בריאות אישיים רגישים ביותר בידי חברה עתירת נתונים ממילא", היא הוסיפה.

דובר אמזון לא הגיב לפנייתה זו של קלובשר ל-FTC.

גם גוף המכונה פרויקט החירות הכלכלית האמריקנית (The American Economic Liberties Project) דחף לכך שהרגולציה תחסום את רכישת וואן מדיקל בידי אמזון, וכינה אותה מסוכנת.

"לאפשר לאמזון לשלוט בנתוני שירותי הבריאות עבור עוד 700,000+ אנשים זה מפחיד", צוטטה קריסטה בראון, מנתחת מדיניות בכירה בפרויקט, בהצהרה ששלח הארגון למדיה. בראון אמרה כי העסקה "תבצר את הנוכחות הגוברת של אמזון" בתעשיית הבריאות באופן שיערער את התחרות ויציב "סיכונים רציניים" לנתונים הרגישים של החולים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים