משקיעה של אפל מתנגדת להענקת שכר של 99 מ' דולר לטים קוק

המשכורת השנתית של המנכ"ל, הכוללת בונוסים, גרמה לקרן העושר הריבונית הגדולה בעולם - שבבעלותה כאחוז אחד ממניות החברה - להודיעה שתתנגד ככלל למדיניות שכר הבכירים של הענקית מקופרטינו ועתידה להצביעה נגדה

נדרש לבטא תמיכה בפלסטינים. טים קוק, מנכ"ל אפל.

סכום הבונוסים שחברת אפל מעניקה לבכיריה בכלל, ולטים קוק מנכ"לה בפרט, מרגיז את קרן העושר הריבונית הנורווגית (Norway's oil fund), שהיא בעלת מניות בהיקף 1.03% בענקית ה-iPhone האמריקנית. באחרונה היא הודיעה לתקשורת כי תצביע נגד שכר מנהלי החברה באסיפה הכללית של בעלי המניות, המתוכננת ליום ו' הקרוב (ה-4 במרץ).

הקרן, המכונה גם "קרן הנפט", הוקמה ב-1990 כדי להשקיע את עודפי ההכנסות של מגזר הנפט הנורווגי. יש לה יותר מ-1.3 טריליון דולר בנכסים, כולל אחזקה של 1.4% מכלל המניות של החברות הציבוריות בעולם, מה שהופך אותה לקרן העושר הריבונית הגדולה בתבל.

כאמור, הסכום שמקומם את הקרן יותר מכל הוא זה המייצג את שכרו של מנכ"ל אפל, קוק. חבילת השכר השנתית שעתיד לקבל קוק עבור 2022 מסתכמת ב-99 מיליון דולר. ב-2021 הוא קיבל 98.7 מיליון דולר כשכר בסיס, כמו גם רווחים ומניות, כולל 712,488 דולר לכיסוי השימוש האישי במטוסו הפרטי.

בעניי הקרן הנורבגית, אפל חייבת להבטיח ש"לכל התגמול יש רציונליות ברורה". הקרן גם אמרה שהיא מאמינה כי יש "לחסום לחמש עד עשר שנים את המניות שהוקצו למנהיגים באפל".

בנוסף הקרן גם עדכנה כי תתמוך בהצעות בעלי המניות הקוראות ליותר מאמצים בנושאים סביבתיים וחברתיים.

נזכיר עם זאת כי הצבעות בעלי המניות על תגמול הבכירים בחברה הן על תקן עצה בלבד, והדירקטוריון אינו מחויב לקבלן.

החברה היקרה בעולם. אפל. סניף החברה בהונג קונג.

החברה היקרה בעולם. אפל. סניף החברה בהונג קונג. צילום: BigStock

החברה הכי שווה משלמת שכר בכירים מופרך?

יצוין כי ממש בתחילת 2022 חצה שוויה של אפל את רף 3 טריליון הדולר, והיא עשתה היסטוריה בשוק המניות כחברה הכי שווה בעולם. למרות שמאז היא ירדה מתחת לרף הזה, ושוויה כעת הוא "רק" 270 מיליארד דולר, עדיין אפל היא מחזיקת התואר הנכסף.

בשורה התחתונה, ועל פי רויטרס, בהתבסס על מסמך השכר שפרסמה הענקית, מנכ"ל אפל הרוויח ב-2021 פי 1,447 מהעובד הממוצע שלה (לפי שכר חציוני).

הנתון המסוים הזה גרר כותרות רבות, וכעת, עם עליית נושא השכר לכותרות שוב, גדל הפוטנציאל שהוא יעורר גם את זעם העובדים – שבלאו הכי מוחים נגד מעסיקתם בעניין פערי השכר, חוסר שוויון בגישה הניהולית ואפילו בגין תרבות ניהול רעילה הממסמסת תלונות על הטרדות מיניות. 

קבוצת פעילים מקרב עובדי החברה, ששמה הוא Apple Together – שהיא למעשה פחות או יותר אותה חבורת עובדים אשר החלה במחאה נגד ענקית הטק בקיץ, תחת השם והמיתוג AppleToo# – פועלת בנחרצות במטרה לשנות דברים מהיסוד באופן התנהלות החברה מקופרטינו מולם.

קוראים למשקיעים להיות ערכיים. Apple Together, עובדי אפל המוחים נגדה.

קוראים למשקיעים להיות ערכיים. Apple Together, עובדי אפל המוחים נגדה. צילום: צילום מסך מאתר Apple Together

למעשה, הקבוצה כבר מתכוננת לפגישת בעלי המניות שתתקיים ביום ו', ובאתרה כתבה כך: "שלום בעלי מניות. ברצוננו להפנות את תשומת הלב שלכם לאסיפה השנתית הקרובה של בעלי המניות ולעובדה שיש לכם אמירה בנושא. לפני האסיפה, בעלי המניות יכולים להצביע בעד או נגד מספר הצעות המגיעות ממועצת המנהלים הנוכחית של אפל או מבעלי המניות עצמם. כדי לסייע לכם בתהליך זה, ריכזנו מידע וכמה המלצות לגבי הצבעה, אבל אנו קוראים לכל אחד ואחת מכם לעשות בדיקת נאותות משלכם, להתחיל בשיח אחד עם השני, להתווכח על היתרונות, ולעקוב אחר ערכים בעת ההצבעה". המוחים סיכמו וכתבו: "אין בחירה מושלמת בעולם לא מושלם, אבל אתם יכולים להתחיל בשלוח מסר עוד היום לגבי הערכים שלכם".

אפשר שהמהלך של הקרן הנורווגית ייתן למוחים רוח גבית להמשיך בפועלם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים