המדינה ורשות החדשנות ישקיעו 60 מיליון שקל בחברת בשר מתורבת

מאגד הבשר המתורבת, הכולל 14 חברות, אושר סופית, ויזכה למימון הנרחב ● ההשקעה הממשלתית, מהגבוהות בעולם, היא צעד דרמטי עבור ישראל במירוץ לבשר אלטרנטיבי ● תנובה עומדת בראש המאגד

אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה; אלה וולדמן-רנצר, סמנכ"לית אסטרטגיה בצוות של GFI ישראל.

מאגד הבשר המתורבת הגדול בעולם אושר סופית יל-ידי רשות החדשנות הישראלית, ויזכה למימון ממשלתי בגובה של כ-60 מיליון שקל, למשך כל תקופת הפעילות שלו, שתתפרס על פני שלוש שנים. את הקמת המאגד הובילו The Good Food Institute Israel; גאיה סביון, זוכת מענק GFI, שאחראית לייזום ולתיאום הפרויקט; וחברת תנובה, שעומדת בראש המאגד. המאגד מורכב מ-14 חברות, בכללן כמה מחברות הבשר המתורבת המובילות בעולם, כמו גם 10 מעבדות אקדמיות.

בשר מתורבת – בדרך להפוך למוצר בשימוש יומיומי

מטרת המאגד לפתח שיטות ייצור חדשניות לבשר מתורבת, שיתאפיינו ביעילות ותחרותיות מוגברת ויתאימו לייצור בקנה מידה תעשייתי. המאגד הוא חלק ממסלול מאגדי מגנ"ט (מחקר ופיתוח גנרי טכנולוגי) של רשות החדשנות, שמטרתו לעודד מחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשניות בחזית הידע הטכנולוגי, על מנת להקנות יתרון יחסי לתעשייה הישראלית בשווקים בינלאומיים.

לצד ההתקדמות במו"פ של טכנולוגיות בשר מתורבת, לאחרונה יצאה לפועל גם תכנית פיילוט חדשה בתחום הרגולציה של בשר מתורבת, במסגרת שיתוף פעולה בין מנהל המזון במשרד הבריאות לבין רשות החדשנות.

"הסנכרון בין החדשנות במזון לבין הרגולציה הכרחי על מנת להבטיח שטכנולוגיות אלו תהיינה בטוחות לצריכה ושמוצריהן יגיעו אל צלחת הצרכן, תוך ניצול מירבי של היתרונות הלאומיים בתחום",  אמרה אלה וולדמן-רנצר, סמנכ"לית אסטרטגיה בצוות של GFI ישראל. "היום, יותר מתמיד, מדינות צריכות למצוא דרכים לייצר ביטחון מזון לאומי בשטחן. טכנולוגיות חלבון אלטרנטיבי, ובשר מתורבת, בפרט, הן מרכיבים חיוניים בהקשר זה, בדיוק כפי שהן חיוניות באספקת חלבון בר קיימא".

השקעות בסטארט-אפים של בשר מתורבת: דירוג מדינה לפי מיליוני דולרים (2021)

השקעות בסטארט-אפים של בשר מתורבת: דירוג מדינה לפי מיליוני דולרים (2021)

"ישראל – דוגמה מצויינת כיצד מדינות צריכות לפעול"

שי כהן, סמנכ"ל החדשנות בקבוצת תנובה, ומי שמשמש כיו"ר המאגד: "זוהי השקעה חסרת תקדים בעולם במאגד בתחום החקלאות התאית בכלל ובבשר מתורבת בפרט, שתאפשר למדינת ישראל לשמור על הובלתה באחד התחומים המשמעותיים בפודטק כיום. שיתוף הפעולה בין חברות מובילות בפיתוח בשר המתורבת, לבין יצרניות מזון מובילות, שמביאות את הידע והיכולת להסב טכנולוגיות ייצור לקנה מידה תעשייתי, לבין חוקרים באקדמיה הוא חיוני ליצירת פריצת דרך בתחום ולהנגשת המוצרים לציבור הרחב. ישראל, בהובלתה של רשות החדשנות, מהווה דוגמה מצויינת כיצד מדינות צריכות לפעול".

כהן הוסיף, כי המאגד יכלול ארבע קבוצות עבודה מרכזיות, אשר יתמקדו בפיתוח טכנולוגיות לגידול והתמיינות תאי מקור לתאי שריר ושומן, טכנולוגיות ביוראקטורים ופיתוח תהליך ייצור רציף, טכנולוגיות סקפולדים, טכנולוגיות ייצור מדיומי גידול ומרכיביהם. הקבוצות יתחילו לפעול כבר בחודשיים הקרובים.

שוק הבשר העולמי מוערך כיום בכ-1.4 מיליארד דולר בשנה. בחברת המחקר מקינזי (Mckinsey & Company) חוזים ששוק הבשר המתורבת צפוי להגיע ל-20 מיליארד דולר עד 2030.

בהודעת המאגד לתקשורת צוין כי "אישורו של מאגד זה מהווה צעד משמעותי ביכולת למלא את הדרישה הזו וישראל סוללת את התשתית לכך. אישור זה מוסיף ומחזק את מעמדה של ישראל כמובילה עולמית בחדשנות ומו"פ בתחום החלבון האלטרנטיבי בכלל ובשר מתורבת בפרט. למעלה מ-36% מכלל ההשקעות העולמיות בחברות בשר מתורבת הן בישראל, לפי הדו"ח האחרון שפרסם GFI. עם שש חברות בשר מתורבת חדשות שנוסדו רק בשנת 2021.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גיא

    הרבה בהצלחה ממתין לטעום בשר מתורבת נהדר, תודה.

אירועים קרובים