עכשיו זה סופי: ביידן חתם על חוק השבבים

החוק שווה לחברות השבבים האמריקניות 52.7 מיליארד דולר, שיועברו אליהן, במטרה להפוך את אמריקה שוב לגדולה בשוק המוליכים למחצה

גם הוא רוצה שטיקטוק תורחק מארה"ב. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן.

עכשיו זה סופי: הנשיא האמריקני, ג'ו ביידן, חתם אמש (ג'), בטקס חגיגי בבית הלבן, על חוק השבבים – אחרי שעבר את אישור הסנאט. מדובר במימוש של אחת ההבטחות הגדולות שנתן ביידן לפני כשנה ליצרניות השבבים האמריקניות, בשווי של 52.7 מיליארד דולר, שיועברו להן בסובסידיות, במטרה לקדם הקמת מפעלים וקווי ייצור ברחבי ארצות הברית.

מדובר בעוד צעד במלחמת הסחר הקשוחה שמנהלת ארצות הברית מול סין, שהפעילה לובי בניסיון למנוע את העברת החוק. המטרה היא להעביר כמה שיותר ייצור לארצות הברית עצמה, לאור מה שקרה בשנתיים האחרונות, שבהן נתקלו יצרניות אמריקניות רבות מתעשיות המחשוב והרכב בשלל בעיות, בגלל מחסור בשבבים. המחסור נבע מבעיות ייצור בגין הקורונה, אבל לא פחות חשוב – מבעיות שינוע, שגרמו לגידול בעלויות של השבבים.

בהשאלה מיריבו הפוליטי, דונלד טראמפ, ניתן לומר שהמטרה הסופית של ביידן היא להפוך את אמריקה שוב לגדולה (Make America great again), להחזיר אותה להיות מעצמה בייצור של מוליכים למחצה – מעמד שהיא איבדה לאורך השנים, לאחר שמוקד הייצור, ובמקרים רבים גם הפיתוח, עבר לסין ולמדינות אחרות בדרום מזרח אסיה.

ביידן ציין בזמן החתימה כי עצם ההחלטה להשקיע בהרחבת הייצור המקומי כבר מביאה עמה רוח חדשה, תוך שהוא מסמן את העסקה החדשה של גלובלפאונדריז וקוואלקום כדוגמה לכך.

"העתיד ייכתב באמריקה. זו השקעה חד פעמית שעושים פעם בדור, והיא השקעה באמריקה עצמה", אמר הנשיא האמריקני בטקס. אלא שעם זאת, מדובר בינתיים בצעד הצהרתי. עדיין לא ברור לחלוטין כיצד, איך ומתי יעברו הכספים. כמו כן, משרד הסחר בוושינגטון צריך לקבוע תקנות למימוש בפועל של החוק – כולל כיצד ייקבעו התקנות שמונעות שימוש בכספים להשקעה במדינות אחרות, ובעיקר לא בסין.

סין: החוק – הוכחה ל-"מנטליות של מלחמה קרה" מצד ארצות הברית

בכל מקרה, בתעשיית השבבים האמריקנית בירכו על החוק ועל החתימה של ביידן עליו. אחת החברות שהפעילה את הלובי החזק ביותר להעברת החוק היא אינטל, ובעקבת החתימה אמר מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, כי "זהו צעד קריטי לתמיכה בכל תעשיית המוליכים למחצה בארצות הברית, והוא יעזור להבטיח המשך מנהיגות אמריקנית בייצור, במחקר ובפיתוח של מוליכים למחצה. הקונגרס עשה את שלו, ועכשיו אנחנו הולכים לעשות את שלנו. אני נרגש לתקוע את האת באדמה, כשאינטל מתקדמת במלוא המהירות כדי להתחיל לבנות את המפעל באוהיו".

בשגרירות הסינית בוושינגטון הגיבו, כצפוי, בשלילה, ומיהרו לכנות את החתימה של ביידן על חוק השבבים כ-"הוכחה למנטליות של מלחמה קרה שמנהלת ארצות הברית". בבית הלבן התייחסו לתגובה הסינית בהודעה שאומרת שהיא לא מפתיעה, לאור העובדה שחלק מהשבבים מיועדים לתעשיית הנשק המתקדמת של ארצות הברית. כן צוין שלא מדובר בנתינת צ'ק פתוח לחברות, וזאת לאור הטענות של המתנגדים שהחוק הוא מתנה לחברות עשירות, שחלקן העבירו בעבר את המפעלים שלהן מארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים