דו"חות חדשים: פגסוס שימשה למעקב אחרי תומכי דמוקרטיה בתאילנד

הרוגלה של NSO שימשה למעקב אחרי עשרות מפגינים למען דמוקרטיה במדינה - כך עולה משני דו"חות שפורסמו באחרונה ● חברת הסייבר ההתקפי הישראלית מכחישה

בעלים חדשים. NSO.

יותר מ-30 פעילים תאילנדים ותומכי דמוקרטיה במדינה נפלו קורבן למעקב על ידי תוכנת פגסוס של NSO – כך עולה מדו"ח חדש של סיטיזן לאב מאוניברסיטת טורונטו. אמנסטי טק, הזרוע הטכנולוגית של אמנסטי אינטרנשיונל, אימתה את ממצאי הדו"ח.

המעקב בוצע, בין היתר, אחרי פעילים בהפגנות הפרו-דמוקרטיות במדינה שהתקיימו ב-2020 וב-2021, מבקרי משטר, עובדים בארגוני החברה האזרחית ואנשי אקדמיה. בין הנעקבים, על פי הדו"ח, נמצאים בני נוער שלבשו חולצות שהודפס עליהן מסר סאטירי נגד מלך תאילנד.

בנובמבר האחרון הזהירה אפל בעלי מכשירי iPhone שהם עלולים להיות נתונים למעקב של פגסוס מבית NSO. הדבר גרם לפעילים תאילנדים, שמצאו שהם נפלו קורבן למעקב של התוכנה, לפנות לארגונים אזרחיים, שבתורם פנו לעורכי דין מקבוצת זכויות האדם המקומית iLaw. שם מצאו אזרחים נוספים שלפי הטענה התוכנה הותקנה במכשיר שלהם, והוציאו דו"ח (אחר, לא זה של סיטיזן לאב) שכולל את שמותיהם, לרבות אלה של שני עורכי דין מ-iLaw עצמה.

בשני הדו"חות לא מצוינת ממשלה כלשהי, או בכלל זהות הגורם או הגורמים שהזמינו את המעקב. עם זאת, בדו"ח של סיטיזן לאב נכתב כי "הממצאים מראים שנעשה שימוש ברוגלת פגסוס של NSO כחלק מהמאמצים לדכא את הקריאות בתאילנד לרפורמות דמוקרטיות". המוחים דרשו מראש הממשלה דאז להתפטר, כמו גם את שינוי החוקה, כך שתהיה יותר דמוקרטית. זאת, לאחר שתוצאות הבחירות שנערכו במדינה ב-2019 היו שנויות במחלוקת. קדמה למערכת בחירות זו הפיכה צבאית, שצמצמה במידה רבה את החירויות הדמוקרטיות במדינה. מאז ביצעה המשטרה התאילנדית מעצרים רבים נגד מתנגדי משטר, כולל כמה שכלולים בדו"ח של iLaw.

יאנגצ'יפ אטצ'נונט, אחד מאנשי iLaw שמכשירו נדבק, אמר לוושינגטון פוסט ש-"לא הופתעתי מעצם העובדה שהמכשיר שלי הודבק בפגסוס, אבל הופתעתי ממספר הפעמים הרב שהמכשיר שלי הודבק בהן בסוף 2020 ובתחילת 2021. אז רק צפיתי בהפגנות, והתפקיד שלי אז היה רק לייעץ בהיבט החוקתי".

"ארגונים בעלי מוטיבציה פוליטית ממשיכים להפריח טענות לא מוכחות"

NSO הואשמה בעבר במעקב אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר במדינות שונות, בהם העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח – לפי החשד על ידי השלטון בריאד, כמו גם אחרי עובדים של מחלקת המדינה בוושינגטון. NSO הכחישה את הטענות הללו, אולם בעקבותיהן, הממשל האמריקני הכניס את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית ל-"רשימה השחורה" שלו, שאוסרת על חברות אמריקניות לעשות אתה עסקים. יצוין כי ב-NSO אומרים שהתוכנה שלהם משמשת למלחמה בפשיעה ובטרור, וכי היא פועלת בהתאם לחוקים ולרגולציות במדינות השונות.

החברה מסרה בתגובה לדו"חות החדשים כי "ארגונים בעלי מוטיבציה פוליטית ממשיכים להפריח טענות לא מוכחות נגד NSO, בתקווה שהתוצאה תהיה איסור מוחלט על שימוש בכל טכנולוגיות מודיעין הסייבר. זאת, למרות ההצלחות המתועדות היטב שלהן בהצלת חיים. אנחנו מפנים לדו"ח עצמו, שם נכתב שהראיות הפורנזיות שהם אספו מהמכשירים הנגועים אינן, לכשעצמן, ראיות חזקות שמצביעות על לקוח כלשהו של NSO (כמי שהזמין את ההדבקה של אותם מכשירים – י"ה)".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים