ראשי ההיי-טק בוכים על מחסור בכוח אדם – אבל לא מקבלים ג'וניורים

סקר של התאחדות התעשיינים ודלויט מעלה שרוב המשרות הפתוחות בענף מיועדות לבעלי ניסיון של שלוש שנים ומעלה ● תוכנית חדשה של איגוד ההיי-טק בהתאחדות מבקשת לתקן את המצב

ג'וניורים? במקרים רבים, בחברות היי-טק יראו לכם את הדלת החוצה.

למרות המחסור החמור בעובדים בהיי-טק, שמטריד את ראשי התעשייה, הם לא ששים לשלב מאגר נוח וזמין של כוח אדם שיכול לסגור את הפער, לפחות בחלקו: הג'וניורים. סקר של איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים ודלויט מעלה שרוב המשרות הפתוחות בענף מיועדות לבעלי ניסיון של שלוש שנים ומעלה. הנתון מוכיח את מה שכמעט כל ג'וניור חווה: לחסרי ניסיון, או לבעלי ניסיון מועט, קשה להשתלב בענף.

הסקר נועד למפות את צרכי תעשיית ההיי-טק בכל הנוגע להון האנושי וממצאיו נחשפו בוועידת התעשייה וההיי-טק שהסתיימה לפני ימים אחדים באילת. עולה ממנו ששלושת המקצועות שבהם מורגש המחסור הרב ביותר הם מהנדסי.ות תוכנה, מהנדסי.ות חשמל ומהנדסי.ות מכונות.

עוד נתון מטריד, וידוע, שעולה מהסקר הוא שנשים מהוות כשליש בלבד מהשכירים בהיי-טק. בנוסף, ערבים וחרדים מהווים פחות מ-5% מכוח האדם העובד בענף. מכאן ששני שלישים מהשכירים בתעשיית ההיי-טק הישראלית הם גברים יהודים, אולם לא חרדים.

מאמצים לצמצום המחסור

לצד חשיפת ממצאי הסקר, מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, סיפר באירוע על תוכנית להכשרת 5,000 עובדים חדשים בהייטק בתוך שלוש שנים, ברובם עובדים זרים, חרדים וערבים. במסגרת ההכשרה, שתיקרא מקפצה להיי-טק, העובדים יצברו ניסיון. בין היתר, הם ישולבו ביחידות טכנולוגיות בשירות הממשלה. צעדים נוספים שבהם האיגוד שותף הם גיבוש תוכנית להרחבת המסגרות הטכנולוגיות המכשירות בצה"ל, בדגש על אוכלוסיות בתת ייצוג, תוכנית מוכשרים מבפנים – הכשרות פנים ארגוניות, בתוך תעשיית ההיי-טק – לטובתה, ותוכנית מנהיגות עסקית וטכנולוגית בשם פרחי היי-טק. בנוסף, אמר כהן, ייעשו מאמצים להחזיר לארץ אזרחים ישראלים לעבודה בהיי-טק ולשלב עובדים פלסטינים בענף.

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. צילום: אורן דולב, יח"צ התאחדות התעשיינים

"יש ביקוש עולמי מטורף לתעשיית ההיי-טק הישראלית, אבל אנחנו מוגבלים ביכולת לענות על הביקושים בגלל קשיים באיתור ובהכשרה של כוח אדם מיומן ואיכותי נוסף, החסר בתעשייה. הדבר עלול להביא את החברות הגדולות לחיפוש ספקים ופתרונות אחרים בחו"ל על חשבון הספקים הישראליים – ואז נפסיד כולנו", הוסיף כהן.

לדבריו, "אנחנו מצויים בנחיתות מול המתחרים בחו"ל בכל הקשור בהכשרת ההון האנושי הנדרש, ואין הכוונה רק למחסור הנוכחי, אלא גם לחיוניותה של תוכנית חומש לאומית למיסוד, תקצוב ויישום בתחום החינוך להיי-טק. אי אפשר להכניס אוטומציה חדשה כשאין מי שיפעיל אותה. זה פוגע בהגברת הפריון – תחום שבו ישראל נמצאת הרחק מאחור. התוכניות שלנו פותרות את הבעיות האלה".

ח"כ מיכאל ביטון.

ח"כ מיכאל ביטון. צילום: אורן דולב, יח"צ התאחדות התעשיינים

"היי-טק זה חשוב, אבל צריך גם לשמור על התעשיה"

בוועידה באילת השתתף גם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן). הוא התייחס לרצף הפרסומים באחרונה על "חגיגת ההיי-טק" ואמר: "זה נכון שאנחנו רוצים את 'חגיגת ההיי-טק', וזה הפך לחלק מהאתוס הישראלי, יחד עם הסייבר. אבל לא הכול יכול להיות הייטק ולא הכול יכול להיות סייבר – צריך גם לשמור על התעשייה שלנו".

ח"כ ביטון התייחס גם לחינוך הטכנולוגי והמקצועי, ואמר כי יש להתחיל לפתוח מגמות טכנולוגיות ומקצועיות בבתי ספר עיוניים, בכדי ליצור את כוח העבודה העתידי של התעשייה. "בבית ספר עיוני בפינלנד יש חדר נגרות, CNC ורתכות. הם רואים במקצועות האלה מקצועות טובים. כך זה צריך להיות גם בישראל – יש להכניס לבתי הספר המקצועיים מגמות מקצועיות. בנוסף, צריך לבצע הכשרה במפעלים, שמתאימה לצרכי החברה, על פי הביקוש".

טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם.

טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם. צילום: אורן דולב, יח"צ התאחדות התעשיינים.

דוברת נוספת באירוע הייתה טל אוחנה, ראשת המועצה המקומית ירוחם. לדבריה, "סגירת שלושה מפעלים בירוחם יצרה הזדמנות להביא אליה תעשיות מתקדמות וטכנולוגיות בפריון גבוה. בין השאר, הבאתי לירוחם חממה טכנולוגית שמפתחת פתרונות בתחום הקנביס הרפואי, עוגנים בתחום הרחפנים, ובקרוב ייפתח ביישוב מרכז לוגיסטי, שיעסיק מאות עובדים".

תגובות

(30)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניב

    מישהו חושב בכלל שמה שאומרים המנכ"לים זה אמין? המטרה היחידה שלהם היא הורדת השכר לעובדי ההייטק? לא מעניינץ אותם ישראל בכלל. בזמן שהילדים שלכם הפראיירים ילכו לצבא, הם ישמרו על עובדי ההייטק הסינים וההודים שיתפסו את מקומם. מישהו מכם חושב שהשכר שלו ישאר כמו היום? השכר ירד לשליש, ממה שהוא היום. אמרו למנכ"לים - תביאו עובדי זרים, אנו מאשרים (אמרה להם המשת"פית שרת המדע), אז הם ענו "לא תודה, גם 20,000 ברוטו זה יקר לנו". אמרו להם: "אבל אמרתם שיש מחסור בעובדים, לא אמרתם שהשכר גבוה. ו-20K זה הרי חצי ממה שמרוויחים הישראלים, אז מה הבעיה?" אז ראיתם את המנכ"לים השקרנים? מחרטטים את הפוליטיקאים, וכנראה חלקם מרוויחים מזה. מה עשתה שרת המדע? הסכימה לתת הנחת מס הכנסה לעובדי ההייטק הזרים (!). כן, עובד הייטק ישלם חצי מס הכנסה מאשר עובד ישראלי. אני לא מבין איך 300K עובדי הייטק לא הקימו עדיין מפלגה, במקום כל הפוליטיקאים השקרנים מכל המפלגות (כולל לפיד, גנץ, בנט, ליברמן, והליכוד). תקימו מפלגה, יהיו לכם 6 מנדטים, ותוכלו לבטל את החוק להביא עובדי הייטק זרים, שיורידו לכם ולילדים שלכם את השכר לשליש (!!!). תורידו מס הכנסה, שהעלו לכם כחלון, שטייניץ, סילבן שלום.

  2. ברדוגומפלגאותנו

    לגמרי ‼️ פשוט מעצבן! אנשים ממש מוכשרים שיכולים לעזור להתגבר על המחסור העצום, ופשוט סוגרים בפניהם את הדלתות... או שמשלמים משכורת של 5000 שקל רק אחרי שהם עובדים חצי שנה ללא תשלום!

  3. צביקה

    חבורת בכיינים. מחפשים רק כאלה שעשו את אותו התפקיד שלוש פעמים וסיימו לימודים באוניברסיטה בהצטיינות יתרה. מה לעשות ויש הרבה שלא למדו באוניברסיטה ועדיין חכמים ומסוגלים לעשות עבודה מעולה.

  4. הם צודקים בהחלט

    יש מחסור עצום בקרב ה 3% העליונים (מצטייני נשיא) של הטכניון, בעלי 5 שנות ניסיון.

  5. מפוטרת מענף התיירות

    יש אלפי אנשים מפוטרים מענף התיירות שלא מצאו עדיין עבודה, קחו אותם ותכשירו לעבודה בהייטק!!! אתם באמת תצילו משפחות מחרפת רעב!!!

  6. חיים

    הפתרון מתחת לאף : תעסיקו גמלאי היי טק. יש מאות כאלו המחכים לעבודה ויש להם גם את הניסיון המתאים...

    1. אהוד

      הבעיה היא מסיבה אחרת ממה שדכ חושבים. לדעתי ברוב החברות יש בסיס ידע מפוזר שלא מאורגן בצורה נכונה. ברגע שיש בלאגן בpipeline אז הג'וניורים עושים טעויות שבד"כ נובעות מסדרי עבודה ולא בהכרח מחוסר בידע מעשי. בתור מישהו שמטמיע מערכות יצא לי להתקל כמה פעמים בעובדים שלוקח להם המון זמן להתרגל למתודיקה בגלל שהבסיס ידע שברשותם הוא לא מעודכן

  7. חחח יש לי ניסיון מעל 50

    לא חוזרים אלי פרסומות סמויות במסווה של חיפוש עובדים

  8. אדם

    בטח מקבלים ג׳וניירים, מלמדים אותם את המקצוע ומשלמים להם 20 אלף ש"ח ויותר. אבל אחרי שהשקעת בהם שנה שנתיים הם בורחים לחברה אחרת שכבר מציעה להם 40 אלף. או בקיצור לא שווה את ההשקעה, במקום שהם ישלמו לך על הלימודים הם מקבלים משכורות גבוהות ושמגיע הזמן שבו הם יכולים לתרום הם לא נאמנים ובורחים למרבה במחיר. אני מוכן לקחת כל ג׳ונייר סביר שיחתום התחייבות ל5 שנים. משכורת בסיס 20 אלף עליה של 5-10 אחוז כל שנה. מי חותם?

    1. חולי

      היי אדם, באיזה תחום מדובר? אני ממתין להזדמנות, גם אליי לא חוזרים. אני לא יודע אם אני "ג'וניור סביר" או לא, כיצד בודקים זאת? בכל מקרה, אני מוכן לעסקה. אני מוכן לחתום גם ליותר זמן בפחות כסף. מי מעוניין?

    2. חכם

      רק פראייר חותם. אם הוא שווה 40 אלף אחרי שנה, תן לו 40 אלף במקום לקחת סיניור מראש ב40 אלף.

  9. רועי

    סוף סוף מדברים על זה. כל הזמן אומרים מחסור. אבל יש המון אנשים שסיימו ללמוד באונבירסטאות ומכללות ולא מוצאים עבודה. מחפשים רק עם נסיון. לאף אחד אין כוח להכשיר את העובדים האלה. ועם קצת הכשרה יהיה פה המון כוח אדם איכותי. רק צריך לתת את הצאנס הראשוני שאף חברה כמעט לא מכונה לתת. הם רוצים ישר עובדים עם נסיון ואז גם לוקחים עובדים מחול שיעשו את העבודה וחבל. המדינה צריכה להכשיר את כל אלה שסיימו ולדרבן חברות לקחת גויניורים. אנשים קרעו את התחת בלימודים קשים ואחרי זה לא מוצאים עבודה שזה דבר מדכא מאוד ולהביא לפה עובדים זרים זה הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות בנושא. זה פשוט לוותר על כל אלה שלמדו וצריכים רק חצי שנה שנה לצבור נסיון אבל החברות מעדיפות להביא עובדים זרים ולא חושבות קדימה ואז נוצר המסור בארץ. צריך לעודד את החברות לחשוב קדימה ולא רק לקחת אנשים עם נסיון כי ככל שיעבור הזמן יהיו פחות כאלה. אותו דבר כמו שיש מחסור ברופאים מה חסרים לנו אנשים איכותיים בארץ שרצו להביא מחול? מדינה שמביאה מחול כוח אדם חכם שאינו מרגיש שייכות זה הדבר הכי גרוע שאפשר לטווח הארוך וזה יהפוך אותה למדינה מתפתחת שבסוף כל מה שיהיה לנו לייצא זה עובדי כפיים ובזה קשה להתחרות עם סין ומדינות מתפתחות ונהפוך פה פשוט לחירבה.

  10. דלויט

    ויש עשרות צעירים בנפשם שלא מתקבלים לעבודה כי יש להם יותר מדי נסיון.

  11. דני

    מה עם המבוגרים ? למה מתעלמים מכל אלה שמעל 45 , חילוניים , יהודים ?? קל להמשיך ולהפלות גם בהכשרות

  12. מקבלים גם ג'וניורים

    אבל צריך לזכור שגיוס ג'וניור זו השקעה לטווח ארוך. בחודשים הראשונים התרומה של ג'וניור לארגון יכולה אפילו להיות שלילית - זאת אומרת שמפתחים ותיקים צריכים להשקיע זמן ללמד ג'וניור על חשבון הזמן העבודה שלהם, ולכן בטווח הקצר זו תרומה שלילית לעבודה. כל ארגון צריך לחשב מה כמות הג'וניורים שאפשר להכשיר בלי לפגוע יותר מדי בעבודה השוטפת. זה שונה מארגון לארגון, ושונה בין סטארט-אפ שחייב לעבוד עם מטרות קצרות-טווח, לעומת חברה מבוססת שיכולה להשקיע בעתיד עם יותר משאבים... בקיצור, יש שיקולים לכאן ולכאן...

    1. צביקה

      תשקיע בגוניור ושיהיה לך עובד מסור לשנים קדימה. אפשר לחשוב שאם קולטים עובד מנוסה הוא לא יעזוב אחרי שלוש שנים. באחריות המעסיק לייצר אופק תעסוקתי כזה שאנשים לא יעזבו

  13. בועת קום

    לא רק ג'וניורים דוחים, דוחים גם אנשים בלי חברים וקשרים בתעשייה, שאינם תואמים את הקוד הגנטי של עובד הייטק בוגר 8200 \ 81 , לבן מהמרכז. הרבה רעילות יש בתעשייה הזאת.

    1. אסתר

      יש אלפי חרדיות מוכשרות בטירוף אבל רוצים לקבל ההייטק דווקא אנשים מאותו סגנון, באותם גילאים, אותו רקע. אין פתיחות לשונה, ואז מתלוננים על מחסור

  14. מתכנת

    לא אקח ג'וניור גם בחינם, פוטנציאל נזק ועיכובים. צריך נסיון. 8200 ממר"ם זה נסיון. תואר זה סבלנות, שיקול דעת ולהקשיב למומחים. וכל זה עדיין בעייתי. הפתרון הוא מנגנון internship, שמבחינתי זה עדיין באזוורד אבל אולי למדו בחו"ל איך ליישם באופן יעיל.

    1. ג'וניור

      היי, לפני שנה סיימנו את הלימודים חיפשנו עבודה חצי שנה, כיום אני ראש צוות בחברה אמריקאית גדולה השותף שלי לפרוייקט גמר מקבל משכורת מעל 35 אלף והוא נחשב טופ טאלנט ואני יכול ללמד הרבה אנשים בתעשייה שיש להם נסיון מעל 5 שנים כי ההבדל בינינו שלי יש כשרון ויכולות מתמטיות שאי אפשר לרכוש אותם עם הזמן. אנחנו הגו'ניורים נחליף אותך ואת כל הסניורים ונעשה דברים שאפילו המח שלכם לא מסוגל להבין את זה, ואתה תראה את זה בעתיד.

  15. בלה בלה בלה

    שמענו אותכם מחפשים בזמן שמבוגרים בני ארבעים פלוס הם פסה אנחנו מספר אחד בדיבורים...

  16. נכון, לא מקבלים ג'וניורים

    אלא אם כן יש לך קשרים . בשביל מה למדתי בשביל למלצר? כל שוק העבודה רקוב

  17. דודו

    מדוע לא משלבים בעלי נסיון מבוגרים ביחד עם הצעירים?

  18. סניור

    כנראה המנהלים שכחו איפה הם התחילו

  19. סתם בוכים

    הם גם רוצים ניסיון ספציפי המתאים לצרכים שלהם. אם יגיע אדם מוכשר עם ניסיון בתחום קצת שונה - הם ידחו אותו. בקיצור... סתם בוכים

  20. עוז

    אני אחד מני רבים שמוגדר כג'וניור עם תואר במדעי המחשב, עם ידע בכלים שימושיים כגון: react, node, sql, mongo, etc. ופשוט לא מצליח למצוא עבודה בתחום משום שאין לי ניסיון. אני מקווה שזה ישתנה ושאוכל להשתלב בתעשייה ולפרוח. אנסה כאן את מזלי ואפרסם את המייל שלי, אולי מגייס/ת יראו את זה ויצרו איתי קשר. [email protected]

  21. עובד

    ושוב שכחו שיש גם עובדים עם נסיון רק שלא רוצים לגייס אותם כי הם "מבוגרים מדי"

  22. עדי שנאן

    לא רוצים את הג'וניורים ולא מנצלים את הידע, הניסיון והיציבות של הסניורים מעל גיל 50-55.

אירועים קרובים