"הקורונה שינתה לחלוטין את תפיסת ה-IT בעולם הבריאות"

"רופאים דורשים סביבות ענן למחקרים והאימוץ של טכנולוגיות רפואיות הוא מהיר ומדהים", אמר ערן יונה, מנהל תחום הענן בשירותי בריאות כללית, וסיפר על הפעילות בתחום בארגון הבריאות הגדול במדינה

ערן יונה, מנהל תחום הענן בשירותי בריאות כללית.

"השנתיים האחרונות הביאו למהפכה גדולה בעולם הבריאות. הקורונה שינתה לחלוטין את תפיסת ה-IT בו. יש המון חדשנות רפואית וסטארט-אפים שמגיעים לתחום, בעולמות שונים: החל מבינה מלאכותית, עבור בפתרונות טכנולוגיים לקיצור תהליכים וכלה בפתרונות טכנולוגיים לבק אופיס. בנוסף, כיום, רופאים דרישות סביבות ענן לביצוע מחקרים", כך אמר ערן יונה, מנהל תחום הענן בשירותי בריאות כללית.

יונה דיבר בכנס הענן ההיברידי של אנשים ומחשבים, שהתקיים באחרונה במרכז הכנסים והאירועים לאגו בראשון לציון. הוא ציין כי שירותי בריאות כללית היא הארגון הגדול בישראל והשני בגודלו בעולם בתחומו. הקופה מתפעלת 14 בתי חולים ו-1,400 מרפאות, ויש לה 4.5 מיליון לקוחות ו-45 אלף עובדים, בהם 10,000 רופאים. לדבריו, "חטיבת ה-IT של כללית היא שותף מלא של כל מהלך בארגון".

"לפני 10 שנים, הסטיגמה שהייתה על עולם הבריאות היא שהוא איטי באימוץ טכנולוגיות, ולא דיברו בו בכלל על ענן. כיום, האימוץ של טכנולוגיות רפואיות הוא מהיר ומדהים", אמר יונה.

הוא ציין מגמות טכנולוגיות ופתרונות טכנולוגיים בעולם הבריאות, למשל לאשפוז בית – מה שלדבריו "יעזור להוריד עומסים מבתי החולים ולמטופל להחלים יותר מהר". פתרונות נוספים הם משקפי מציאות רבודה, ערוצי תקשורת מתקדמים ואישיים, רפואה וירטואלית ומרחוק, רפואה 360 מעלות, לימוד מכונה ובינה מלאכותית, פלטפורמות רוחביות, רפואה במובייל, רפואה מותאמת אישית, אבטחת מידע משולבת, פתרונות אינטרנט של הדברים, וירטואליזציה ואוטומציה, אפליקציות רפואיות ואמצעי אבטחת מידע.

"המגמות והפתרונות האלה באים לידי ביטוי בכללית", אמר יונה. כך, למשל, "בית החולים לילדים שניידר שלח משלחת של רופאי ילדים לאוקראינה. במקרה אחד, שבו נדרש ניתוח, הרופא שם חבש את המשקפיים החכמים והרופאים בשניידר עזרו לו בתהליך הניתוחי. הניתוח הסתיים בהצלחה והילד הבריא".

ענן בכללית

יונה ציין כמה פלטפורמות טכנולוגיות שמסייעות לפעילות הרפואית של אנשי הכללית: "פלטפורמת אינטרנט של הדברים, שמחברת את הציוד הרפואי; פלטפורמות שירות, שרואות את המטופל ב-360 מעלות; פלטפורמת מידע ואנליזה; פלטפורמות קולבורציה פנימיות; ופלטפורמות מערכות מידע – לגאסי וחדשות".

"הענן הוא הפלטפורמה הבסיסית שלנו", אמר. "יצאנו למכרז והתחברנו לענן של מיקרוסופט, בפרויקט ענק בשיתוף נס. אנחנו עובדים חזק עם VMware באון-פרמיס. בנוסף, יש לנו את הענן שלנו ופתרונות תוכנה כשירות (SaaS) – רובסטיים ופתרונות קטנים וספציפיים לתחומים שונים, של סטארט-אפים".

יונה הבטיח כי "נשאף להקים בענן שלנו מערכות תפעוליות עם מידע על המטופלים שלנו. אנחנו לא רוצים שהמידע עליהם יסתובב בחוץ. אולם, בשלב הראשון לא נעלה מידע רפואי לענן".

הוא התייחס לרגולציה ואמר כי "המדיניות של משרד הבריאות היא מאפשרת. הוא מאפשר שימוש בפתרונות ענן ומגדיר מה חובתו של כל ארגון לעשות. בהתאם לזה, ניסחנו מדיניות שנותנת קווים מנחים איך משתמשים בענן בכללית, ואישרנו אותה".

"הבנו שכדי לעבוד מהר אנחנו צריכים להשתמש בתהליכים אוטומטיים", ציין יונה. "לכן, עשינו DevOps מהבסיס ועד לקוד עצמו. אנחנו עובדים עם פתרון Terraform, שמקצר את התהליך מחודשים לימים ומאפשר מעקב וצמצום עלויות".

לדבריו, "המפתח להצלחה בפרויקט הוא כוח האדם. לפני הפרויקט היינו שני אנשים. ואחרי שחברנו ל-נס, אנחנו 14 אנשים". הוא התייחס לאפשרות המוגבלת של שירותי בריאות כללית לתת שכר כמקובל בהיי-טק ואמר כי "שכר זה חשוב, אבל אתגר מקצועי לעובדים זה עוד יותר חשוב".

לסיום, יונה התייחס לאפליקציה של קופת החולים, וציין כי עד כה היא זכתה לכמעט ארבעה מיליון הורדות – 2.87 מיליון ל-IOS ו-1.1 מיליון לאנדרואיד. בשעות השיא, אמר, היא מופעלת לא פחות מ-50 אלף פעמים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אסי

    תשלחו אישור לטופס 17 ישירות לבתי החולים...במקום דפים...

אירועים קרובים