אלשייך: "בלי הפעלת התוכנה של NSO – הפושעים היו מנצחים"

המפכ"ל לשעבר, רב ניצב בדימוס רוני אלשייך, מצדיק בראיון לאנשים ומחשבים את השימוש של המשטרה בגרסה "מוחלשת" של פגסוס, וטוען שיש לתת למשטרה עוד יכולות למעקבים

רב ניצב בדימוס רוני אלשייך, לשעבר מפכ"ל המשטרה.

"הפעלת סייפן של NSO – תוכנה שהיא גרסה 'מוחלשת' של פגסוס – על ידי משטרת ישראל הייתה ועודנה פעולה מוצדקת לחלוטין. חלק ניכר מהפשיעה בעולם הפיזי עובר לרשת, ולכן, בלי הפעלה של טכנולוגיות מתקדמות, משטרת ישראל תהפוך ללא רלוונטית וידם של הפושעים תהיה על העליונה. בלעדי סייפן, הפושעים היו מנצחים", כך אמר רב ניצב בדימוס רוני אלשייך, לשעבר מפכ"ל המשטרה, לאנשים ומחשבים.

אלשייך התראיין לאנשים ומחשבים בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה 2022, שנערך היום (ד') במכללה האקדמית נתניה. הראיון בוצע לאחר שלפני כמה חודשים פורסמה סדרת תחקירים בכלכליסט, שבה נטען שהמשטרה משתמשת ברוגלת פגסוס של NSO למעקבים. ועדת מררי שהקים ראש הממשלה, נפתלי בנט, לבדיקת ממצאי התחקיר מצאה (במסקנות ביניים) שרק במספר זעום של מקרים מתוך 26 האנשים שצוינו בו אמנם היה מעקב או ניסיון מעקב. NSO הגישה בעקבות סדרת התחקירים תביעה נגד כלכליסט, שמתבררת בימים אלה בבית המשפט.

"יש להבחין בין עבירות ברשת לכאלה שבהן הרשת היא רק תווך"

לדברי המפכ"ל ה-18, "הפשיעה נודדת לרשת כי קל יותר לפשוע מהכורסה בבית. פשעי פדופיליה, למשל, דרשו בעבר נגישות פיזית לקורבן, וכיום לא – וזה איום ונורא. בלי שימוש בטכנולוגיה, גורמי שמירת ואכיפת החוק יהפכו לבלתי רלוונטיים בעולם שבו גדלים האיומים ברשת. זהו אתגר עצום".

אלשייך אמר כי "אין ספק – צריך לתת פתרונות כדי לספק הגנה במרחב החדש. יש להבחין בין סוגי העבירות השונות – אלה שנעשות ברשת מול אלה שבהן הרשת היא רק תווך. למשל, שניתנה בה הנחיה לרצוח. אתגר נוסף מגיע בשל הפער, העיכוב של 10-20 שנים בין המחוקק להתקדמות הטכנולוגית".

מה צריכות להיות המגבלות של הפתרונות האלה?
"ברור לחלוטין כי נדרש לייצר פתרונות עם מגבלה של מתי ללכת לשופט (לצורך קבלת היתר וצו – י"ה), משום שיש הבדל בין מעשה טרור ופעילות עבריינית. על המשטרה לפנות לבית משפט בכל מקרה של האזנת סתר, כי זו פגיעה בפרטיות".

"האיום הוא בעיקר מכיוון הביג דטה", ציין. "ככל שנאספים המון נתונים, כך יש גם פגיעה בפרטיות. אבל בעולם הביג דטה קיימים גם את כל הפתרונות. שם יש לקבוע מה לראות ומה להשחיר. השיח הזה, בין משטרה לגורמי המשפט, מתקיים כל הזמן, מתוך הבנה שיש לרסן את הכוח. כמעט כל דבר מלובן עם גורמים במחלקת יעוץ וחקיקה של המשטרה, הבקרה מאוד הדוקה – ויש ויכוחים. אבל בסוף, צריך לתפוס עבריינים".

"צריכה עוד כלי מעקב" דוגמת סייפן. משטרת ישראל. עיבוד ממוחשב.

"צריכה עוד כלי מעקב" דוגמת סייפן. משטרת ישראל. עיבוד ממוחשב. צילום: ויקיפדיה -BugStock

"כולנו רוצים לשמור על הפרטיות, אבל יש לזכור שהמדינה היא הסמכות להפעלת כוח: אבוי אם לא יהיה לה כוח ואבוי אם יהיה לה יותר מדי כוח", אמר המפכ"ל לשעבר. "אם למשטרה לא תהיה יכולת לבצע האזנות סתר – אפשר לקפל את הדברים וללכת הביתה. תוכנת סייפן מאפשרת האזנת סתר בין מחשבים וסלולר. עבריינים יודעים שרשויות אכיפת החוק מתחברות לטכנולוגיות ויכולות להאזין באמצעותן, בלי להתחבר לקופסה כבעבר, והם מבצעים תקשורת בין מחשבים, לרבות סלולר, ומשתמשים בזה ולו מסיבות כלכליות. תקשורת בין מחשבים היא האזנת סתר לכל דבר ועניין. אלא שאף אחד לא עסק בזה עד כה, ומה שציינתי הוא הפרשנות של היועץ המשפטי ואנשיו. האם לגיטימי לתת למשטרה לחפש? לדעתי כן, בכפוף לצו של בית המשפט".

אלשייך הוסיף: "האם לגיטימי לאפשר למשטרה לראות ווטסאפ אחורה? זו שאלה חשובה, וכרגע זה אסור ולכן זה לא קורה. מה שהמשטרה כן יכולה לעשות הוא לערוך חקירה תחת אזהרה ולחפש בתוך הטלפון של הנחקר על פי צו השופט. האם צריך לתת לה עוד יכולות? כן".

"השופט מבין שהוא חותם על תקיפת מחשב"

"בסופו של יום", אמר, "השופט מבין שהוא חותם על תקיפת מחשב, על פי חוק האזנת סתר, והוא רואה את התוצרים. האם המשטרה מתוסכלת מזה שהמחוקק לא עומד בקצב ההתקדמות הטכנולוגית? כן. האם המשטרה מסתפקת במה שהיועץ המשפטי מאפשר לה? כן. האם היא ממשיכה לדחוק את השר לביטחון פנים, כדי לקדם חקיקה? כן".

אלשייך סיים באומרו כי "בכל הקשור לשמירה על הפרטיות, המשטרה מנסה ללכת לאור תקנות ה-GDPR של האיחוד האירופי, עם רצון לאזן בין יעילות תפקודית לשמירת הפרטיות. הנושא של הפרטיות פרוץ מאוד".

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אייל רוטפלד

    הלוואי והוא היה מתמנה כשר הבט"פ ... בכלל, מדינת ישראל צריכה אנשים כמו אלשייך.

  2. סיפורים פה :)

    השופט הוא חותמת גומי, יחתום על כל דבר שישימו לו על השולחן...

אירועים קרובים