תיבת פנדורה: לא רק עשירי עולם – גם מאות ישראלים נחשפו במסמכים המודלפים

מה משותף לניר ברקת, בני שטיינמץ, המלך עבדאללה וחיים רמון? ● תחקיר בינלאומי ענק חשף את הסודות של מבקשי מקלטי המס ● 11,903,676 מיליון מסמכים וקבצים, בהיקף של 2.94 טרה בייט, הודלפו

פתחו תיבת פנדורה. מסמכי פנדורה. אילוסטרציה: BigStock
העם רעב והוא מככב במסמכים. עבדאללה השני, מלך ירדן. צילום: וויקיפדיה

העם רעב והוא מככב במסמכים. עבדאללה השני, מלך ירדן. צילום: וויקיפדיה

מסמכי פנדורה: הדלפת מסמכים, מהגדולות בהיסטוריה, חושפת את הסודות הפיננסיים של מאות מעשירי העולם ושל פוליטיקאים בהווה ולשעבר, באופן כשר – אבל מסריח. הפרקטיקות שלהם כללו מקלטי מס, העלמות מס ולעתים "סתם" דרכים להסתרת ההון שלהם. בנוסף, מסמכי פנדורה חשפו שחיתויות, מעשי שוחד, הלבנת כספים, בעלים סמויים של חברות קש, חשבונות בנק אנונימיים, מטוסים פרטיים, יאכטות, בתי אחוזה ויצירות של גדולי האמנים, ביניהם של פיקאסו ובנקסי.

11,903,676 מיליון מסמכים וקבצים, בהיקף של 2.94 טרה בייט, הודלפו מ-14 חברות, המספקות שירותים פיננסיים לטובת מקלטי מס. המסמכים הם מהשנים 1996 ועד 2020, וישנם מסמכים גם מהמאה הקודמת. כמחצית מהמסמכים הודלפו משלוש חברות – הפועלות מאיי הבתולה, פנמה ומסינגפור.

המסמכים טופלו על ידי ICIJ – ארגון התחקירנים הבינלאומי (the International Consortium of Investigative Journalists) ויותר מ-650 עיתונאים מ-117 מדינות פרסמו אותם אמש (א') בעשרות כלי תקשורת, לרבות הוושינגטון פוסט האמריקני, הגרדיאן וה-BBC (פנורמה) הבריטיים, ולה מונד הצרפתי. נציגי ישראל בפרויקט הענק היו העיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב, מארגון השומרים.

במסמכים: יותר מ-100 מיליארדרים; 565 ישראלים

במסמכים מאוזכרים יותר מ-100 מיליארדרים, יותר מ-300 פקידי ציבור בכירים, עשרות פוליטיקאים, ביניהם עבדאללה השני, מלך ירדן וטוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, כמו גם 565 ישראלים. חברות השירותים הפיננסיים פועלות מאיי הבתולה, פנמה, בליז, קפריסין, איחוד האמירויות הערביות, סינגפור ושוויץ.

על פי המסמכים שהודלפו, ח"כ ניר ברקת, בעת ששימש ראש עיריית ירושלים, החזיק במניות של אי-טורו – וזו רשומה במקלט מס באיי הבתולה. מטעם ברקת מסר בתגובה כי הוא "אינו מעורב בעסקים מהרגע שנכנס למערכת הציבורית. המניות שלו נמצאות בנאמנות עיוורת, והוא אינו מעורב בעניינים הנוגעים למניות הללו… (כל פעילותו בתחום נעשית) בהתאם לחוק ולמעלה מכך".

ניר ברקת, כשהיה ראש עיריית ירושלים. צילום: עיריית ירושלים

ניר ברקת, כשהיה ראש עיריית ירושלים. צילום: עיריית ירושלים

לפי המסמכים, השר לשעבר חיים רמון ביצע עסקה תמוהה עם המיליארדר האוסטרי מרטין שלאף. רמון קיבל בעלות על חברה ממונטנגרו, שלה חובות לא מעטים, בסך כ-50 מיליון יורו. רמון מסר בתגובה כי "ניסיתי לחלץ את הפרויקט (מיזם תיירותי) מהמבוי הסתום שבו היה שרוי. כל פעולותיי, בלא יוצא מן הכלל, היו מיועדות לקידומו של הפרויקט. ההאשמות נגדי אבסורדיות… הטענות חסרות בסיס, דמיוניות וחסרות קשר למציאות".

לפי המסמכים שהודלפו, קרוביו של המיליארדר בני שטיינמץ ביקשו להעביר מיליארד יורו מליכטנשטיין לאיי קוק. הדבר קרה בשנת 2018, באותה עת בה הוא הסתבך משפטית. במקביל לחקירות, למשפטים ובחלק מהמקרים – הרשעות, התעניין נציג מטעם משפחת שטיינמץ, שפעל בשם ילדיו של שטיינמץ, באפשרות להוציא מליכטנשטיין שתי קרנות ובהן כמיליארד יורו, ולהעביר אותן לאיי קוק.

בעת שאזרחי ירדן נאבקים לשרוד כלכלית, המסמכים חשפו כי עבדאללה, מלך ירדן, מחזיק ב-36 חברות קש במקלטי מס וקנה 14 בתי פאר יוקרתיים בבריטניה ובארה"ב. הבתים כוללים שלוש אחוזות על חוף הים במאליבו, שנרכשו באמצעות חברות קש תמורת כמאה מיליוני דולרים.

עוד מככבים במסמכים: טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, אנדרה באביש, ראש ממשלת צ'כיה, ולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, בני משפחתו של אילהם אלייב, נשיא אזרבייג'ן, אוהורו קניאטה, נשיא קניה, גיירמו לאסו, נשיא אקוודור, פוליטיקאים מרוסיה, הזמרת שאקירה והדוגמנית קלאודיה שיפר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים