משבר דיפלומטי? מקרון דורש מבנט חקירה בעניין פגסוס

הנשיא שחש, על פי דיווחים, שלא בנוח כששמע שהוא אחד מיעדי הריגול באמצעות פגסוס, פנה טלפונית לבנט ונענה על ידי ראש הממשלה הישראלי שהבטיח לו כי העניין יחקר ולעומק

שוחחו על NSO. עמנואל מקרון, נשיא צרפת. צילום: BigStock; נפתלי בנט, ראש ממשלת ישראל. צילום: ויקיפדיה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, פנה ביום ה' האחרון אל ראש הממשלה הישראלי, נפתלי בנט, בבקשה לקבל הסבר רשמי בנוגע לתוכנת הריגול של חברת הסייבר הישראלית NSO, פגסוס שמה. מקרון הגיש את הבקשה ישירות לבנט בשיחת טלפון שניהלו השניים.

כזכור, שמו של מקרון נכלל ברשימת השמות של בכירים ופוליטיקאים רבים שתוכנת פגסוס נמצאת, לכאורה, במכשיריהם. ברשימה נמנים פרטיהם של עשרה ראשי ממשלה, מכהנים ולשעבר, שלושה נשיאים, נשיא לשעבר – ומלך.

בשבוע שעבר נחשפו כמה מהשמות ברשימה, וביניהם למשל: סיריל רמפוזה, נשיא דרום אפריקה; תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO); סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון לשעבר; שארל מישל, ראש ממשלת בלגיה לשעבר וכיום נשיא המועצה האירופית; מוחמד השישי, מלך מרוקו; סעדדין עותמני, ראש ממשלת מרוקו; עימראן ח'אן, ראש ממשלת פקיסטן; פליפה קלדרון, נשיא מקסיקו לשעבר; הדיפלומט רוברט מאלי, שליחו המיוחד של ממשל ביידן לנושאי איראן; רוהאקנה רוגונדה, ראש הממשלה של אוגנדה; מוסטפה מדבולי, ראש ממשלת מצרים; וברהם צאלח, נשיא עיראק.

ערוץ 12 של הטלוויזיה הצרפתית דיווח אתמול (ש') כי מקרון חש לא בנוח לאחר שנודע כי הטלפון הסלולרי שלו, כמו גם של מספר בכירים צרפתים אחרים, אולי נחשף לתוכנת הריגול שעשתה בו שימוש לצורך מעקב אחריו.

צרפת מבקשת לדעת האם ישראל כבר פתחה בחקירת NSO, האם החומרים שהופקו באמצעות הרוגלה הגיעו לידיים זרות ולמי, והאם תגביר ישראל את הפיקוח שלה על יצוא תוכנות סייבר התקפי. בנוסף מבקש הממשל הצרפתי לדעת האם בכוונת ישראל לנקוט בצעדים נגד NSO, אם יתחשף כי אכן חרגה מהיתר היצוא שלה.

כמפתחת פתרונות סייבר, עסקאות NSO בחו"ל חייבות להיות מאושרות על ידי אפ"י – אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון. למרות זאת, לנוכח פרסומים רבים מהעבר, פגסוס ככל הנראה הגיעה לידיים הלא נכונות, ויותר מפעם אחת. האגף מיישם את חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני. לפי האתר שלו, "מטרות האגף הן מימוש המדיניות והאינטרסים של מדינת ישראל למניעת זליגה של טכנולוגיות, מידע וציוד ביטחוני… (לרבות) הגברת האכיפה".

NSO

NSO

בנט הבטיח למקרון: תפתח חקירה בישראל

בנט, על פי הדיווחים בתקשורת העולמית, הבטיח למקרון לפתוח בחקירה ברמה הגבוהה ביותר בנושא הריגול, לכאורה, שבוצע נגד פוליטיקאים, כמו גם נגד מתנגדי ממשל ופעילים חברתיים, בתוך השענות על יכולות הרוגלה של NSO. עם זאת ראש הממשלה הנוכחי של ישראל הדגיש בפני מקרון כי הריגול, אם היה כזה, התרחש לפני שנכנס לתפקידו ובימים שבהם בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר, היה מי שאחז בהגה המדינה.

כזכור, מקרון למעשה מגיב לתחקיר שנערך במשותף על ידי 17 גופי תקשורת מכובדים ורציניים מרחבי העולם, שהעלה כי רוגלת פגסוס של NSO הישראלית מושתלת לפחות ב-50 אלף מכשירים בעולם.

ביום ה' שעבר קרא מקרון לכנס פגישת קבינט לביטחון לאומי בצרפת, בכדי לדון בתוכנת הריגול ובמעלליה, ובפריז פתחו בחקירת הפרשה.

במקביל, ממשלת מרוקו הכחישה דיווחים שהשתמשה בפגסוס כדי לעקוב אחרי הטלפון של מקרון, ודרכו אחרי הנשיא עצמו. קבוצות NSO הכחישה גם היא כי נשיא צרפת היה יעד למעקב סתר.

"אנו יכולים לומר בביטחון כי נשיא צרפת, מקרון, אינו מטרה", אמר חיים גלפנד, סמנכ"ל ציות בקבוצת NSO, לערוץ הטלוויזיה i24news.

גורם המקורב למקרון אמר כי מספר הטלפון של הנשיא שונה מעת לעת, כדי למנוע האזנות סתר וריגול נגדו.

יצוין כי לפי דיווחים שונים, גורמים אמריקנים הבהירו לגופי הביטחון בישראל כי לפרשה עלולות להיות השלכות על עסקאות ביטחוניות עתידיות. גורם מדיני בכיר בארה"ב טען כי משום שמדובר במקרה חמור, הבדיקה נעשית במעורבות ישירה של ראש הממשלה ושר הביטחון. הגורם הבהיר כי בסיכום הבחינה של המקרה, ובהתבסס על מסקנותיה, הממשל האמריקני לא יעשה הנחות לאיש מהמעורבים ישירות או בעקיפים בפרשה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שם*

    רוגלה עם קישור של כלי נשק מדינתי זה גורם לנוע באי נוחות בכסא

אירועים קרובים