איך הגיבו בכירי תעשיית הטק על ההחלטה לאפשר איסור הפלות?

טים קוק מנכ"ל אפל, שריל סנדברג סמנכ"לית התפעול של מטא, סוזן ווייציצקי מנכ"לית יוטיוב, מארק בניוף, מייסד סיילספורס, ואחרים השמיעו את עמדתם בנוגע לפסיקתו הדרמטית של בית המשפט העליון האמריקני

מעורר תגובות נסערות גם בתעשיית הטק. ביטול האפשרות לביצוע הפלות בארה"ב. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

ביום ו' האחרון נפל דבר בארה"ב – בית המשפט העליון האמריקני ביטל את הפסיקה ההיסטורית מתקדים 'רו נגד ווייד', שאישרה עריכת הפלות במדינה, וזאת בחלוף כמעט 50 שנה ממועד קבלתה. משמעות הדבר היא שבית המשפט ביטל הלכה למעשה את האפשרות לבצע הפלות ב-34 מתוך 50 מדינות בארה"ב. בפועל ההחלטה אומרת שבעתיד המדינות הפדרליות המדוברות יוכלו לאסור הפלות בשטחן. "החוקה לא מעניקה את הזכות להפלה", נכתב בפסק הדין.

מבחינה פוליטית, מדובר בניצחון עצום לשמרנים ולתנועה שכביכול מקדמת חיי אדם ואפס פגיעה בהם מהרגע הראשון להיווצרותם, וכישלון לדמוקרטים ולפרוגרסיביים במדינה.

האיסור על ביצוע ההפלות נכנס לתוקף מיידית בלואיזיאנה, מיזורי, קנטקי ודקוטה הדרומית.

הפסיקה הנוכחית צברה ביקורת נוקבת מטעם התנועה למען הזכות להפיל וממתנגדיה, בעיקר משום שכאשר הפלה אינה חוקית או זמינה במדינה מסוימת, נשים עומדות בפני סיכונים בריאותיים חמורים, וכן נאלצות ללדת תינוקות שאינם רצויים על ידן ושלעיתים אין ביכולתן לכלכל.

בנוסף, נשים במדינות שנכללות בתיקון, המעוניינות לערוך הפלה, יאלצו לנסוע למדינות המעטות יחסית שיאפשרו זאת, ולשלם על הפלות פרטיות. במקרה של נשים הרות מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך, מדובר על מהלך לא אפשרי כמעט.

בתגובה ראשונית להחלטה מעוררת המחולקת אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן: "לדעתי, מדובר במימוש של אידיאולוגיה קיצונית וטעות טראגית של בית המשפט העליון".

יצוין כי הפיכת פסיקת רו נגד ווייד התאפשרה כעת עקב מינויים של שלושה שופטים שמרנים על ידי הנשיא האמריקני הקודם, דונלד טראמפ.

תעשיית הטק – מתנגדת לשינוי ומציעה סיוע לעובדות

שלל קולות ועמדות בנדון נשמעים מאז יום ו' בכל רחבי הגזרה הפוליטית האמריקנית, אך גם בזירת תעשיית הטק נשמעו יותר קולות ברורים נגד ההחלטה המסיגה לאחור יובל של קדמה.

תעשיית הטק האמריקנית נחשבת כמשוייכת פוליטית יותר לצד השמאלי-דמוקרטי של המפה, ולפי דיווח של רשת CNBC, מספר בכירים בה אכן מיהרו להביא את תחושותיהם הקשות לנוכח המצב.

ביל גייטס, המייסד השותף של מיקרוסופט; סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב (שנמצאת בבעלות גוגל); מנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף; שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול הפורשת של מטא; ובכירי טק אחרים היו בין בכירי התעשייה שהתבטאו בפומבי בגין פסיקת בית המשפט העליון מיום ו'. 

מאידך, בכירים רבים בעשייה ששמרו עד כה על שתיקה בנוגע לנושא, שמהווה מחלוקת פוליטית מזה עשורים, עדיין בחרו שלא להתבטא בנדון גם כעת – בין אלו ניתן לציין את ג'ף בזוס, מייסד אמזון; טים קוק, מנכ"ל אפל; ואילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה ו-SpaceX.

רבים בחרו להתבטא לדרך המדיה החברתית. כך למשל צייץ גייטס בחשבון הטוויטר שלו: "זהו יום עצוב. היפוך רו נגד ווייד הוא נסיגה לא צודקת ובלתי מתקבלת על הדעת. וזה מעמיד את חייהן של נשים בסיכון, במיוחד את המוחלשות ביותר".

סנדברג, ה-COO של מטא שעתידה לסיים את עבודתה בחברה בקרוב, פרסמה פוסט בפייסבוק ובו כתבה: "כגדלתי שמעתי סיפורים מאמא שלי על מה שנשים במדינה שלנו עברו לפני רו. לאמא שלי הייתה חברה שעזבה את הארץ כדי לבצע הפלה בטוחה. רוב הנשים לא יכלו להרשות לעצמן לעשות זאת; חלקן עברו הפלות בסמטה האחורית, מה שהוביל לעתים קרובות מדי לסיבוכים בריאותיים חמורים ולפעמים אפילו למוות. כל הנשים ידעו שהן עלולות לעמוד בפני בחירות בלתי אפשריות בין שליטה על עתידן ובריאותן לבין הפרת החוק. מעולם לא חשבתי שהעבר של אמא שלי יהפוך לעתיד של הבנות שלי. אני לא מאמינה שאני הולכת לשלוח את שלוש בנותיי לקולג' עם פחות זכויות ממה שהיו לי".

הפוסט של שריל סנדברג, ה-COO של מטא.

הפוסט של שריל סנדברג, ה-COO של מטא. צילום: צילום מסך מפייסבוק

סנדברג הוסיפה בנחרצות: "פסיקת בית המשפט העליון מסכנת את בריאותן וחייהן של מיליוני נערות ונשים ברחבי הארץ. היא מאיימת לבטל את ההתקדמות שנשים עשו במקום העבודה ולמנוע כוח כלכלי מנשים. זה יקשה על נשים להגשים את חלומותיהן. וזה ישפיע באופן לא פרופורציונלי על נשים שלהן הכי פחות משאבים".

"זהו כישלון עצום. למען עצמנו, בנותינו וכל דור שאחריו, עלינו להמשיך במאבק. יחד, עלינו להגן ולהרחיב את הגישה להפלות", יצאה סנדברג בקריאה לציבור.

בניוף, מנכ"ל סיילספורס, צייץ אף הוא ופנה לעובדי החברה בהבטחה: "אני מאמין שלמנכ"לים יש אחריות לדאוג לעובדים שלהם – לא משנה מה. סיילספורס מעבירה עובדים כאשר הם מרגישים מאוימים או חווים אפליה. למשפחה שלנו – אנחנו תמיד דואגים שיש לכם את ההטבות והטיפול הטובים ביותר, ותמיד נשמור על הגב שלכם. תמיד".

בניוף למעשה מציין כאן את מה שחברות טק רבות כבר מיישמות והודיעו עליו בעבר – הן מעניקות סיוע לעובדות שנדרשות לבצע הפלה במדינות שבהן ההליך נאסר.

החברות בחלקן כבר הודיעו כי יעזרו בהעברת הנשים הללו למדינות שבהן מותרות הפלות, יסייעו במימון הפרוצדורה וכן יקחו חלק בהפחתת כלל הקשיים הכרוכים בביצוע הפלות בתקופה זו. סיילספורס בישרה כבר בספטמבר אשתקד שתתמוך בעובדות שלה המעוניינות לבצע הפלה בטקסס, כשחוק האוסר זאת עבר במדינה.

Yelp ו-Airbnb היו בין החברות שהכריזו על הטבות כאלה כבר בספטמבר האחרון, בעקבות חוק בטקסס האוסר על הפלה לאחר שישה שבועות – פרק זמן שבמהלכו למעשה נשים רבות עדיין לא יודעות כלל שהן בהריון.

חברות אחרות, כולל סיטיגרופ, טסלה ואמזון הודיעו גם הן על אימוץ הגישה הזו בחודשים הבאים.

ביום ו' הודיעה גם דיסני שלעובדיה תהיה גישה להטבות לטיפול ברבייה "לא משנה היכן הם גרים".

"כמנכ"לית אני מכירה בספקטרום של דעות על פסיקת בית המשפט העליון היום. כאישה, זו נסיגה הרסנית. אני אישית מאמינה שלכל אישה צריכה להיות בחירה כיצד ומתי להפוך לאמא. זכויות רבייה הן זכויות אדם", כתבה מנכ"לית יוטיוב, ווייציצקי, ביום ו' בטוויטר.

"פסיקת בית המשפט העליון היום מסכנת את בריאותן של נשים, שוללת מהן את זכויות האדם שלהן ומאיימת לפרק את ההתקדמות שעשינו לקראת שוויון מגדרי במקום העבודה מאז רו", ציין מנכ"ל Yelp, ג'רמי סטופלמן, בציוץ טוויטר. "מנהיגי עסקים חייבים להתבטא עכשיו ולקרוא לקונגרס להכשיר את רו לחוק", המשיך ותבע.

ג'ף לוסון, מנכ"ל טוויליו, צייץ: "זהו יום אפל בהיסטוריה של האומה שלנו. שלילת זכות האדם הבסיסית הזו משפיעה באופן לא פרופורציונלי על הנשים הפגיעות ביותר ברחבי המדינה. גם אני וגם טוויליו תומכים בזכותה של כל אישה לבחור".

יצוין כי אילון מאסק – מנהיג ויזם הטק אולי המפורסם ביותר כיום המזוהה לא אחת עם הצד הימני של המפה הפוליטית, ואשר לו 99.7 מיליון עוקבים כרגע – הצמיד בראש חשבון הטוויטר המגה-פעיל שלו ציוץ מחודש מאי שאומר: "שיעור הילודה בארה"ב היה מתחת לרמות המינימליות הקיימות במשך 50 שנה בערך".

מאסק ידוע כמי שטוען בתוקף שעל אזרחי כל העולם להגביר את הילודה למען שגשוג כדור הארץ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים