"הטכנולוגיה השיגה את הפדגוגיה – אבל זה לא לטובה"

"המפגש בין שני העולמות הוא רב שנים, ואני בין אלה המאמינים שהפדגוגיה קודמת לטכנולוגיה", כך אמר מוהנא פארס, ראש מינהל החינוך הטכנולוגי וסמנכ''ל במשרד החינוך

מוהנא פארס, שפורש מתפקיד ראש מינהל החינוך הטכנולוגי וסמנכ''ל במשרד החינוך.

"במפגש בין שני השדות, טכנולוגיה ופדגוגיה, הטכנולוגיה השיגה את הפדגוגיה בקלות – אבל זה לא לטובה. בקורונה, ובכלל, הטכנולוגים שעסקו בחינוך אמרו: 'הבה נשפוך את הטכנולוגיה לעולם החינוך', אולם זה לא עבד. אני דבק בעמדה שמה שלא עובד בשגרה – לא יעבוד בחירום. המפגש בין שני העולמות הוא רב שנים, ואני בין אלה המאמינים שהפדגוגיה קודמת לטכנולוגיה", כך אמר מוהנא פארס, ראש מינהל החינוך הטכנולוגי וסמנכ"ל במשרד החינוך.

פארס דיבר בכנס Edutech 2022. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ה') באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות מאות עובדי הוראה והחינוך הטכנולוגי, ונושאו היה כיתת העתיד 3.0. הנחו אותו אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

"הפיבוט של בית הספר"

יש לציין שפארס ממלא את התפקיד במשך כשנה. הוא מונה במרץ אשתקד כממלא מקום, לאחר התפטרותו של ד"ר עופר רימון, וקיבל את המינוי הקבוע בספטמבר האחרון. לדבריו, "התחלתי את דרכי במערכת החינוך כמורה למתמטיקה וכמנהל בית ספר. לפני שנים, מורה בבית הספר שניהלתי הוציא מהכיתה החוצה שני תלמידים. היה להם משעמם והם הפריעו. חיפשתי פתרונות לשעמום, ומצאתי במט"ח סביבה מתמטית. מצאתי עבור זוג התלמידים שהוצא מהכיתה דרך להוראת מתמטיקה שלא הייתה מוכרת להם. מכאן ניתן לראות שהסיפור של הטכנולוגיה בחינוך איננו טריוויאלי".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל גולדשטיין

הוא הדגיש כי "למרות החלחול של הטכנולוגיה במערכת החינוך, תפקידו של המורה לא נעלם – ולא ייעלם. המורה נותר הפיבוט, שחקן ציר מרכזי, הכי חשוב בבית הספר".

למידה מרחוק? אמרו מעתה למידה משולבת דיגיטל

פארס אמר כי "אני מציע למחוק מהלקסיקון את מושג ה-'למידה מרחוק'. זה פותר בעיה קיימת, אבל עלינו לעבור ממצב של למידה מרחוק למצב של למ"ד (ר"ת למידה משולבת דיגיטל). במצב זה, יש להעביר יותר אחריות לתלמיד ולתלמידה, אך לא ב-100%. אנחנו מגבשים תוכנית שכזו בחודשים האחרונים".

"אנחנו מתווים את מימוש תפיסת הלמידה משולבת הדיגיטל יחד עם ישראל דיגיטלית", אמר ראש מינהל החינוך הטכנולוגי. "זו מאפשרת רציפות לימודית, שמתרחשת בכל מקום ובכל זמן. מדובר בלמידה מותאמת אישית, חווייתית, שמספקת כלים לפיתוח ידע, ולהקניית מיומנות וערכים – לפי תפיסת משרד החינוך".

לדברי פארס, "שילוב דיגיטל בלמידה יאפשר למורים ולמורות את היכולת לתכנון הוראה על בסיס נתוני פעילויות התלמידים, שמצדם יקבלו יכולת לנהל את הלמידה שלהם באופן עצמי. למידה שכזו תאפשר לכלל הגורמים במערכת החינוך – המטה, המחוז, בית הספר, המורה, התלמיד וההורה – לפעול ולהתנהל בצורה מושכלת, מבוססת נתונים".

לסיכום הוא אמר כי "נדרשים כמה תנאים לקיום טכנו-פדגוגיה במיטבה, ביניהם תשתיות, סביבות למידה, נתונים, תוכן דיגיטלי ופדגוגיה פרקטית. תפקידם של הטכנו-פדגוגים, כמוני, הוא להנגיש את הפדגוגיה לטכנולוגיה – ולפשט את הטכנולוגיה לפדגוגיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים