סערת NSO: הדמוקרטים לביידן – להחרים את החברה

"המסחר ברוגלת NSO נדמה למכירת אקדחים למאפיה, מתוך אמונה שיעשו בהם שימוש רק לירי 'על יבש', לתרגול" ● שר הביטחון גנץ נוסע לצרפת לפייס את הנשיא מקרון

קריאה דמוקרטית להחרמת NSO בקונגרס האמריקני. עיבוד לצילום מ-BigStock

חברי קונגרס דמוקרטיים קראו אתמול (ג') לממשל ביידן לשים את קבוצת NSO ברשימה שחורה לייצוא. לדבריהם, הגילויים האחרונים על חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, לפיהם נעשה ברוגלה שלה, פגסוס, שימוש לרעה, מחזקים את דעתם לפיה "תעשיית הפריצה להשכיר דורשת בקרה".

"אסור לחברות פרטיות למכור כלים מתוחכמים לחדירת סייבר בשוק הפתוח, וארצות הברית צריכה לעבוד עם בעלות בריתה לאסדר סחר שכזה", אמרו המחוקקים. "חברות שמוכרות כלים רגישים להפליא לדיקטטורות הן ה'עבד אל-קדיר ח'אן' של עולם הסייבר". ח'אן הוא מדען שמוכר כאבי פרויקט הגרעין הפקיסטני. ב-2004 הודה ח'אן כי היה חלק מרשת בינלאומית שהפיצה טכנולוגיות גרעין מפקיסטן ללוב, איראן וצפון-קוריאה. "על החברות המוכרות כאלה מוצרים לקבל לכך אישור, ואם יש צורך – לסגור אותן".

ההצהרה פורסמה על ידי ארבעה מחוקקים משפיעים: טום מלינובסקי מניו ג'רזי, קייטי פורטר ואנה אשו מקליפורניה, וחואקין קסטרו מטקסס. לדברי המחוקקים, "NSO הפגינה התעלמות יהירה מחששות שהועלו, שוב ושוב, על ידי נבחרי ציבור, פעילי זכויות אדם, עיתונאים ומומחי אבטחת סייבר".

חומרתה של ההצהרה נובעת מכך שמעבר לתוכחה, הנדירה, על חברה ישראלית מצד חברי קונגרס אמריקניים, הרי שהמשמעות שלה, לו תיושם על ידי ממשל ביידן – היא ש-NSO תצטרף לשורה לא מכובדת של חברות ברשימה השחורה, דוגמת וואווי (Huawei) והיקוויז'ן (Hikvision) הסיניות.

המחוקקים הוסיפו כי "המסחר ברוגלה של NSO נדמה למכירת אקדחים למאפיה, מתוך אמונה שחברי הפשע המאורגן יעשו בהם שימוש רק לירי 'על יבש', לצורך תרגול בקליעה למטרה".

מזהה עקבות של פגסוס. iVerify

מזהה עקבות של פגסוס. iVerify

דרישה לחקירה בהודו

באותו נושא, וביבשת אחרת: כמה עיתונאים בכירים הודים עתרו לבית המשפט העליון של המדינה. בעתירה הם טענו כי הדיווחים לפיהם רוגלת פגסוס תקפה את הטלפונים של מנהיגי האופוזיציה, מנהיגי איגודי עובדים, 40 עיתונאים – ובסך הכל, כ-300 מטרות במדינה – צריכים להיחקר על ידי שופט בכיר או שופט בדימוס. בעתירה נכתב כי "על בית המשפט העליון להורות לממשלה לחשוף, האם היא קיבלה רישיון עבור תוכנות הריגול, או השתמשה בהן – באופן ישיר או עקיף – לביצוע מעקב מכל סוג שהוא".

NSO מסרה בתגובה כי "ללקוחות ממשלתיים אין אפשרות להשתמש בתוכנות הריגול שלנו כדי להתמקד במספרי טלפון מארה"ב, זה בלתי אפשרי מבחינה טכנית… החברה פועלת באופן מאוסדר מלא מיומה הראשון ועוקבת בקפידה אחר חוקי היצוא הביטחוני (של ישראל), בנוסף להליכי בדיקת הנאותות הקפדניים שלה בנושאי זכויות אדם. NSO מברכת על הדיונים על תקנות לתעשייה שלה, כולל כאלה הכוללות חובות לכיבוד זכויות אדם".

עמנואל מקרון, נשיא צרפת. בפריז פתחו בחקירת הפרשה. צילום: BigStock

עמנואל מקרון, נשיא צרפת. בפריז פתחו בחקירת הפרשה. צילום: BigStock צילום: BigStock

גנץ נוסע לצרפת לפייס את מקרון

בני גנץ, שר הביטחון, ימריא היום (ד') לצרפת, שם ייפגש עם פלורנס פורלי, שרת ההגנה של צרפת. עילת המפגש, שנקבע לפני כחודש ובטרם התפוצצה פרשת NSO, היא "שיח ביטחוני אסטרטגי", בנושאי המצב הנפיץ בלבנון, והסכם הגרעין המצוי בתהליכים עם איראן.

על פי הודעת המשרד, גנץ יעדכן את השרה פורלי בפרשה. לפי תחקיר אמנסטי אינטרנשיונל, הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון, היה אחד מיעדי הרוגלה, שלכאורה נעשה בה שימוש על ידי שירותי הביון המרוקניים.

כפי שדיווחנו, מקרון, פנה ביום ה' האחרון אל ראש הממשלה הישראלי, נפתלי בנט, בבקשה לקבל הסבר רשמי בנוגע לתוכנת הריגול של חברת הסייבר הישראלית NSO, פגסוס, מהסיבה להיותו כלול ברשימה. מקרון הגיש את הבקשה ישירות לבנט בשיחת טלפון שניהלו השניים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים