"האתגר הגדול של מנהל התשתיות: להצדיק בכל יום מחדש את קיומו"

"מנהל התשתיות צריך להצדיק את ההוצאה הגדולה על קניית מערכת, ולדעת איך לשכנע את המנכ"ל לשים הרבה כסף על דבר שאין לו מושג בו", אמר יניב גואטה, סמנכ"ל תחום תשתיות טכנולוגיות במנורה

יניב גואטה, סמנכ"ל תחום תשתיות טכנולוגיות במנורה.

"הטרנספורמציה הדיגיטלית הרבה יותר מורכבת מאיך שהיא נראית. בארגונים רבים מבינים שצריך לעבור לדיגיטל, אבל לא מבינים לעומק מה זה כולל ולמה צריך להוציא על זה הרבה כסף. זהו האתגר הכי גדול של מנהל התשתיות – לשווק את התרומה שלו, להצדיק בכל יום מחדש את קיומו", כך אמר יניב גואטה, סמנכ"ל תחום תשתיות טכנולוגיות במנורה.

לדבריו, "מנהל התשתיות צריך להצדיק בפני ההנהלה הבכירה את ההוצאה הגדולה על קניית מערכת, ולדעת איך לשכנע את המנכ"ל לשים הרבה כסף על דבר שאין לו מושג בו".

"הגישה המסורתית הייתה שמנהל התשתיות הוא בנאי, וזה לא נכון", אמר. "כיום, מנהלי התשתיות מובילים את גופי מערכות המידע. המנמ"רים צריכים להבין שזה הגוף שצריך להיות הכי יעיל וחכם, כדי לאפשר את הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון. מנהל התשתיות צריך להיות לפני כולם בטכנולוגיה, בהבנת התהליכים הטכנולוגיים ובראיית התהליכים העסקיים – מה שלא היה בעבר".

גואטה דיבר במפגש של פורומים C3 ו-C6 מבית אנשים ומחשבים, שנערך לפני ימים אחדים ב-יס פלאנט בראשון לציון. מנחה המפגש היה רונן זרצקי, יו"ר פורום C3. בדבריו תיאר גואטה את הטרנספורמציה הדיגיטלית שעברה מנורה, מחברות הביטוח הגדולות במדינה, תחת הכותרת "האתגרים והתובנות מהמסע הדיגיטלי של החברה".

"בשלוש השנים האחרונות ביצענו טרנספורמציה דיגיטלית רחבה – מארגון לגאסי לארגון מפותח מבחינת טכנולוגיה, שנותן עשרות שירותים בדיגיטל", ציין. "הקורונה עזרה לנו לקבל את התקציבים ולבצע את המסע הזה, כי ביום אחד התקבלה החלטה להעביר את החברה לעבודה מהבית. ברגע אחד, כל ההשקעות שלנו מהשנים הקודמות באו לידי ביטוי. הצלחנו להעביר חברה שלמה לעבוד מרחוק עם מערכות מסובכות, ובאפס זמן לתת שירות כאילו אנחנו במשרד. זה סייע לנו לקבל תקציבים נוספים, להמשך המעבר לדיגיטל".

האתגרים הגדולים של מנהלי התשתיות

בדבריו מנה גואטה את האתגרים העיקריים שעומדים בימים אלה בפני מנהלי התשתיות בארגונים, ובפרט בכאלה גדולים: "חוסן – להבטיח המשכיות עסקית וזמינות גבוהות; מחשוב ענן – ניהול של סביבות מולטי קלאוד מורכבות; סייבר; ניהול ההון האנושי; דיגיטל וחדשנות על רקע קצב החיים המטורף; ומעל כל זה, שירות הגופים העסקיים בארגון".

אתגרים שחווים ארגונים בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית.

אתגרים שחווים ארגונים בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. צילום: BigStock

הוא ציין כי "חוסן זה לא רק תוכנית DRP או BCP, אלא גם זמינות והמשכיות, הגנה על דטה, התעסקות עם איומי סייבר ועבודה מהבית. בגלל כל אלה, ובפרט העבודה מהבית, חוסן המערכות הפך לדרמטי".

"המתקפה על שירביט – אבן דרך בהתמודדות של ארגונים גדולים עם סייבר"

גואטה דיבר על שורת אירועי הסייבר שחוו באחרונה ארגונים וציין כי "המתקפה על שירביט הייתה אבן דרך בהתמודדות של ארגונים גדולים עם מתקפות סייבר".

"ככלל", אמר, "יש לציין שכל אחד מאיומי הסייבר מציב בפני הארגון המותקף אינסוף בעיות. הסייבר תופס כ-90% מנפח העבודה של אנשי מערכות המידע. ככל שעושים יותר תהליכים דיגיטליים וככל שהעבודה מהבית תלך ותשתרש, המנמ"רים ומנהלי האבטחה והטכנולוגיה יצטרכו להתמודד יותר ויותר עם אירועי סייבר".

"העולם הדיגיטלי הביא לשינוי טכנולוגי דרמטי"

הוא הוסיף כי "העולם הדיגיטלי יצר שיבוש בציר הטכנולוגי, הביא לשינוי טכנולוגי דרמטי. יש דרישה מטורפת למעבר לדיגיטל בכל קווי העסקים בארגון. זה מביא להמון טכנולוגיות חדשות ולהכשרת עובדים ומנהלים רבים בו לעבודה אתן – יכולות שלא היו קיימות עד היום. במגזר הפיננסי, זאת בין היתר תוצאה של החיבור עם עולם הפינטק. במנורה, נפגשנו עם מנהלי 200 סטארט-אפים שונים שקשורים לעולם הביטוח, כדי להבין איך הם מתחברים אלינו ואיך אנחנו יכולים לעבוד אתם. אנחנו בונים סביבות שמנגישות את השירותים שלנו גם לחברות סטארט-אפ ומייצרים את שיתופי הפעולה אתם כדי שייתנו לנו ערך עסקי משמעותי יותר".

באשר למחשוב הענן, גואטה אמר כי "מדובר בהזדמנות, אבל גם באתגר גדול לאנשי מערכות המידע והתשתיות: יש הרבה סוגי וספקי עננים, תשתית כשירות (IaaS), פלטפורמה כשירות (PaaS), ותמיד יש גורם עסקי בארגון שצריך שירות ספציפי של ספק ספציפי. אנחנו צריכים לנהל את כל זה ולתת לכל זה מענה, לתת לכל אחד את מה שהוא צריך".

איך עושים את השינוי הדיגיטלי? "צריך לנסח אסטרטגיה, לרתום את כל האנשים בארגון, ולטפל באבטחת המידע, בתפעול, בממשל (Governance) ובפלטפורמה", ציין.

"איבדנו בשנה האחרונה רבע מכוח האדם הטכנולוגי"

גואטה התייחס גם לאחד האתגרים המרכזיים כיום בענף הטכנולוגי: ההון האנושי. לדבריו, "יש בריחת מוחות מטורפת. אצלנו, רבע מכוח האדם התחלף בשנה האחרונה. אנחנו מנהלים מלחמה על כל עובד ומנהל בתחום הטכנולוגי. הם הולכים לחברות היי-טק, כי הן יכולות להציע להם שכר שגדול בעשרות אחוזים מאתנו. אנחנו צריכים להתארגן מראש ולהבין שמחזור החיים של העובדים מתקצר – הם נמצאים אצלנו שנתיים-שלוש ולא יותר, כי אין לנו דרך להילחם בהקשר זה בכל חדי הקרן שצומחים ובחרות ענק כגון פייסבוק ו-AWS".

"עוד דבר שניתן לומר בקשר לעובדים של היום הוא שהם יותר מתוחכמים, הם דורשים דברים אחרים ממה שדרשו עובדים מהדורות הקודמים. בראיונות עבודה, הם בעצם מראיינים אותנו, רוצים לדעת מה מסלול ההתפתחות שלהם, מה הם מקדמים, על הקידום המקצועי שלהם ומתי הם יגיעו לרמת שכר כזו או אחרת. הם רוצים לדעת שאנחנו מציעים להם נתיבים ברורים להתקדמות, גם כדי לדעת מתי הם יתקדמו אל מחוץ לארגון", הוסיף גואטה.

"אתגר נוסף", אמר, "הוא שילוב של העובדים הוותיקים, שלא הולכים לשום מקום".

מתעניינים בתשתיות IT? רוצים לשמוע עוד? הירשמו כאן לכנס התשתיות של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים