האם ההר של כלכליסט הוליד עכבר?

צוות מררי קבע: אין עדויות שהמשטרה הדביקה באמצעות רוגלת פגסוס של NSO - בלא צו שיפוטי - מכשיר טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו בתקשורת

השתמשה בגרסה קלה של פגסוס מבית NSO. משטרת ישראל. עיבוד ממוחשב.

"אין כל אינדיקציות שמשטרת ישראל הדביקה, באמצעות תוכנת פגסוס שבידיה – בלא צו שיפוטי – מכשיר טלפון של מי מבין האנשים שפורסמו בתקשורת", כך קבע צוות הבדיקה בראשות עו"ד עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.

הצוות – שמונה לבדוק טענות שונות אשר עלו בפרסומים בתקשורת על אודות שימוש לא חוקי, לכאורה, באופן שבו משטרת ישראל מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר – הגיש את ממצאיו אמש (ב') לגלי בהרב מיארה, היועצת המשפטית לממשלה.

בצוות היו חברים, מלבד מררי, שני מומחי טכנולוגיה וסייבר חיצוניים: צפריר כץ, לשעבר ראש אגף טכנולוגיות בשב"כ, ואיל דגן, בעבר ראש אגף החקירות בשירות.

הצוות, שהסתייע גם במומחים טכנולוגיים, בדק האם בוצעה הדבקה למכשירי טלפון ניידים השייכים למי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת, באמצעות רוגלת פגסוס בגרסתה המשונמכת, סייפן – שבשימוש משטרת ישראל – בלא צו שיפוטי. הבדיקה הטכנולוגית המקיפה של הצוות נשענה גם על מידע שהגיע מידי מומחים של NSO.

עו''ד עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה.

עו"ד עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. צילום: דברות משרד המשפטים

לפי הממצאים, קיימים צווים להאזנת סתר לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה. לגבי שניים מתוכם, קבעו חברי הצוות – "אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים שלגביהם ניתן צו – ההדבקה הצליחה".

הבדיקה בוצעה גם לגבי מערכת נוספת, שנכנסה לשימוש באחרונה. גם פה נקבע כי "לא היתה כל אינדיקציה לכך שבוצעו הדבקה, או ניסיונות הדבקה, לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו".

בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה לגבי מכשירי הטלפון הנייד של שלושת המנכ"לים לשעבר של משרדי הממשלה – שי באב"ד, אמי פלמור וקרן טרנר. גם במקרה זה קבעו החוקרים כי "אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על ידי משטרת ישראל האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם".

"הצוות עתיד להמשיך את עבודתו"

בתחילת החודש פורסם כי המשטרה מבצעת פעולות אקטיביות עצמאיות של מעקב טכנולוגי אחר אזרחים, לעיתים אף בלא קשר לחקירה מתנהלת, או לבירור חשדות לביצוע עבירות פליליות – משמע דיוג – וממילא בלא שהתקבל צו שיפוטי. "קשה להפריז בחומרת הטענות, הנוגעות לליבת שלטון החוק במדינה דמוקרטית", כתבו חברי הצוות.

הבדיקה נעשתה אל מול כלל הנתונים המשקפים את פעולות המשטרה לביצוע האזנות הסתר במערכת פגסוס, מאז שהחלה לפעול במשטרה ועד היום – למול נתונים שהופקו על ידי NSO מבסיס הנתונים הפנימי שלה. חברי הצוות הדגישו כי "המערכת מותקנת במתקני משטרת ישראל בלבד. לפי NSO, אין למשטרה גישה לבסיס הנתונים הפנימי של המערכת, וגישתה היחידה אל המערכת היא באמצעות ממשק המשתמש, ולכן הם אינם חשופים לשינויים.

"הצוות עתיד להמשיך את עבודתו ביחס לבחינת העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר, לרבות הרחבת הבדיקה בדבר הטענות לשימוש במערכות בלא צו – מעבר לרשימת האנשים שפורסמו, על בסיס הנתונים שנותחו ונאספו על ידי המומחים הטכנולוגים עד כה, מידת ואופן התאמתם של הכלים המצויים בידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על-פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות בעלות מאפיינים שונים המאפשרות האזנה לתקשורת בין מחשבים המצויות, או שנמצאו בשימוש משטרת ישראל; קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות; פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום, והיבטים נוספים".

אם בהמשך בדיקות הצוות יעלו ממצאים, המעידים על התנהגות פסולה עם חשד לעבירה פלילית, "יועבר הטיפול בממצאים לרשויות".

כלכליסט טען: 26 בכירים היו מושא להאזנות סתר מטעם המשטרה

נראה כי אם כלכליסט לא יחשוף את כל הידוע לו בפרשה, התחקיר המהדהד שלו לא יחזיק מים. כזכור, החודש פרסם העיתון כי המשטרה שתלה את תוכנת הריגול של NSO בניידיהם של 26 בכירים במגזר הציבורי והפרטי – בלא פתיחת חקירה ובלא אישור חוקי. בין השמות ברשימה: אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו; איש העסקים רמי לוי; מנכ"לי משרד האוצר לשעבר טרנר ובאב"ד; עיתונאי וואלה!, מנכ"לי וואלה! לשעבר, אילן ישועה ואבירם אלעד; סטלה הנדלר, לשעבר מנכ"לית בזק; איריס אלוביץ', בת זוגו של בעל השליטה בבזק לשעבר; פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, ועוד.

המשטרה הכחישה שימוש לא חוקי ברוגלה, והמפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, טען שמדובר בספין. בנוסף,  NSO שלחו מכתב התראה לפני תביעה למו"ל כלכליסט. אנשי העיתון עמדו מאחורי התחקיר, אולם סירבו לחשוף מסמכים – בשל החשש לחשיפת המקורות.

תגובת כלכליסט למסקנות החקירה עד כה התפרסמה אתמול (ב'), ובה נאמר כי "ממצאי דו"ח הביניים של צוות הבדיקה, בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הממצאים והטענות שפרסמנו ב'כלכליסט', וכך נעשה. מפאת הזמן הקצר בין מועד פרסום דו"ח הביניים הערב לבין שעת ירידת העיתון לדפוס, בדיקה כזו טרם נעשתה. כשנסיים אותה, לא נהסס לתקן ככל שיידרש".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אמר כי "זהו זיכוי מהדהד למשטרת ישראל ותעודת עניות לעיתון".

הליכוד מסר כי "החוקרים חקרו את החוקרים ואמרו ש'הכל בסדר'. אין שום ערך לבדיקת-כסת"ח שבה איש לא נחקר באזהרה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    כולם יודעים מי המקור או המקורה. לא צריך להעמיד פנים.

  2. פופאי

    בעקבות הבדיקה של מררי, גם שרה נתניהו בחנה מחדש את תיקי האלפים ואמרה שלאחר בדיקה מקיפה ומעמיקה שלה ושל כל בני המשפחה, הם גילו שביבי אחלה, לא עשה שום דבר רע והוא ראוי לפרס נובל. אפשר לקפל את הבאסטה?

אירועים קרובים