אמזון "שאבה" את iRobot: רכשה את החברה ב-1.7 מיליארד דולר

שואבי האבק הרובוטים הידועים המכונים רומבה יימכרו בקרוב דרך אמזון ● הקמעונאית המקוונת החליטה לשלם הרבה כסף כדי להשתלט גם על גזרה זו בתחום הבית החכם, בו היא מצליחה מאוד עם העוזרת הקולית שלה אלקסה

האם רכישתה בידי אמזון תפר את חוקי התחרות בארה"ב? iRobot.

אמזון (Amazon) רוצה להרחיב את תפקידה בבית המחובר והחכם. היא עושה זאת כעת עם רכישת iRobot – חברה הידועה בשואבי האבק הרובוטיים שלה – ב-1.7 מיליארד דולר. סכום הרכישה מתבסס על מחיר מניה של 61 דולר, ויכלול חובות של החברה. ענקית המסחר אונליין רוצה לשלם את הסכום במזומן, כך הודיעה ביום ו'. בעלי המניות והרגולטורים עדיין צריכים לאשר את העסקה.

לפי התוכניות, המייסד-שותף והבוס לשעבר של iRobot, קולין אנגל, יישאר להוביל את החברה גם אחרי מיזוגה אל תוך אמזון.

iRobot ידועה בעיקר בזכות שואב האבק הרובוטי המפורסם  שלה ששמו רומבה (Roomba). דגמים חדשים יותר של הרומבה משתמשים במצלמות כדי ליצור סריקה תלת-ממדית של משק הבית, ובזכות בינה מלאכותית נמנעים מכבלים או פריטים החוסמים את דרכם על הרצפה. אנגל הבטיח גם רובוטים ביתיים עם זרועות אחיזה שיגיעו בעתיד.

כבר הוכיחו עצמם כהצלחה. אלקסה ואקו של אמזון.

כבר הוכיחו עצמם כהצלחה. אלקסה ואקו של אמזון. צילום: BigStock

עוד כוח לטובת הבית המחובר והחכם

לאמזון יש כבר מזמן תוכניות גדולות לשימוש ברובוטים בבית המחובר. דייב לימפ, סמנכ"ל תחום המכשירים באמזון, צופה שבתוך 10 עד 15 שנים לכל משק בית יהיה לפחות רובוט אחד שיעמוד לשירותו במטלות הבית השונות.

הבחירה דווקא ב-iRobot – שהייתה חלוצה בתחום שואבי האבק הרובוטיים ושמוצריה נחשבים בהחלט לאיכותיים – לא ממש נהירה שכן יש כיום גם ספקים רבים שמציעים כיום מכשירים דומים.

בנוסף, בסתיו שעבר הציגה אמזון רובוט בשם 'אסטרו', שנוסע ברחבי הבית ממש כמו הרומבה, כשהוא מצויד במצלמות שלה. אלא שעד כה לא זכתה אמזון להצלחה רבה עם הרובוטים הביתיים של, והשקת אסטרו, שנחשף במחיר היכרות של 1,000 דולר, הייתה מוגבלת וזכתה לתגובה פושרת למדי.

ואולם מסתמן כי רכישת iRobot והמוניטין החזק שהיא מביאה איתה מספקים לענקית מסיאטל "דריסת רגל מאסיבית בשוק הרובוטים הצרכניים", שיכולה לעזור לחברה לשחזר את הצלחת קו הרמקולים החכמים שלה אקו (Echo), כך לפי ניתוח של ליאן ג'יי סו, אנליסטית תעשיית הרובוטיקה של ABI Research, שצוטטה על ידי הגרדיאן.

הנחה אחת שעלתה היא שכעת, אחרי צירוף הנרכשת לפורטפוליו שלה, תוכל אמזון, למשל, לשדרג את היכולות של השואבים הרובוטיים להגיב לפקודות קוליות שיתקבלו דרך העוזרת הקולית שלה, אלקסה (Alexa), שהיא סיפור הצלחה נוסף מבית החברה.

נחשבת אויבת של אמזון. לינה קאן, יו"ר ה-FTC.

נחשבת אויבת של אמזון. לינה קאן, יו"ר ה-FTC. צילום: מתוך אתרה של קאן

מומחי הגבלים עסקיים סבורים כי העסקה צפויה לגרור ביקורת קשה מוועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC, שבראשה עומדת היו"רית לינה קאן.  קאן מבקרת נחרצות את דומיננטיות השוק של פלטפורמת המסחר האלקטרוני, ולה ולאמזון היסטוריה "עקובה מדם" של שנאות ומדון. קצת אחרי שקאן נכנסה לתפקידה, בקיץ 2021, עתרה אמזון בבקשה ש-קאן לא תנהל את חקירות ותביעות ההגבלים העסקיים נגדה, משום שאינה אובייקטיבית, לטענתה, בכל הקשור באמזון.

כבר נודע כי הסוכנות תבדוק את העסקה של אמזון בסך 3.49 מיליארד דולר מהחודש שעבר, של רכישת וואן מדיקל (One Medical).

ה-FTC אמנם לא ערערה על רכישת אולפני MGM שביצעה אמזון מוקדם יותר השנה, אבל זה היה לפני של-קאן היה רוב דמוקרטי בנציבות. כעת המצב שונה לגמרי. ואולם בדיקה מדוקדקת של עסקת iRobot של אמזון לא בהכרח תביא לביטולה, משום שגם אם ה-FTC אכן תתבע לחסום את העסקה, יש סיכוי שהיא לא תנצח. בכל זאת – מדובר באמזון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים