"השלב הבא בעיר החכמה – תושבות ותושבים מאושרים"

לדברי אורי בן ארי, יועץ בכיר לתחום ערים חכמות, מדובר בשלב שבו תושבי העיר חווים אושר ורווחה, רמת שביעות רצון גבוהה ורמת נאמנות לקוחות גבוהה לעיר ולשירותים שהיא מעניקה

אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה.

"עיר חכמה היא מושג חמקמק. הדור הראשון של ערים חכמות מאופיין בשימוש בטכנולוגיה לטובת חיסכון, התייעלות ושיפור איכות החיים. לא מדובר רק על טכנולוגיה ו-ICT, אלא גם ניהול אנרגיה חכם, אגירת חשמל וייצור חשמל עצמאי. הדור השני של עיר החכמה הוא עיר מנוהלת, שנעשה בה שיתוף תושבים בעקבות מידע שנצבר בזמן אמת לטובת בנייה של קהילה חכמה. כעת אנו נמצאים בדור השלישי של עיר חכמה, כזו שבה נדון האושר של התושבים. לא מדובר על תושבים 'רוחניקים', הנעזרים בכימיקלים ומסתובבים ברחובות כדי להיות מאושרים – אלא על תושבים ובעלי עסקים שהם שבעי רצון ברמה גבוהה. מדובר בשלב האושר של התושבים, הרווחה, רמת שביעות רצון גבוהה ורמת נאמנות לקוחות גבוהה, כי אנשים שטוב להם בעיר ממליצים עליה לאנשים אחרים", כך אמר אורי בן ארי, יועץ בכיר לתחום ערים חכמות, בכנס ערים חכמות.

הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף מרכז בר-אילן לערים חכמות ופורום המנמ"רים המוניציפליים, התקיים היום (ג') באולם האירועים לאגו בראשון לציון. את הכנס פתח פלי הנמר, יזם ומנהיג הקבוצה, והנחה יהודה קונפורטס, העורך ראשי של אנשים ומחשבים.

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

בדירוג העולמי של האו"ם לגבי מדד האושר של מדינות, אמר בן ארי, "המדינה המאושרת העולם היא פינלנד, והמדינה המדורגת במקום האחרון היא אפגניסטן. ישראל עלתה מהמקום ה-14 לתשיעי בדירוג זה. בדירוג העולמי של ערים מאושרות, ב-2020 תל אביב הגיעה למקום השמיני המרשים ברשימה, ואילו דובאי דורגה במקום ה-39. כך, תל אביב היא מהערים החכמות והמאושרות בעולם. מנגד, ישראל עדיין לא מדינה חכמה".

בישראל, אמר בן ארי, "נבחנו ודורגו 16 ערים בישראל בממד של איכות חיים. כפר סבא הובילה את הרשימה בשנת 2020, ולאחריה – רחובות, רמת גן וראשון לציון

בן ארי ציין את ששת מאפייני העיר החכמה: ממשל חכם, סביבה חכמה, אנשים חכמים, כלכלה חכמה, תחבורה חכמה וחיים חכמים (ביטחון, בריאות ותרבות). אלה, אמר, "נמצאים רובם ככולם בשליטת הממשלה ולא בשליטת ראשי הערים, וכאשר קיימים מדדים ומחוונים ברורים למדידת המאפיינים הללו, ניתן לאפיין ולמדוד את המדינה כחכמה ולתכנן תוכנית אב למדינה חכמה יותר. זה קורה, למשל, בסינגפור, שם קיימת תוכנית אב ל-2050". לדבריו, "המדינה מתקרבת ל-10 מיליון תושבים, הגיע הזמן לחשוב על ישראל כעל מגה-סיטי ולתכנן אותה כעיר חכמה מובילה".

בן ארי סיכם בציינו את התנאים הבסיסיים להצלחת עיר חכמה: "נדרש ראש רשות בעל חזון, צריך למנות פרויקטור, מי שמוביל תכנית אב אסטרטגית לתחום, עם אג'נדה. יש להקים צוות פעיל וייעודי לתחום. חשוב שלרשות המקומית יהיה מנמ"ר, שיהיה בדרג ההנהלה, בעל מעמד מקביל לסגן נשיא בתאגיד. כדי להצליח במימוש הפיכת העיר לעיר חכמה ומאושרת יש להתנהל כיחידה עסקית, יש לחשוב על העיר כעל עסק, המצוי בתחרות תמידית – על תושבים, על טאלנטים ועל שירותים משופרים. יש לבנות מערכת CRM לטובת ניהול היחסים בין העיר והתושבים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים