"בימים אלה נבנית 'כיפת הברזל' של הגנת הסייבר על ישראל"

"'כיפת הסייבר' תשתמש בגישה פרו-אקטיבית חדשה ובכלים חדשים כדי לספק אבטחה ברמה הלאומית, ותצמצם משמעותית את מספר המתקפות על ישראל", כך הבטיח ראש מערך הסייבר הלאומי, גבי פורטנוי

ראש מערך הסייבר הלאומי, גבי פורטנוי.

"איראן היא היריב הדומיננטי של ישראל בסייבר, עם החיזבאללה והחמאס. אנחנו רואים אותם ויודעים איך הם עובדים", כך אמר היום (ג') ראש מערך הסייבר הלאומי, גבי פורטנוי. בדברים שנשא בשבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב הוא ציין שישראל בונה בימים אלה את מה שהוא כינה "כיפת הסייבר" – "כיפת הברזל" של הגנת הסייבר על המדינה.

"'כיפת הסייבר' תספק אבטחת סייבר לאומית. במסגרת הפרויקט ייעשה שימוש במנגנונים חדשים ואנחנו חוזים שמספר מתקפות הסייבר על ישראל יצומצם בצורה משמעותית. זוהי גישה פרו-אקטיבית חדשה לחיזוי ובלימת מתקפות, שמשלבת טכנולוגיות של ביג דטה ובינה מלאכותית. היא תכלול סטנדרטיזציה של הנושא, טיפול מהיר יותר בהשבתות, מחקר איומים וטרנדים, ביצוע בדיקות חדירה, וסקירת איומים ופגיעויות. נעשה את זה לא לבד, אלא עם משרדי הממשלה והתעשייה", אמר.

ישראל נמצאת בשנים האחרונות תחת מתקפות סייבר חוזרות ונשנות – בפרט מצד איראן ושלוחותיה. לפי נתוני מערך הסייבר הלאומי, מתחילת השנה הוא הדף כ-1,500 מתקפות סייבר על העורף. ראש הממשלה, נפתלי בנט, הזהיר היום את איראן ושאר האויבים של ישראל, וציין כי "אני אומר לאויבים שלנו, ובמיוחד לאיראן: אם אתם מתעסקים עם ישראל – תשלמו מחיר. בסייבר כמו בממד הפיזי, אתם לא יכולים יותר להכות בישראל באופן לא ישיר, דרך החמאס או החיזבאללה, ולחשוב שתתחמקו מאתנו. אתם הבריון ששולחים אנשים אלינו, ונילחם בכם יותר מאשר בשליחים שלכם. מי שיתקיף אותנו בסייבר – נתקוף אותו בחזרה".

"בסייבר, אנחנו הבעיה ולא הפתרון"

כללית, פורטנוי מתייחס אלינו – לממשלה, לתעשייה ובעצם לכלל הגורם האנושי – כאל הבעיה ולא הפתרון, ככל שזה נוגע לעולם הסייבר. "אנחנו רואים את זה ברגולציה, בחינוך ובמודעות הציבור", אמר. "יש ניסיון קבוע לגשר על הפער, אבל זה מתבצע לאט מדי. בנוסף, אנחנו נוקטים בגישה הגנתית, ורק הגנה תשאיר אותנו תמיד מאחורה. ההאקרים יודעים את זה משתמשים בזה נגדנו".

"אנחנו צריכים הנהגה שתקבל החלטות במהרה, בעולם של התפתחות טכנולוגית מהירה – הנהגה שתוביל אותנו בסביבה של חוסר ודאות", אמר פורטנוי.

עוד הוא ציין כי "אי אפשר להילחם בסייבר לבד, אנחנו צריכים שותפים בארץ ובחו"ל – במגזרים הציבורי, הפרטי והאקדמי. אנחנו עובדים על זה, ומנסים ליצור רשת חזקה יותר של שותפויות עם גורמים מקומיים ובינלאומיים. שיתופי פעולה טובים לא רק להגנת הסייבר הלאומית, כי אם גם לתעשייה, כי הם מאפשרים לעשות יותר עסקים. בנוסף, כשיש הגנת סייבר טובה, הממשלה יכולה ליצור סביבה שתביא לביקוש בתחומים כגון ערים חכמות, דור חמישי ואף שישי, פינטק ואוטומטיב, והחברות יוכלו לספק את ההיצע".

הוא אמר כי הגורמים השונים בעולם הסייבר צריכים "לזוז מהר יותר – משרידות להגנה אקטיבית. מצבע אחד של סייבר ל-50 גוונים של צבעים, לא רק אפור. המטרה שלנו, במערך הסייבר, היא להגן על הנכסים הלאומיים בדרך הטובה ביותר – לממשלה, למגזר הפרטי ולזה הציבורי, לשפר את ניהול הסיכונים, ההגנה וקבלת ההחלטות, ולבנות תוכניות כדי שעוד אנשים יצטרפו למקצוע הסייבר".

"אנחנו בעידן של אינטרנט ושל מספר אינסופי של מכשירים מחוברים", ציין פורטנוי. הוא קרא לתעשיית הסייבר: "אם נדע לעבוד בשדה הזה יחדיו, להאקרים יהיה הרבה יותר קשה לחדור. אנחנו צריכים לעשות הרבה יותר, ואם אפשר – ביחד. אנחנו צריכים לבנות עוד 'כיפות סייבר' מקומיות ובינלאומיות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים