המערב מאשים רשמית: רוסיה תקפה לוויינים בסייבר

בריטניה, האיחוד האירופי וארה"ב קובעות באופן רשמי, כי רוסיה עומדת מאחורי הפריצה ללוויין ויאסאט בטרם הפלישה לאוקראינה

עוד קמפיין סייבר רוסי.

האיחוד האירופי, בריטניה וממשל ארה"ב האשימו באופן רשמי את הממשל הרוסי בפריצה למודמים לווייניים באירופה ב-24 בפברואר, בשעות שלפני הפלישה הרוסית לאוקראינה.

הצהרות מתואמות ורשמיות בנושא הונפקו אתמול (ג') על ידי המרכז הלאומי לאבטחת סייבר של בריטניה, לצד זו של מועצת האיחוד האירופי. בהודעה הבריטית נכתב, כי הקביעה לגבי זהות הפורצים נעשתה בעקבות "מידע מודיעיני חדש בנושא של בריטניה וארה"ב", וכי הפריצה ללווייני ויאסאט (Viasat) הייתה אחת מכמה מתקפות סייבר שממשלת רוסיה הפעילה לפני הפלישה לאוקראינה, לצד השחתת אתרים אוקראיניים ב-13 בינואר השנה ופריסה של נוזקות, שמאוחר יותר זוהו כ-Whispergate.

אנטוני בלינקן, שר החוץ של ארה"ב, הודיע, כי "גם ארה"ב חולקת בפומבי את הערכתה, שלפיה רוסיה היא שפתחה במתקפות סייבר בסוף פברואר נגד רשתות תקשורת לווייניות מסחריות". זאת, "כדי לשבש את הפיקוד והשליטה האוקראיניים במהלך הפלישה. לפעולות אלו היו השפעות זליגה למדינות אחרות באירופה (משמע, גם מדינות במערב אירופה הותקפו, י.ה.)".

גם ממשלות קנדה ואוסטרליה פרסמו אתמול הצהרות דומות, המאשימות את ממשלת רוסיה בפריצה. ממשלת ניו זילנד הכריזה על הטלת עיצומים על רוסיה בשל "מתקפות שמטרתן הזרמת מידע כזב ואחריותה למתקפות סייבר על אוקראינה", מבלי להזכיר במפורש את חברת הלוויינים.

בעבר אמרו פקידי ממשל אמריקנים בכירים לוושינגטון פוסט, כי האקרים הפועלים מטעם צבא רוסיה הם העומדים מאחורי המתקפה על חברת התקשורת הלוויינית מקליפורניה, אך עד השבוע למתקפה לא היה כל ייחוס רשמי.

במרץ השנה, הנפיקו ה-FBI ו-CISA – הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות בארה"ב, התרעה מפני מתקפות סייבר וניסיונות פריצה לרשתות תקשורת לווייניות. זאת בעקבות גורם רשמי אוקראיני, שאמר כי האקרים פגעו באחת ממערכות הלוויין של המדינה. ההתראה היוותה חלק מיוזמת "Shields Up" של CISA להגיב למתקפות סייבר רוסיות פוטנציאליות, המהוות חלק מהסכסוך באוקראינה. "פריצות מוצלחות לרשתות תקשורת לווייניות עלולות ליצור סיכון בסביבות התקשורת של הלקוחות שלהן", התריעה CISA.

ויקטור ז'ורה, סגן יו"ר השירות הממלכתי לתקשורת מיוחדת והגנה על מידע באוקראינה, אמר באותו חודש לכתבים, כי החבלה הדיגיטלית בלוויין KA-SAT של ויאסאט שעות לפני הפלישה הרוסית "הובילה לאובדן עצום בתקשורת באזור, ממש בתחילת המלחמה".

בתחילת מרץ, ארה"ב העבירה לוולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, טלפון לווייני מאובטח. זאת, כדי שיתאפשר קשר עימו ממקום המסתור שלו בקייב הבירה.

עוד בתחילת הלחימה, פנה מיכאלו פדורוב, סגן ראש הממשלה והשר לשינוי דיגיטלי של אוקראינה, וביקש את עזרתו של אילון מאסק להשאיר את ארצו מחוברת לאינטרנט תחת המתקפות הרוסיות. סטארלינק הוא שירות האינטרנט בלוויין שחברת החלל של מאסק, SpaceX, מקדמת ומוכרת זה מכבר – והבעלים החדש של טוויטר נענה לבקשה.

מומחי אבטחה ציינו, כי אבטחת הסייבר בעולם הלווייני היא תחום שצבר תאוצה בחודשים האחרונים.

ההצהרה הבריטית אזכרה את התקיפה של הסוכן הרוסי הכפול סרגיי סקריפל ובתו יוליה, שנמצאו ב-2018 מחוסרי הכרה על ספסל בסולסברי שבממלכת האי. סוכנים של ה-GRU – הביון הצבאי הרוסי, הם שהרעילו את השניים בגז עצבים. ליז טרוס, שרת החוץ של בריטניה, אמרה אתמול, כי "המודיעין (שהשגנו) הוא עדות ברורה ומזעזעת למתקפה מכוונת וזדונית של רוסיה נגד אוקראינה, שהיו לה השלכות משמעותיות על אנשים ועסקים רגילים באוקראינה וברחבי אירופה".

רוסיה לא הגיבה להצהרות המערב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים