עקב איסור ההפלות: בקונגרס קוראים ל-FTC להסדיר את תחום ה-VPN

הלקוחות חשופים להטעיה של הספקיות ומאמינים בטעות ששירותיהן מאובטחים, כך לטענת מחוקקים דמוקרטיים מובילים, הקוראים לנציבות הסחר לפעול במהירות לפני שיהיה מאוחר מדי, וזאת בהקשר לפרטיות ולנושא ההפלות במדינה

שירות מאובטח המגן על הפרטיות או כזה המטעה בהבטחותיו? VPN. אילוסטרציה.

שני מחוקקים דמוקרטים בכירים בקונגרס האמריקני קראו באחרונה לנציבות הסחר הפדרלית, ה-FTC – שהיא הסוכנות הממשלתית המקדמת הגנת צרכנים – לטפל במה שהם מכנים "פרקטיקות מטעות" המבוצעות על ידי חברות המציעות שירותי VPN.

מסתבר שהקריאה קשורה להכרעת בית המשפט העליון, שביטל באחרונה את פסיקת רו נגד וייד, ואיתה את הזכות לבצע הפלה במדינות שונות בארה"ב. להכרעה זו יכולה להיות השפעה גם על חלק מזכויות היסוד של הפרטיות, כאשר סוכנויות אכיפת החוק האמריקניות יכולות כעת לחקור היסטוריה של גלישה באינטרנט – כמו חיפושים היכן וכיצד להפסיק הריון, חיפוש אחר מתקנים ייעודיים להפלות במדינות שבהן עדיין מותר להפיל, וחיפוש אחרי גלולות או אמצעי היום שאחרי.

חיבור לאינטרנט דרך שירותי VPN (ר"ת Virtual Private Network) – או בעברית 'רשת פרטית וירטואלית' – כך לטענת הסנאטורים, מסכן גולשים, שכן הוא מאפשר להפר את פרטיותם, בעוד שהם משוכנעים שהחיבור דווקא מאובטח.

מחקר: 75% מספקיות ה-VPN מפרסמות את שירותיהן בצורה "מטעה"

הסנאטורית אנה אישו, חברת בית הנבחרים של מדינת קליפורניה, והסנטור רון ווידן ממדינת אורגון, מבקשים מה-FTC לעצור ספקיות VPN – שלדבריהן ממשיכות לפרסם מודעות הונאה ולהכריז מידע מטעה לגבי הפרטיות שמציעים השירותים שלהם.

חברי הפרלמנט ציטטו מחקר של Consumer Reports, שמצא כי 75% מספקיות ה-VPN מפרסמות את השירותים שלהן בצורה "מטעה", מה שמצביע על הפצת 'מידע מוליך שולל' מטעמן, שעלול להוביל את מי שמחפש תוכן על הפסקת הריון להאמין כי אכן נתוני גלישתו מוגנים ומוצפנים – אך לא תמיד המצב הוא כזה. המחוקקים טוענים כי הפרסום הזה מעניק לגולשים "תחושת ביטחון מזויפת".

שני הסנאטורים ביקשו מה-FTC לנקוט בפעולה דחופה להגבלת שיטות עיבוד הנתונים "הפוגעניות והמתעתעות" על ידי חברות המציעות שירותי VPN, וזאת מתוך צורך דחוף בהגנה על משתמשים המחפשים מידע על הפסקת הריון.

הסנאטורים הפצירו ב-FTC ליצור חוברת עבור כל מי שמחפש מידע שכזה בנושאי הפלות, תוך הדגשת הסיכונים והיתרונות של חיבורי VPN, כדי להבהיר שלא תמיד הגולש מוגן אוטומטית דרכם, ושחלק מהספקיות אינן מציעות מדיניות מאובטחת, ופועלות בתחומי שיפוט שבהם פרטיות משתמשי השירותים שלהן עלולה להיפגע, לפעמים באופן מסכן חיים ממש.

"קבוצות הסברה גילו ששירותי VPN מובילים מציגים במכוון את הפונקציונליות של המוצר שלהם ואינם מצליחים לספק אבטחה מספקת למשתמשים שלהם", טענו ווידן ואישו. "אנו מודאגים מאוד מכך שהפרסום המטעה הזה נותן למבקשי הפלות תחושת ביטחון כוזבת בעת חיפוש אחר טיפול או מידע הקשור להפלות, ומעמיד אותם בסיכון גבוה יותר להעמדה לדין".

השניים שלחו מכתב ל-FTC ובו ציינו כי המשתמשים "חסרים כלים מעשיים" לבדיקת טענות אבטחה של ספקיות ה-VPN, מה שמאפשר להן להפיץ נתונים שעלולים להיות שגויים. "עם הפלות בלתי חוקיות, או בקרוב בלתי חוקיות, ב-13 מדינות ומוגבלויות חמורות ברבות נוספות, שיטות המידע הפוגעניות והמנצלות הללו פשוט אינן מקובלות", נאמר במכתב.

"אנו קוראים לוועדת הסחר הפדרלית לנקוט בפעולה מיידית כדי לצמצם שיטות מידע פוגעניות ומטעות בחברות המספקות שירותי VPN, על מנת להגן על משתמשי אינטרנט המבקשים הפלות".

הבטחה לאבטחה ב-VPN. צילומי מסך מאתר קספרסקי ונורטון.

הבטחה לאבטחה ב-VPN. צילומי מסך מאתר קספרסקי ונורטון.

ואכן, ספקיות VPN שהן גם חברות אנטי-וירוס מוכרות וענקיות, המציעות VPN ללקוחותיהן, מדווחות שהשירות המסוים שהן מציעות מספק גלישה מוצפנת ומאובטחת ביותר. כך למשל, לפי אתר קספרסקי, "VPNs מצפינים את תעבורת האינטרנט שלך ומסווים את הזהות המקוונת שלך. זה מקשה על צדדים שלישיים לעקוב אחר הפעילויות שלך באינטרנט ולגנוב נתונים. ההצפנה מתבצעת בזמן אמת".

גם באתר נורטון מצוין כי "גלישה באינטרנט או ביצוע עסקאות ברשת Wi-Fi לא מאובטחת פירושו שאתם עלולים לחשוף את המידע הפרטי והרגלי הגלישה שלכם. זו הסיבה ש-VPN צריך להיות חובה לכל מי שמודאג לגבי האבטחה והפרטיות המקוונת שלו".

ובהחלט אפשר, גם במקרים המדגימים את ההבטחות שהשירות מוצפן, שהספקיות מדויקות, אולם הסנאטורים ווידן ואישו חוששים מהפעמים שבהן קיים אי דיוק מטעה בתיאורים אלו, ומהשלכות הנושא על המשתמשים. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים