פרויקטי המחשוב הבולטים במערכת החינוך בשנת הלימודים תשפ"ג

טרנספורמציה טכנו-פדגוגית ברמת גן, רשת סיבים אופטיים ברעננה, 12 מגמות חדשות ברשת עמל ועוד... - כמה פרויקטי מחשוב בולטים בבתי ספר בארץ בשנת הלימודים, שנפתחה היום (ה')

פרויקטי תקשוב בבתי ספר מדן ועד אילת.

שורה של פרויקטי מחשוב ייושמו השנה במערכת החינוך – בבתי ספר שונים ברשויות מקומיות שונות. המטרות של הפרויקטים הללו הן לאפשר למורים ללמד טוב יותר את תלמידיהם, באמצעים דיגיטליים, ולממש את מקצוע ההוראה כמו שהוא אמור להיות ב-2022, בואכה 2023. לרגל פתיחת שנת הלימודים, ליקטנו כמה מהמיזמים והיישומים הללו.

רמת גן: הקמת תשתיות תקשורת וטכנולוגיה מאפשרות

לדברי מנמ"ר עיריית רמת גן, קובי נוח, העירייה מבצעת "טרנספורמציה טכנו-פדגוגית", שבמסגרתה "מוקמת תשתית תקשורת וטכנולוגיה מאפשרת". "תשתית זו תומכת ומאפשרת מימוש שיטות לימוד חדשניות, שמסייעות לקידום הפדגוגיה, בהלימה להנחיות משרד החינוך, לתפיסת אגף החינוך בעירייה ולראיית העולם של ראש העיר, כרמל שאמה-הכהן", אמר נוח.

אחד הפרויקטים המרכזיים בהקשר זה הוא הקמת רשת גלים מילימטריים אלחוטית, שמחברת את כלל בתי הספר בעיר במהירות של 1 ג'יגה-ביט, דרך רשת עצמאית שפרוסה ומפוזרת על כל מגדלי המים בעיר, ללא תלות בספקים חיצוניים. עוד סיפר נוח שהתקשורת הפיזית הפנים כיתתית מבוסס על רשת GPON, שמצויה בעיקר בארגונים מתקדמים בשוק פרטי, תוך התאמה לסביבה ירוקה, עם חיסכון של עד 40% מצריכת האנרגיה. נוח ציין כי "הפרויקט הזה מנגיש למורה את היכולות החדשניות של מרחב העבודה במרחבים הפיזי והווירטואלי כאחד".

קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת גן.

קובי נח, מנמ"ר עיריית רמת גן. צילום: דוברות עיירית רמת גן

עוד פרויקט שהתאפשר בזכות התשתית הפיזית שהותקנה בבתי הספר הוא התקנת מסכי מגע ייעודיים בבתי הספר התיכוניים – מה שמייתר את הצורך בלוח והגיר.

כמו כן, השרתים של בתי הספר ברמת גן לא יהיו עוד במוסדות הלימוד עצמם, אלא כל אחד מהם יקבל "חוות שרתים" משלו בענן מנוטר, מגובה ומאובטח, ואלה יאוחסנו ב-MedOne. "בנוסף", אמר נוח, "ניתן דגש על עולם הסייבר – הותקנו אמצעי אבטחה ייעודיים לניטור בקרה ואבטחה של הנכסים הדיגיטליים הבית ספריים".

עיריית רמת גן אף הטמיעה רכיבים של בית חכם בכל בתי הספר התיכוניים בעיר. כמו כן, היא רכשה 6,000 מחשבים ניידים לתלמידים, בהשקעה כוללת של 10 מיליון שקלים.

נס ציונה: לימוד חווייתי מבוסס משחק

רמי שקד, ראש תחום חדשנות בעיריית נס ציונה, אמר כי השנה יושם דגש על לימוד חווייתי מבוסס משחק לפיתוח תוצרים באמצעות סביבת מיינקראפט. "פיתחנו מודל שבו תלמידים לומדים מקצועות חובה עם המשחק מיינקראפט. בנוסף, תלמידי נס ציונה ילמדו תוכנית קוד כשפה שלישית. נס ציונה היא העיר היחידה שמריצה תוכנית כזו לכלל בתי הספר בעיר".

רמי שקד, ראש תחום חדשנות בעיריית נס ציונה.

רמי שקד, ראש תחום חדשנות בעיריית נס ציונה. צילום: ניב קנטור

כמו כן, העירייה מיישמת את מודל החממ״ה – מודל חדשני ללימודי מיומנויות, עם פרקטיקות פדגוגיות חדשניות.

פתח תקווה: אלפא סקול

שקד משמש בנוסף כיועץ לעיריית פתח תקווה. באם המושבות ייושם השנה אלפא סקול – בית ספר היברידי מבוסס טכנולוגיות חדשניות למאות תלמידים מבתי הספר היסודיים בעיר, שיוכלו ללמוד מרחוק מקצועות שאינם נלמדים בבית הספר שלהם.

רעננה: פרישת סיבים אופטיים למוסדות החינוך

כחלק מלקחי תקופת הקורונה, עיריית רעננה השלימה השנה את פריסת הסיבים האופטיים בכל מוסדות החינוך בעיר. את הפרויקט הובילה מנמ"רית העירייה, דגנית בן יעקב.

דגנית בן יעקב, מנמ''רית עיריית רעננה.

דגנית בן יעקב, מנמ"רית עיריית רעננה. צילום: שמעון פסחוב

הפתרון מאפשר רמת שרידות גבוהה יותר של החיבור, המבוסס על סיבים, יכולות שליטה ותמיכה מרחוק במחשבי הפדגוגיה, אפשרות למידה מרחוק, וכן חיבור רשת המנהלה לרשת העירונית ויכולת התקנת מצלמות ביטחון בעתיד.

רשת עמל: 12 מגמות חדשות

מרשת עמל נמסר כי היום החלו ללמוד בה 14,778 תלמידים במגמות הטכנולוגיות, מתוכם 1,093 תלמידים לומדים בכיתות המשך – י"ג-י"ד. כמו כן, השנה נפתחו 12 מגמות חדשות, בהן מגמת מידע ונתונים, עם דגש על מצוינות – בעיקר באזורי הפריפריה. מגמות הנדסת תוכנה חדשות יפעלו בבית הספר הולץ של חיל האוויר בתל אביב ובבית הספר הרב תחומי אמירים באופקים. מגמות תקשוב נפתחו בבתי ספר של רשת עמל בבאר שבע, באלסייד ובמגזר הבדווי בנגב, במועצה המקומית אל קסום. כמו כן, יש בבתי ספר שונים של הרשת מגמות מכטרוניקה, עיצוב מוצר, תחבורה מתקדמת ועוד.

תקשורת חיובית בין מורים, הורים ותלמידים

לקראת סיום, במספר בתי ספר ממשיכים ליישם את מיזם נקודה טובה, לקידום תקשורת חיובית בין מורים, הורים ותלמידים. כל בית ספר שעושה זאת מקבל הרשאת כניסה לאפליקציה ייעודית, שדרכה יכול הצוות החינוכי לשלוח הודעת משוב חיובי, שמתעדת רגע טוב שהיה לילד.ה בחיי בית הספר. ההודעה נשלחת להורי הילד.ה ומזמנת שיח חיובי בין ההורים לילד.ה בבית.

לכל תלמיד נצברת תיקייה של "נקודות טובות", שיכולה להוות בסיס לשיח בונה ומשמעותי בין התלמיד למורה. המיזם מופעל בכמה בתי ספר בקריית גת, רחובות, פתח תקווה, הוד השרון, הרובע היהודי בירושלים ועלי זהב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מסקרן...

    פרויקטים מסקרנים. הפרויקט בנס ציונה נשמע מעניין והפריייקט לשיפור קשר בין הורים למורים נצרך כל כך היום

אירועים קרובים