קבוצת עובדי סיילספורס יוצאת נגד תוכניות ה-NFT של החברה

ענקית ה-CRM הביעה התעניינות בהשקת ענן NFT, ואולי אפילו בהפיכה למתחרה משמעותית של OpenSea, השחקנית הבולטת והמובילה בשוק המתחמם והולך ● 400 מעובדיה ממש לא התלהבו מהכיוון - מדוע?

הילכו שניים יחדיו? סיילספורס ו-NFT. חלק מהעובדים מתנגדים. עיבוד ממוחשב כאילוסרציה.

עובדי סיילספורס (Salesforce) אינם מרוצים מהתוכניות של החברה לצלול לשוק ה-NFT (אסימון חסר תחליף), ההולך והופך לפופולרי בימים אלו.

יותר מ-400 עובדים מרחבי העולם חתמו על מכתב פתוח המביע דאגה מההשפעה הסביבתית של NFTs, כמו גם מהאופי "הבלתי מפוקח והספקולטיבי מאוד" של התחום בכלל, ושל NFTs כנכסים פיננסיים. "מספר התרמיות ומקרי ההונאה בתחום ה-NFT הוא מכריע", כתבו העובדים להנהלה.

לנרמל תחום לא הכי נורמטיבי, בינתיים

הכל החל כשענקית ה-CRM האמריקנית הבינלאומית, הפועלת מהמטה המרכזי שלה בסן פרנסיסקו, בישרה לעובדים בתחילת פברואר שהיא מתכננת שורה של יוזמות הקשורות ל-NFT. אלו כוללות, לפחות לפי התוכניות, השקה של ענן NFT, שיכול לעזור לאנשים ליצור NFTs – פעולה המכונה הטבעה (Minting), לפרט אודותיהם ולהציע אותם בשווקים. משמעות הדבר היא שסיילספורס אולי אפילו מתכננת להפוך למתחרה משמעותית של OpenSea, השחקנית הבולטת והמובילה בשוק המתחמם והולך.

לדברי מקור שביקש לא להזדהות וצוטט בתקשורת, בשיחת החברה מתחילת החודש דנו מנהלי סיילספורס בחזון שלהם להפצת שירות ענן NFT, כשמשמעות הדבר עשויה להיות שמשווקים שבינתיים נשארים על הגדר לגבי הבחירה האם עליהם להיכנס לזירת ה-NFT יוכלו לקבל תמיכה בכך, בהנחה שהעסק שלהם הוא לקוח של סיילספורס. בנוסף, אם סיילספורס תלך על תוכניות ה-NFT שלה, הדבר "ינרמל" לא במעט את התחום הלא ממש נהיר לרבים בינתיים, כך שגם חברות טכנולוגיה גדולות אחרות, מן הסתם, יחליטו לספק שירות ענן דומה.

NFTs גם היו לב העיסוק בפוסט התחזיות לשנת 2022 של סיילספורס, שעלה בבלוג החברה. מנהל אסטרטגיית השוק של סיילספורס, מת'יו סוויזי, כתב בין השאר בפוסט: "מותגים שיחקו עם NFTs במשך 18 החודשים האחרונים, אולם המאמצים הללו התמקדו ברובם סביב אמנות וחידוש… כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם, מותגים יצטרכו להתחיל ליצור שימוש באמצעות האסימון".

הוא המשיך וציין ש"הטיים (Time) הוא דוגמה מצוינת. הם השיקו את TimePieces, שהוא פריט אספנות ויש לו שימוש. כל NFT מעניק לבעלים גישה בלתי מוגבלת לתוכן של הטיים, גישה לאירועים מיוחדים ועוד כמה הטבות קטנות. בשנת 2022, אתם הולכים לשמוע הרבה יותר על NFTs, ויהיו מנצחים ומפסידים. הזוכים יעברו את (שלב – ג"פ) ה-NFT הפשוטים לאיסוף, כדי למצוא תועלת רבה יותר בשימוש באסימון".

80 אחוזי תוכן מזויפים. OpenSea.

80 אחוזי תוכן מזויפים. OpenSea. צילום: BigStock

רווחים יש-מאין לצד זיהום, הונאות וחוסר יציבות

תחום ה-NFT הלך והפך ליותר ויותר פופולרי במהלך השנה האחרונה, מה שכבר הביא כמה חברות גדולות לנסות לתפוס את הטרנד ולהפיק ממנו את המיטב. ההתנסות הזו אמנם רק בתחילת הדרך, אבל יש כבר מי שהרוויחו ממנה הרבה כסף: אדידס, למשל, הרוויחה 23 מיליון דולר רק מההשקעה הראשונה שלה ב-NFT. ענקית הספורט הגרמנית פשוט מכרה פריטים דיגיטליים משלה. ה-NFTs זכו לביקוש רב ונמכרו כולם, כך שהחברה הצליחה להרוויח, ויפה, מהיוזמה הראשונית הזו. היא הבטיחה באתרה: "זאת רק ההתחלה".

עם זאת, NFTs נותרו שנויים במחלוקת ממספר סיבות, אולי בראשם – ההשפעה הסביבתית שלהם.

נדרשת אנרגיה רבה כדי לשמור על פעילויות הבלוקצ'יין הקשורות לאסימונים המבוקשים. למשל, על פי הערכה אחת שאותה הציגו חוקרים, טביעת הרגל של NFT ממוצע היא יותר מ-200 ק"ג של פליטות פחמן המשתחררות לאטמוספירה, מה שמקביל לנסיעה של 700 ק"מ במכונית הפועלת על בנזין.

כמו כן מתרבים האזכורים של תרמיות NFT בהיקפים משמעותיים, שלפי הערכות מומחים רק ילכו ויעלו ככל הששימוש באסימונים הווירטואליים יעלה.

כך למשל, בשבוע שעבר נודע כי סנט (Cent) – מחלוצות המסחר ב-NFT, שמכרה כאסימון חסר תחליף את הציוץ הראשון ג'ק דורסי ב-2.9 מיליון ד' – עצרה את פעילותה כפלטפורמה לסחר ב-NFT, וזאת אחרי שמשתמשים מכרו דרכה תוכן שלא שייך להם, כך לפי מייסדה, קמרון חג'אזי. הוא טען בפני רויטרס כי התופעה היא "בעיה יסודית" בשוק הנכסים הדיגיטליים המשגשג.

בנוסף, OpenSea – שכבר הוזכר כי היא שוק ה-NFT הגדול ביותר בעולם כיום, המוערך ב-13.3 מיליארד דולר, לאחר סבב הגיוס האחרון שלו – אמרה בחודש שעבר שיותר מ-80% מה-NFT שהוטבעו בחינם על הפלטפורמה שלה היו "יצירות מועתקות, אוספים מזויפים וספאם".

OpenSea ניסתה להגביל את מספר ה-NFTs שמשתמש יכול להטביע בחינם, אבל אז הפכה את ההחלטה בעקבות תגובה זועמת של המשתמשים, כך סיפרה החברה בשרשור בטוויטר, והוסיפה כי היא "עובדת על מספר פתרונות" כדי להרתיע "שחקנים רעים" מחד ולתמוך ביוצרים מאידך.

אלו, בין השאר, הסיבות למחאת העובדים החדשה, שבמסגרתה הם מבקשים ממעסיקתם העוצמתית שלא להתפתות לעיסוק בחדשנות המסוימת. אפשר שגם החשש למקום עבודתם, אם החברה תתפוס כיון חדש לגמרי, משפיע על המתנגדים.

לפי דיווח של Thomson Reuters, לא כל העובדים ב-סיילספורס מתנגדים לתוכנית ה-NFT של מעסיקתם, אבל המוחים נגד הכיוון החדש הביעו ביקורת חריפה על המהלך ולפחות אחד מהם אמר לתקשורת שהוא יפרוש מהחברה אם היא אכן תשיק מוצר העוסק בתחום.

"ערכי הליבה שלנו מנחים את כל מה שאנחנו עושים, כולל פיתוח המוצרים שלנו", אמרה בתגובה דוברת סיילספורס, קרלי בולטון, ל-The Verge. "אנו מברכים על המשוב של העובדים שלנו וגאים לטפח תרבות של אמון המעצימה אותם להעלות נקודות מבט מגוונות. אנו מארחים פגישת אודיו עם העובדים בשבוע הבא ונשתמש במידע שלהם כדי לחזק את דרכנו קדימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים