כך מגדלים דור של אלופים ברובוטיקה

תיכון אביב ברעננה כולל מגמת רובוטיקה ומשתתף בתחרויות בתחום ● השנה עלתה נבחרת מבית הספר בפעם הראשונה לגמר אלוף האלופים באליפות העולם בתחום, והגיעה למקום השני

אורנה אהרון, מנהלת תיכון אביב ברעננה.

תחרויות רובוטיקה בינלאומיות לתלמידי תיכון הפכו זה מכבר לעוד זירה שבה ישראל מצטיינת. יותר נכון, אותם תלמידי תיכון שמתחרים בהן. בכל שנה, נבחרות מישראל מגיעות למקומות הראשונים בקטגוריות שונות בתחרויות בתחום, וקוטפות פרסים. לא מכבר הייתה זו נבחרת מגמת הרובוטים של תיכון אביב מרעננה, שזכתה במקום השני בגמר הכללי של אליפות העולם (אלוף האלופים) בתחום, לאחר שהגיעה לפני כן למקום הראשון בקטגוריה שבה התמודדו התלמידים – תכנון הרובוטים והיכולת לשלוט בהם בזמן נתון.

בתחרות התמודדו השנה 9,000 קבוצות מ-45 מדינות, ואת ישראל ייצגו תשע קבוצות. אולם, מקרב הנבחרות הישראליות, רק זו מתיכון אביב הגיעה לתחרות ה-Final Six, שבה בוחרים את האלופים מכל הקטגוריות השונות.

אורנה אהרון, מנהלת תיכון אביב, לא הסתירה את גאוותה. "התחרות הזו היא חלק מה-DNA של בית הספר שלנו", היא אמרה לאנשים ומחשבים. "אנחנו עושים מצוינות בכל התחומים, כאשר המוטו שלו הוא שמצוינות היא לא מילה גסה".

לדבריה, "זה בא לידי ביטוי באחוזי הבגרות הגבוהים של הבוגרים שלנו, ובמעטפת שלימה של צוותי חינוך, שמטפלת ב-800 תלמידים, ברמות שונות – ממצטיינים בכל התחומים ועד לכאלה שזקוקים לתגבור, לקויי למידה, תלמידים על הרצף האוטיסטי ועוד". "התהליך מתחיל מגיל החטיבה", הסבירה אהרון. "יש אצלנו קרקע פורייה של יצירתיות, מעטפת של מנטורים – חלקם בוגרי בית הספר – והורים שמעוניינים בהצלחת ילדיהם".

"כחלק מההכנה לתחרות", אמרה, "התלמידים לומדים כיצד לעבוד בצוותים. כל נבחרת כזו של רובוטיקה פועלת כמו חברת סטארט-אפ, עם מחלקות, כאשר בראש כל מחלקה עומד תלמיד בוגר מ-י"ב, שמעביר לתלמידים את הידע והניסיון שלו מהשנים הקודמות". "בנוסף", ציינה אהרון, "חשוב לנו להעניק לתלמידים ערכים של נתינה, עזרה הדדית, ועצמאות לחשב ולפתח דברים".

"וירוס שמדביק את כולם"

אורי כהן, רכז מגמת הרובוטיקה בתיכון אביב, הוא זה שמוביל את הנבחרות שיוצאות מבית הספר ברעננה לתחרויות השונות, מזה 12 שנים. כהן, איש היי-טק בעברו, החליט לעשות הסבה להוראה, לאחר שעשה אקזיט. הוא מוביל את מגמת הרובוטיקה, לרבות ההכנות הרבות, שמתחילות מהיום הראשון ללימודים ועד לתחרות עצמה.

"אין מתכון להצלחה בחינוך דור של מצטיינים ומצוינות", אמר כהן. "אנחנו לוקחים ילדים חדורי מטרה, כבר מכיתה ז', שמוכנים להשקיע את האנרגיות, יודעים בדיוק לאן הם נכנסים ומחויבים למשימה".

הוא תיאר סיבות נוספות להצלחה של התיכון בתחרות העולמיות: "החדר שבו אנחנו לומדים, הדינמיקה בין הילדים והדבקות במטרה הם הווירוס שמדביק את כולם".

מימין: אורי כהן, רכז מגמת הרובוטיקה בתיכון אביב, ומעיין אהרון, אחד התלמידים שהשתתפו בנבחרת.

מימין: אורי כהן, רכז מגמת הרובוטיקה בתיכון אביב, ומעיין אהרון, אחד התלמידים שהשתתפו בנבחרת. צילום: פרטי

"מצוינות היא לא רק יכולת הלימוד של התלמידים, אלא חלק ממעטפת שלמה של מורים, ובעיקר של הורים, שמוכנים במשך ארבעה חודשים לאסוף את הילדים באחת או שתיים אחר חצות, כי הם יושבים במעבדה ומתכוננים לתחרות, ולהחזיר אותם לבית הספר כעבור כמה שעות, בבוקר. זה לא מובן מאליו", הוסיף.

מטבע הדברים, הוצאת נבחרת כזו לתחרות כרוכה בעלויות יקרות, והמימון מגיע מעיריית רעננה, משרד החינוך ונותני חסות. אפל פרשה את חסותה על הנבחרת השנה.

"ההתרגשות בעלייה לגמר הייתה מטורפת"

אחד מחברי הנבחרת, שהשתתפו בתחרות האחרונה, הוא מעיין אהרון, שיסיים מחר (ב') את כיתה י'. הקבוצה שלו תכננה השנה רובוט ייעודי למשחקים. "הקטגוריה שבה זכינו היא איך לבנות רובוט, או, יותר נכון, איך להיות נהגים טובים יותר", אמר אהרון. "ההפעלה של הרובוט היא על ידי שלט רחוק, והיכולת של המתמודד לשלוט עליו היא חלק קריטי בתחרות – ועל זה אפשר להיפסל".

"התחרות מאוד מאתגרת וקשה", הוסיף. "בחלק הראשון של התחרות, הרובוט הפגין את היכולת שלו להתנהל בעצמו, כרובוט אוטונומי, ובהמשך היינו צריכים לנהוג בו בשלט רחוק. את כל זה היינו צריכים לעשות בדקות בודדות, שבהן הפגנו את היכולות שלנו".

העלייה לשלב אלוף האלופים הפתיעה את התלמידים ואת הצוות של תיכון אביב. "ההתרגשות הייתה מטורפת, כי לא ציפינו לזה", אמר אהרון. "ב-15 השנים שבהן הנבחרת של תיכון אביב מתמודדת, היא מעולם לא עלתה לשלב הגמר של אלוף האלופים. זו היה בפירוש לפרוץ תקרת זכוכית. התמודדנו שם עם נבחרות בעלות שם עולמי, שתמיד הסתכלנו עליהן ביראה, ולא כי אנחנו פחות טובים, אלא מפני שהן נחשבות בעולם לטובות ביותר".

אהרון העיד על עצמו ש-"כבר מגיל צעיר התעניינתי בטכנולוגיה וברובוטיקה, וכשהגעתי לתיכון, ההגעה למגמת הרובוטיקה ולתחרויות הייתה מסלול טבעי עבורי".

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, ציין כי "הלב מתמלא גאווה וסיפוק על ההישג האדיר שאליו הגיעו תלמידי מגמת הרובוטיקה של תיכון אביב, ועל הכבוד הגדול שהם הביאו לרעננה ולמדינת ישראל. הם דור העתיד, הם אלה שייקחו חלק בהתפתחות הטכנולוגית הצפויה לנו בשנים הבאות, ואנחנו גאים בהם".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים