דיווח: פגסוס של NSO עקבה אחרי פעילי אופוזיציה בפולין

שני פעילי אופוזיציה ידועים במדינה היו נתונים למעקב, ככל הנראה באמצעות הרוגלה של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית ועל ידי הממשלה בוורשה - כך דיווחה סוכנות AP ● בממשל הפולני לא אישרו ולא הכחישו את הדברים

האם גם ממשלת פולין לקוחה של NSO?

פגסוס, הרוגלה של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שימשה למעקב אחרי שני פעילי אופוזיציה ידועים בפולין – כך דיווחה היום (ג') סוכנות הידיעות AP.

על פי הדיווח, המעקב אחרי אחת מהם נערך בשבועות האחרונים של הבחירות לפרלמנט, שהתקיימו במדינה ב-2019. שנתיים לאחר מכן התגלה כי הטלפון של עורך דין שקרא תיגר על ניסיונות ממשלת הימין הפופוליסטית לטהר את בית המשפט נפרץ אף הוא.

התחקיר נערך על ידי ארגון זכויות האדם סיטיזן לאב, שפועל מאוניברסיטת טורונטו. אף שהארגון לא ידע לומר מי הזמין את הפריצות, הרי שקורבנות המעקב מאמינים שהממשלה הפולנית היא שעשתה זאת. סטניסלב זארין, דובר המשרד הפולני לביטחון המדינה, לא אישר ולא הכחיש כי הממשלה היא שהזמינה את הפריצות, או שהיא לקוח של NSO.

רשימה "מכובדת" של קורבנות פגסוס

שני קורבנות המעקב הם עו"ד רומן גיירטיך והתובעת אווה וורזוסק. עו"ד גיירטיך ייצג גורמי אופוזיציה שהתנגדו למהלכים שאותם ביצעה הממשלה בוורשה, ואילו וורזוסק, תובעת בפרקליטות המדינה הפולנית, פעלה כמצופה ממנה, ובעקבות כך "נענשה" והועברה מתפקידה. אפל היא שדיווחה לה על הפריצה למכשיר ה-iPhone שלה.

השניים הצטרפו לרשימה ה-"מכובדת" של מתנגדי משטר ברחבי העולם שלפי הדיווחים הטלפונים שלהם נפרצו באמצעות רוגלת פגסוס של NSO. הפרסום האחרון בהקשר זה הוא מלפני ימים אחדים ודווח בו כי מכשירי הטלפון של לפחות תשעה עובדים במחלקת המדינה של ארצות הברית נפרצו בחודשים האחרונים על ידי האקר אלמוני באמצעות פגסוס. הפריצות כוונו נגד מכשירים של בכירי משרד החוץ האמריקני במדינה באפריקה, כשבחלק מהדיווחים צוינה אוגנדה.

בחודש שעבר, משרד המסחר של ארצות הברית הכניס שתי חברות סייבר ישראליות – NSO וקנדירו – לרשימת החברות שפועלות בניגוד לאינטרס האמריקני הלאומי. המשמעות היא שממשל ביידן עומד להטיל, ככל הנראה, סנקציות על שתי החברות האלה ולהגביל את יכולתן לעשות עסקים בארצות הברית.

בהודעה של משרד המסחר נכתב כי ההחלטה להכניס את שתי החברות לרשימה "מבוססת על ראיות שלפיהן הן פיתחו וסיפקו רוגלות לממשלות זרות, שהשתמשו בכלים האלה על מנת לטרגט באופן מכוון פקידי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות (של ארצות הברית – י"ה). הכלים האלה אפשרו לממשלות זרות לדכא אנשים במדינות אחרות. זהו נוהג של משטרים אוטוריטריים להשתיק התנגדות מצד עיתונאים ופעילים מחוץ לגבולות של המדינות הללו. פרקטיקות כאלה מאיימות על הכללים הבינלאומיים".

מהצד של NSO, בשבוע שעבר דווח כי היא שוקלת לסגור את חטיבת פגסוס ואולי אף למכור את החברה כולה. כך או כך, בפייננשל טיימס דווח כי בכירים ב-NSO ובחברות דומות לה לא טסים לארצות הברית, על מנת להימנע מזימון לתשאול בנושא. בדיווח אחר פורסם היום שאינטל ביקשה מכלל העובדים שלה לחדול מכל פעילות עסקית מול החברה. אתמול דווח שזום חדלה מקשריה העסקיים עם NSO.

מחברת הסייבר ההתקפי הישראלית נמסר בתגובה ל-AP כי "NSO היא ספקית תוכנה. החברה לא מפעילה את הטכנולוגיה והיא אף לא יודעת מי המטרות שלה, או מה תוכן ומהות הנתונים והמידע שנאספו על ידי לקוחותיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים