איזו חברת היי-טק ישראלית היא הצומחת ביותר?

שלוש חברות ישראליות נכללות בדירוג 100 החברות הטכנולוגיות הצומחות ביותר של ענקית הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ ● הסינים כובשים את צמרת הרשימה

מייסדי מאנדיי, ערן זינמן (מימין) ורועי מן. צילום: נתנאל טוביאס

דירוג 100 חברות ההיי-טק הצומחות ביותר בעולם בעשור וחצי האחרון של ענקית הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), שפורסם היום (ד'), כולל שלוש חברות ישראליות: מאנדיי של ערן זינמן ורועי מן (שנבחרו לאנשי השנה בהיי-טק בפרויקט שלנו, אנשים ומחשבים), גלובל E ו-Wiz של אסף רפפורט. מאנדיי, שביצעה הנפקה מוצלחת במיוחד בחודש יוני האחרון והכפילה ביותר מפי שניים את השווי שלה בשלושה חודשים בלבד, היא הראשונה מבין השלוש, ומדורגת במקום ה-64 ברשימה הכללית. Wiz, שנוסדה בתחילת 2020 ובתוך כמה חודשים הפכה ליוניקורן, נמצאת ארבעה מקומות אחריה – במקום ה-68, וגלובל E (או, בשמה המלא, גלובל E אונליין) מדורגת במקום ה-90.

כלל החברות שנכללות ברשימה רשמו צמיחה ממוצעת של 93% בתקופת הקורונה, וזאת לעומת צמיחה ממוצעת של 27% בלבד בשוק כולו. ב-BCG בחנו את כל החברות הטכנולוגיה הציבוריות והפרטיות שנוסדו לאחר ה-1 בינואר 2005, ודירגו אותן לפי הצמיחה הממוצעת בשווי שלהן. בפירמת הייעוץ מדגישים כי על החברות המדורגות להציג צמיחה עקבית לאורך כל שנות הפעילות שלהן ולא מנקודת זמן מסוימת, ובעלות שווי נוכחי של יותר ממיליארד דולר.

אסף רפפורט, ממייסדי ומנכ"ל Wiz. צילום: נתנאל טוביאס

אסף רפפורט, ממייסדי ומנכ"ל Wiz. צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי יצאה ביוני האחרון להנפקה בנאסד"ק לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר וכיום הוא עומד על 14.55 מיליארד. החברה פיתחה מערכת הפעלה לעבודה, שבאמצעותה ארגונים בכל סדר גודל יכולים ליצור את הכלים והתהליכים הדרושים להם לניהול כל היבט בעבודתם: ניהול צוותים, פרויקטים, תהליכים עסקיים, אופרציות מורכבות ועוד. החברה נוסדה ב-2012 על ידי מן, המנכ"ל, וזינמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות. היא מעסיקה צוותים בתל אביב, ניו-יורק, סן פרנסיסקו, מיאמי, שיקגו, לונדון, קייב וסידני. הפלטפורמה שלה משמשת מעל 127 אלף לקוחות במעל 200 תעשיות ביותר מ-190 מדינות. היא הצטרפה לרשימת חדי הקרן (חברות בשווי של יותר ממיליארד דולר) ב-2019 ובאותה השנה ביצעה את סבב הגיוס האחרון שלה, על פי שווי של 1.9 מיליארד. בנובמבר אשתקד היא סומנה על ידי BCG כאחת מחברות ההיי-טק שעומדות לכבוש את העולם.

החברות שמדורגות בצמרת הרשימה הכללית

העשירייה הראשונה של הרשימה הכללית מכילה כמה חברות מוכרות, שעלו לכותרות או האיצו מאוד את הצמיחה שלהן בזמן הקורונה, וכמה כאלה שרוב הציבור הישראלי לא שמע עליהן. שלוש החברות שנמצאות במקומות הראשונים בדירוג הן סיניות: במקום הראשון נמצאת פינדודו, שמהווה מרקטפלייס מקוון לשוק החקלאות. החברה נוסדה ב-2015 ומאז הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 16.1 מיליארד דולר. שווי השוק שלה עמד בתום תקופת הבדיקה על כ-101.5 מיליארד. במקום השני מדורגת מייטואן, "סופר אפליקציה", כלשון BCG, לשירותים מקומיים, בעיקר בעולמות האי-קומרס והמשלוחים, עם צמיחה שנתית ממוצעת של 15.64 מיליארד. מעט אחריה ממוקמת בייטדאנס, הבעלים של טיקטוק. יצרנית חיסוני הקורונה מודרנה נמצאת רק במקום הרביעי, כאשר המתחרה שלה, ביונטק, שמייצרת חיסוני קורונה יחד עם פייזר, מדורגת במקום ה-16. את החמישייה הראשונה סוגרת SEA הסינגפורית. בהמשך העשירייה הראשונה נמצאות, לפי סדר יורד, שופיפיי, סנאפ, זום, סקוור וסנופלייק.

עוד כמה חברות בולטות ברשימה: במקום ה-14 מדורגת שיאומי, ב-15 נמצאת Airbnb, אובר ב-17, קוינבייס ב-18, רובין הוד ב-21, טוויטר ב-35, פינטרסט מקום אחד לאחר מכן וספוטיפיי במקום ה-43. חברות ענק כגון גוגל, אפל, פייסבוק ואמזון כלל לא נכללות ברשימה.

מגדלור של תקווה

מעניין לבחון את ביצועי החברות ברשימה על רקע הטלטלות בשווקים בשנה וחצי האחרונה – תקופת הקורנה. בעוד שההשפעה ההרסנית של המגפה על שווקי המניות העולמיים התבטאה באובדן של כ-20% משווי השוק של חברות רבות הרשומות ב-NYSE ובנאסד"ק בחמשת החודשים שלאחר מקרה הקורונה הראשון שהתגלה בארצות הברית, 100 החברות שמרכיבות את הרשימה של BCG התגלו בתקופה זו כמגדלור של תקווה, והציגו ביצועים גבוהים במידה ניכרת לעומת שאר השוק. המחקר של BCG מראה, כאמור, שבעוד שבמהלך 2020 ועד אמצע 2021, השוק כולו צמח בכ-27%, החברות שנכללות ברשימה הציגו צמיחה כוללת של יותר מפי שלושה – 93% – והן ממשיכות לצמוח גם כיום, כשהשווקים החלו להתאושש מהקורונה.

מבחינת חלוקה גיאוגרפית, מרבית החברות (58) בדירוג הן אמריקניות. סין היא הבאה בתור עם 20 חברות, ולאחר מכן גרמניה עם ארבע חברות וישראל, כאמור, עם שלוש. להונג קונג, סינגפור ושבדיה שתי חברות בדירוג ולעוד תשע מדינות – אוסטרליה, אורוגוואי, דרום קוריאה, ברזיל, קנדה, הודו, הולנד, שוויץ וטורקיה – נציגה אחת. כמה מדינות גדולות, בהן בריטניה, צרפת, רוסיה, ספרד ויפן, כלל לא מיוצגות ברשימה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דוד איש

    שימו לב ל Global e סימול GLBEהמוזכרת כאן כמקום שלישי בין הישראליות. היא הונפקה במאי ב24 וכיום מגרדת את ה80. מציגה פלטפורמה מהפכנית שנותנת פייט לאמזון. אבל בדרך הרבה יותר הוגנת למשווקים בעולם כולו. בחברה משקיעים מוסדיים וקרנות פנסיה ענקיות, דבר המעיד על ביטחון בחברה ובמניה.

אירועים קרובים