טלטלה בעולם המדפסות: זירוקס שוב מועמדת למיזוג עם HP

שני דירקטורים של ענקית ההדפסה עוזבים - מה שמצית, שוב, את השיחות על מיזוג בן עשרות המיליארדים שלה עם HP

מהלך ארגוני חדש. זירוקס

שינויים בזירוקס מציתים מחדש את השיחות על מיזוג אפשרי שלה עם HP, בעסקה בת עשרות מיליארדי דולרים.

שני דירקטורים של זירוקס יעזבו בקרוב את תפקידם: יו"ר הדירקטוריון, קית קוזה, ששימש עד אפריל האחרון כמנכ"ל ויו"ר אייקאן אנטרפרייזס, ושריל גורדון קרונגרד, אשת השקעות, ששימשה בעבר כמנכ"לית ובתפקידי ניהול בכירים בחברות שונות של קרן רוטשילד ומשפחת רוטשילד.

עזיבת השניים את דירקטוריון זירוקס הציפה בסוף השבוע חרושת דיבורים ושמועות לגבי מהלכי מיזוג או רכישה אפשריים של ענקית ההדפסה. זאת, ברקע העובדה שלמשקיע האקטיביסט קארל אייקן יש בעלות של יותר מחמישית בחברה. אף ששם הרוכשת לא צוין, מיד עלה שמה של "החשודה המיידית" – HP, מתחרתה רבת השנים של זירוקס ומי שכבר אוזכרה בעבר כמועמדת למיזוג עמה.

מה הרקע לעזיבה?

במסמך שהגישה זירוקס בסוף השבוע ל-SEC, הרשות לניירות ערך בארצות הברית, היא מסרה שקוזה וקרונגרד הודיעו לדירקטוריון החברה שהם לא יעמדו לבחירה מחודשת אליו, ויפרשו ממנו לקראת אספת בעלי המניות השנתית שלה, שמתוכננת ל-19 במאי. זירוקס לא הגיבה לשאלות העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית על משמעות העזיבה, אולם במסמך שהוגש ל-SEC נכתב ש-"הדירקטוריון אמר שהיא נעשית ברקע יחסים ידידותיים". לפי הדירקטוריון, "החלטותיהם של קוזה וקרונגרד שלא לעמוד לבחירה לא נבעו מאי הסכמה כלשהי ביחס לפעולות, מדיניות או שיטות עבודה של זירוקס. החברה מודה להם על תרומתם המשמעותית הרבה".

עם פרישת השניים, מספר הדירקטורים של זירוקס יצומצם לשמונה. מחיר מניית החברה עלה בכמעט 2% לאחר פרסום העזיבה המתוכננת.

ניסיון אחר ניסיון, דחייה אחר דחייה

בסוף 2019 ותחילת 2020 הובילה זירוקס הצעת השתלטות עוינת על HP, שאם הייתה יוצאת לפועל הייתה משלבת את שתי ענקיות הטכנולוגיה האגדיות – אך דירקטוריון החברה דחה את כל ההצעות. באפריל 2020, במהלך החודשים הראשונים של מגפת הקורונה, הודיעה זירוקס כי "משבר הבריאות העולמי הנוכחי והסערה המקרו-כלכלית בשוק הגלובלי, שנגרמו על ידי הנגיף, יצרו סביבה עסקית שאינה תורמת לכך שנמשיך לרכוש את HP".

בנובמבר 2019 הציעה זירוקס לחברה שהיא הייתה מעוניינת לרכוש – HP, שגדולה ממנה פי שלושה – סכום של 22 דולר למנייה, קרי: בין 24 ל-27 מיליארדי דולר (תלוי במצב השוק בזמן הרכישה), עבור קבלת הבעלות עליה. אלא שכאמור, מועצת המנהלים של הנרכשת הפוטנציאלית דחתה פה אחד את ההצעה, ואמרה כי זו ממעיטה בהערכת שוויה של החברה ואיננה לטובת בעלי המניות. בפברואר 2020 זירוקס הגדילה את ההצעה ל-24 דולר למניה, שמשקפים שווי כולל של כ-34 מיליארד דולר.

לאחר כמה סירובים מצד HP והתכתשויות מילוליות בין המנכ"לים של שתי החברות, נציגי זירוקס נפגשו עם בעלי המניות של HP כמה פעמים, על מנת לדון ב-"סינרגיות" הפוטנציאליות שיכולות להתקבל כתוצאה מהעסקה, אם תתממש. אייקן היה אחד הדוחפים הגדולים למיזוג בין שתי החברות. אז היו בבעלותו 10.6% ממניות זירוקס ובעלות חלקית על HP, בשווי של 1.2 מיליארד דולר.

HP, מיצרניות המדפסות הגדולות בעולם, וזירוקס, מהספקיות הגדולות של מכונות צילום, נאבקות כל אחת על עתידה הכלכלי, בשל פגיעה בליבה העסקית של השתיים: התעניינות הולכת וקטנה של ארגונים בהדפסות משרדיות. גם עסקי המחשבים של HP לא צמחו. שתי החברות הגיבו לשינויים בשוק על ידי קיצוץ בעלויות.

קוזה מונה ליו"ר הדירקטוריון של זירוקס במאי 2018, כחלק מהמהלכים לפייס את אייקן. באותה העת, אייקן ודארווין דיסון, שניים משלושת בעלי המניות הגדולים ביותר של זירוקס, התנגדו להצעה של פוג'י פילם אחזקות לרכוש את החברה – הצעה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל, לאחר התערבות בית המשפט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים