פסיקה בארה"ב: טסלה חייבת לאפשר למועסקים ללבוש בגדי איגוד עובדים

מועצת יחסי העבודה הלאומית של ארה"ב הפכה החלטה מתקופת טראמפ, ופסקה כי ענקית המכוניות החשמליות שבבעלות אילון מאסק לא יכולה למנוע מעובדי המפעלים והמשרדים שלה ללבוש בגדים עם סמל האיגוד בזמן עבודתם

רוצה יותר שליטה. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק.

החלטה חדשה שהתקבלה בארצות הברית קובעת כי חברת טסלה – שנוסדה ונמצאת בבעלות המולטי-מיליארדר אילון מאסק – מחויבת להתיר לעובדיה המעוניינים בכך להגיע למקום עבודתם עם ביגוד שעליו סמל איגוד העובדים שלהם. את הפסיקה קבעה מועצת יחסי העבודה הלאומית של ארה"ב, ה-NLRB וזו הגיעה לאחר בחינת מדיניות החולצות השחורות של טסלה, שהגבילה באופן בלתי חוקי את ההתייצבות למפעלי ומשרדי החברה עם סמל האיגוד.

האיגוד שבו חברים חלק נכבד מעובדי טסלה הוא UAW (ר"ת United Auto Workers), אלא שנאסר עליהם להפגין זאת על ידי סמלים חיצוניים במקום עבודתם.


לא למדיניות החולצות השחורות החלקות

ה-NLRB פרסמה את ההחלטה החדשה – שהפכה החלטה מתקופת נשיא דונלד טראמפ – אחרי שבטסלה הדירקטוריון ביטל את האפשרות להצגת סמלים של האיגוד, לרבות על ידי לבישת בגדי איגוד במקום העבודה, ב-2017. לפי הקביעה שהתקבלה כעת, מדובר בכללים שהם, לכאורה, בלתי חוקיים, בהיעדר נסיבות מיוחדות המצדיקות הגבלה כזו.

מקרה תקדימי באותו עניין ממש, שהתרחש סביב חנויות וולמארט, קבע בעבר כי מבחן "הנסיבות המיוחדות" חל רק כאשר מעסיק אוסר לחלוטין על סמל איגוד עובדים, וכי הגבלות קטנות יותר של גודל ומראה על סמלים של איגוד יכולות להיחשב כחוקיות, למשל משום שמעסיק לא רוצה שסמל האיגוד יבלוט יותר מלוגו החברה.

לפי הודעת ה-NLRB, רוב מועצת המנהלים שלה מצא שלא חוקי שטסלה תמשיך לשמור על מדיניות המחייבת עובדים ללבוש חולצה שחורה חלקה, או כזו שמוטבע עליה לוגו של ענקית המכוניות החשמליות. לפי המועצה, במעשיה אלו טסלה למעשה אוסרת על העובדים להחליף את בגדיהם לחולצה הנושאת סמל איגוד. "כאשר מעסיק מתערב בכל דרך בזכותם של עובדים לפי סעיף 7 לחוק יחסי העבודה הלאומי, להציג סמל איגוד, התערבות זו היא לכאורה בלתי חוקית", פסקה ה-NLRB. רוב חברי המועצה, כאמור, מצאו שטסלה לא הצליחה לקבוע נסיבות מיוחדות במקרה זה.

"לבישת סמל איגוד, בין אם כפתור או חולצת טריקו, היא צורה קריטית של תקשורת מוגנת. במשך עשורים רבים, עובדים השתמשו בסמלים כדי לתמוך באינטרסים שלהם במקום העבודה – מתמיכה בארגון קמפיינים, ועד למחאה על תנאים לא הוגנים במקום העבודה – והחוק תמיד הגן עליהם", אמרה היו"ר של ה-NLRB, לורן מקפרן. "עם ההחלטה של ​​היום, המועצה מאשרת כי כל ניסיון להגביל לבישת בגדי איגוד או סמלים הוא לכאורה בלתי חוקי, ובהתאם לתקדים של בית המשפט העליון – למעסיק יש נטל מוגבר להצדיק ניסיונות להגביל זכות חשובה זו".

לפי סוכנות AP, זו התבוסה השנייה ב-NLRB עבור טסלה והמנכ"ל שלה, מאסק. בשנה שעבר נקבע פסק דין שמצא שהחברה ומאסק עסקו בשיטות עבודה לא הוגנות ב-2018. טסלה ערערה על קביעה זו לבית משפט פדרלי לערעורים בניו אורלינס.

ספציפית דווח כי ב-2021 מועצת יחסי העבודה מצאה כי בציוץ מה-20 במאי 2018, מאסק איים שלא כדין על עובדים באובדן אופציות, אם יבחרו להיות מיוצגים על ידי ארגון העובדים UAW. חברי ה-NLRB הורו אז לטסלה לגרום למאסק למחוק את הציוץ ולהפסיק לאיים על עובדים באובדן הטבות בגין תמיכה בארגון העובדים. טסלה נדרשה גם לפרסם הודעה המתייחסת לנוהלי עבודה בלתי הוגנים במפעל פרמונט, המונה 10,000 עובדים, ולפרסם הודעה העוסקת בציוץ בכל מתקניה ברחבי הארץ.

בין היתר, פסק הדין הארוך של ה-NLRB, שניתן במרץ 2021, גם הורה לטסלה להחזיר לעבודה עובד שפוטר בשל פעילות לארגון איגודי עובדים ולפצות אותו על השכר שאיבד בתקופה שבה לא עבד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פרקליט השטן

    מה להודעה ביזארית שכזו, בהיקף מילים שכזה, ביומון טכנולוגי?! והכותרת…. העובדים ניצחו את אילון מאסק… זו כתבה שמתאימה ל-ICE ולא לכם. בושה.

אירועים קרובים